aantekening #8010

John Craigie - 'I Wrote Mr. Tambourine Man', luister hier en luister hier voor het verhaal achter de song. Geen idee hoe ik deze ochtend bij John Craigie uitkwam, een muzikant waar ik nog nooit van gehoord had, en al luisterend naar een aantal van zijn song, kwam deze voorbij. 


Quizvraag: is er een albumhoes waarop Rob de Nijs, Dolly Parton en Bob Dylan afgebeeld staan? Sinds kort wel, het album van de Top 4000, editie 2021. Dylans bijdrage: 'Hurricane'. Ik meen mij iets te herinneren dat Dolly Parton een aantal jaren geleden een duet met Dylan wilde opnemen, maar dat hij daarvoor bedankte. Het is een vage herinnering, misschien heb ik het wel verzonnen. Als ik iets in de afgelopen jaren heb geleerd, is dat herinneringen geen feiten zijn. Wat wel een feit is, is dat Rob de Nijs niet zo lang geleden een Nederlandstalige versie van Dylans 'Gotta Serve Somebody' op de plaat heeft gezet. 'Je zult iemand moeten dienen' heet die song dan ineens. Zouden er meer albums zijn met een hoes waarop Bob Dylan, Rob de Nijs en Dolly Parton staan?

Het is niet 'Mr. Tambourine Man'. 'Gotta Serve Somebody' of De Nijs' Nederlandse versie van die laatste wat de deze dagen door mijn hoofd spookt. Het is 'Watching The River Flow' en dan vooral het begin van die song. Die piano net voor de gitaar er doorheen jakkert. En dan die stem:

What’s the matter with me
I don’t have much to say
Daylight sneakin’ through the window
And I’m still in this all-night café
Walkin’ to and fro beneath the moon
Out to where the trucks are rollin’ slow
To sit down on this bank of sand
And watch the river flow



Geen opmerkingen: