aantekening # 8826

[...] "Say, isn't that Bob Dylan you have on?"

"Right," I said. Positively 4th Street.

"I can tell Bob Dylan in an instant," she said.

"Because his harmonica's worse than Stevie Wonder?"

She laughed again. Nice to know I could still make someone laugh.

"No, I really like his voice," she said. "It's like a kid standing at the window watching the rain."

After all the volumes that have been written about Dylan, I had yet to come across such a perfect description.

Haruki Murakami - Hard-boiled Wonderland and the End Of The World

~ * ~ * ~

De stoel waarin ik zit als ik naar Dylan luister, is ook de stoel waarin ik lees. Naast die stoel staat een tafeltje met een stapel boeken, wachtend om nogmaals opgepakt te worden & naast dat tafeltje staat een tweede stoel. Op die zitting van die tweede stoel ligt een stapeltje net uitgelezen boeken, boeken die nog niet in de kast opgeborgen kunnen worden omdat ik er nog iets mee moet. Het boek van Murakami waaruit bovenstaand citaat te vinden is lag bijvoorbeeld op die stapel. Nu ik dat citaat hier heb overgenomen, kan dat boek opgeborgen worden.

Op die stapel lag ook het boek Labyrinths van Jorge Luis Borges, het boek dat op de foto bij 'Dylan kort #3814' te zien is, het boek dat op de schoorsteenmantel op de hoes van Bringing It All Back Home staat. Slechts één bloglezer wist de puzzel op te lossen, de eeuwige roem gaan dit keer dan ook naar die puzzeloplosser: Arie.

Verder ligt er nog een boek waarin zijdelings een link tussen de band 13th Floor Elevator en Dylan genoemd wordt & een biografie van een blues-grootheid. Twee boeken die wat meer verdienen dan een korte vermelding in deze aantekening. 

De laatste reis van de boswachter Dirk Jan Roeleven en Hester van der Vliet is een boek waarvan ik hoop dat het binnenkort ook op die stapel ligt. Ik heb dat boek niet zo lang geleden in handen gehad, aanschaf overwogen, dat uiteindelijk niet gedaan. Toen wist ik nog niet dat Dylan meerdere malen in dit boek voorbij komt [met dank aan Hans].

Er is altijd meer dan waar ik hier melding van maak. Meer boeken, veel meer. Maar hoeveel ik ook lees, de stapel nog te lezen boeken blijft maar groeien. Dat is niet erg. Dat is.

~ * ~ * ~

Personally, I'm not much for symbolism. I never get it. Why can't things be just as they are? I never thought to psychoanalyze Seymour Glass or sought to break down "Desolation Row." I just wanted to get lost, become one with somewhere else

Patti Smith - M Train

Geen opmerkingen: