Dylan kort #3816

setlist 15 maart, Athens Georgia: Watching The River Flow / Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) / I Contain Multitudes / False Prophet / When I Paint My Masterpiece / Black Rider / My Own Version Of You / I'll Be Your Baby Tonight / Crossing The Rubicon / To Be Alone With You / Key West (Philosopher Pirate) / Gotta Serve Somebody / I've Made Up My Mind To Give Myself To You / Big River / Mother Of Muses / Goodbye Jimmy Reed / [band introductions] / Every Grain Of Sand


'Gotta Serve Somebody' is weer terug op de setlist, 'I'll Be Your Baby Tonight' is verschoven van plek 12 naar 8 en 'Big River' is de wisselsong.

Searching For A Gem: Alan Fraser heeft via Facebook laten weten tegen software-, geld-  en tijdproblemen voor het updaten van zijn website Searching For A Gem aan te lopen. Hierdoor heeft hij besloten per 1 mei met de website te stoppen. Het verdwijnen van Searching For A Gem zal een enorme aderlating zijn voor de Dylangemeenschap, de site behoort sinds jaar en dag tot een van de beste Dylansites op het wereld wijde web. Met dank aan Alan voor de vele jaren waarin hij een grote hoeveelheid tijd en energie heeft gestoken in het bijhouden van zijn website. (En ergens hoop ik nog dat er voor 1 mei een oplossing komt.)

Humo over Dylan en wij zonder Amerika van Van Oorschot, zie hier.

Stretto over Dylan en wij zonder Amerika, zie hier.

Puzzel in de Volkskrant van vrijdag 15 maart 2024 [met dank aan Hans]:


Toeval: Afgelopen week was ik regelmatig op zolder te vinden, druk met het opnieuw rangschikken van de inhoud van de eerste van twee kasten vol boeken waarin Bob Dylan zijdelings voorbij komt. Die kasten puilen uit van de dichtbundels, romans, verhalen- en essaybundels. Stapels met boeken die nog een plekje in de kast moeten krijgen liggen er op de grond voor of nemen (tijdelijk?) een plank van een derde kast in beslag. 

Ik ben niet geschikt als opruimer, laat mij maar lezen en meer chaos creëren, dat ligt mij beter. Om het leed wat te verzachten, sta ik mezelf toe om na een uur opruimen een half uur te lezen. Tijdens zo'n leeshalfuurtje pakte ik het onlangs gekochte One of a kind van Jack Micheline op, sloeg het boek open op de bladzijde waar ik was gebleven en las: 

There are many shades of red
Bill Saroyan, Henry Miller, Bob Dylan, Charles Mingus wear red hats 

in het eerste deel van het gedicht 'Satellite #4', getiteld 'red'. En in het tweede deel van datzelfde gedicht, getiteld 'blue' staat:

Most people walk around feeling blue
It is the sadist's favorite color
Bob Kaufman is blue
Bill DeKooning is blue
Henry Miller is blue
Bill Saroyan has a blue face
Bob Dylan has a blue face
Bill Burroughs is blue
Frank Lloyd Wright is blue
Charles Mingus and Jack Kerouac have blue faces
Norman Mailer was always blue
Bukowski wears a blue hat
Ferlinghetti's ass has always been blue

Terwijl mijn ogen over al die namen glijden, kan ik een glimlach niet onderdrukken. Alle door Micheline genoemde namen zeggen me wat en de meeste ook wel iets meer dan wat. Zo is een van de beste boeken die ik afgelopen jaar heb gelezen van Henry Miller (A Devil In Paradise), luister ik regelmatig naar platen van Mingus, bracht de postbode afgelopen week nog drie boeken van Charles Bukowski en weet een ieder die mijn Dylan & de Beats heeft gelezen van mijn zwak voor de werken van Bob Kaufman, William Burroughs en Lawrence Ferlinghetti. Ik zou bijna denken dat Jack Micheline en ik met hetzelfde hoofd denken.

Enfin, na het lezen van nog enkele bladzijden werd het weer tijd om op zolder verder te gaan met de opruimklus. Het eerste boek dat ik oppakte was De saaiste jongen ter wereld van Erik Bindervoet. Ik sloeg het open en las:

Blauw als je billen van fluweel
Blauw als je billen van glas
Blauw als Bob Dylan
In zijn kubistische periode
Blauw als een schoolfeest
Met Thé Lau
Blauw als de glimlach van een junk
Blauw als een knal

Ik denk aan Jules Deelder die ooit zei dat toeval niet bestaat, 'Toeval? Wij hadden vroeger thuis een hond, díe had toevallen.' Dat dan weer wel, aldus Deelder.

ik heb On of a kind van Jack Micheline bijna uit, nog een paar bladzijden te gaan. Bob Dylan ben ik nog twee keer in dit boek tegengekomen. En het herschikken van de boeken in de kasten op zolder? Daar ben ik nog wel even mee bezig, vrees ik.

Boekenweek: Yolanda Chabot in het boekenweekgeschenk Gezinsverpakking: 'Ja, maar ik weet het niet, Dibbes, ze houdt niet van Dylan en weet niet wie Mulisch was.'

Geen opmerkingen: