Dylan kort #3677

Vaste bezoekers van deze blog zal het opgevallen zijn dat sinds enkele weken de frequentie terugloopt waarmee nieuwe berichten verschijnen en dat de berichten beperkt blijven tot afleveringen van Dylan kort. De reden daarvoor is simpel: tijdgebrek. Ik hoop daar binnenkort verandering in te brengen.

Nieuwe concertdata, Bob Dylan en band geven in mei en juni concerten aan de westkust van Amerika, zie hier. Een bezoek aan Europa voor concerten lijkt er voorlopig nog niet in te zitten.

In Boeken FM, de podcastaflevering van 6 april, gaat het over de vraag op popteksten poëzie zijn. Charlotte Remarque vindt dat Bob Dylan 'een hele nichterige stem' heeft (vanaf grofweg 40 minuten, luister hier). Afgezien van wat Remarque vindt van Dylans stem, komen de presentatoren niet veel verder dan wat lacherig pubergeneuzel waarbij geen antwoord wordt gegeven op de vraag of popteksten poëzie zijn. Een week later, direct aan het begin van de uitzending van 13 april, maakt Charlotte Remarque excuses voor het gebruik van het woord 'nichterig'. Luister hier. De ongehoorde onzin die in deze twee fragmenten van Boeken FM wordt uitgekraamd, doet mij afvragen of ik wel naar een boekenpodcast luister en niet naar een of ander satirisch programma dat maar niet uit de verf wil komen. Dit is beschamend. [met dank aan Hans]

Covers: In het verleden schreef ik zo nu en dan een stukje over covers van Dylan-songs, in de serie 'Luister, ik doe je na', in aantekeningen of in 'Dylan kort'. Bijna altijd ontving ik binnen 24 uur na publicatie van zo'n stukkie een mail van een lezer met een tip, een cover die ik ab-so-luut moet horen omdat het beter is dan... Vul zelf maar in. Ik luisterde altijd braaf en bijna altijd kon ik vervolgens mijn hersens kraken over de vraag hoe ik in mijn antwoordmail in vriendelijke bewoordingen kon aangeven dat ik het niks vind. Ik houd over het algemeen niet van covers van Dylan-songs, geef mij maar het origineel. Zo simpel is het. Die exercitie van ontvangen tips, luisteren en vervolgens de tipgever moeten teleurstellen was voor mij reden om wat voorzichtiger om te gaan met melding maken van covers, want iedere keer als ik ook maar iets schrijf over een cover, komen er een of meerdere tips binnen. Dat is een heel lang verhaal om te zeggen dat tips over covers welkom zijn, maar verwacht van mij geen (enthousiaste) mail terug. Ik doe dit niet omdat ik vanochtend opstond, in de spiegel keek en dacht: tijd om je eens als een hufter te gedragen. Ik doe dit uit zelfbescherming. Sommige (niet alle) tips over covers zal ik gewoon blijven plaatsen op de blog, maar verwacht geen mail terug of een positief verhaal over die cover op de blog.

Larkin Poe speelt 'New Pony' (luister hier). [met dank aan Rob]

Wintertijd: In de afsluitende aflevering van Wintertijd is Harry Winter zelf de gast. In deze - naar ik begrepen heb indrukwekkende uitzending - komt ook Bob Dylan voorbij, zie hier. [met dank aan alle mensen die mij tipten over deze uitzending]

Hot Press publiceerde een aantal niet eerder gepubliceerde gedichten van de jonge Bob Dylan, zie hier. [met dank aan Peter]

Where Are The Beatles? is een boek in de Waar is Wally-serie. Naast de Fab Four is in menig tekening in dit boek Bob Dylan te vinden. De afbeelding rechtsboven is afkomstig uit de zoeklijst achterin Where Are The Beatles?


Mint, het Duitse tijdschrift voor vinyl-liefhebbers (april 2022) heeft Dylan op de cover en een flink artikel over Dylans muziek op vinyl.

The Rutles: Het komische album The Rutles (1978) van Beatles-parodieband The Rutles bevat een boekwerkje. In  dit boek staat een foto van Bob Dylan, Newport 1963:


Setlist 8, 9, 11, 13 en 14 april: Watching The River Flow / Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) / I Contain Multitudes / False Prophet / When I Paint My Masterpiece / Black Rider / I'll Be Your Baby Tonight / My Own Version Of You / Crossing The Rubicon / To Be Alone With You / Key West (Philospher Pirate) / Gotta Serve Somebody / I've Made Up My Mind To Give Myself To You / Melancholy Mood / Mother Of Muses / Goodbye Jimmy Reed // [encore] // Every Grain Of Sand

Geen opmerkingen: