Dylan kort #3811

Een Uur Cultuur
(uitzending zondag 4 februari): te gast is schrijver Irwan Droog. In de uitzending - vanaf 49 minuten 30 seconden - praat Droog enthousiast over Cat Powers' Dylan-covers en over Dylan zelf. Luister hier. [met dank aan Jos, Hans en René]
'Ego's, dronkaard en een bange Bob Dylan: het verhaal achter "We Are The World"', onder deze titel schrijft Dennis van Goethem over de Netflix-documentaire in De Limburger van 1 februari, zie hier (achter betaalmuur) [met dank aan Arie] Ook op de website van De Telegraaf, zie hier (achter betaalmuur) en Nieuwsblad, zie hier, zelfde auteur, iets afwijkende titel (en tekst?)
Van Goethem in De Limburger: 'En ook Bob Dylan zorgde voor ergernis. Het lied en de videoclip werden tegelijkertijd opgenomen, waardoor er zeker zestig mensen rondliepen. Dylan was op zijn ongemak, bang zelfs. Hij leek wel vergeten hoe hij moest zingen. Dylan geraakte niet verder dan gegrom. Het duurde uiteindelijk tot de studio was ontruimd en Stevie Wonder met Bob Dylan-imitatie kwam.'
Sophie & Jeroen (uitzending 29 januari) heeft een item over de 'We Are The World'-documentaire, zie hier. [met dank aan Anna]
Meer over deze documentaire hier, hier, hier (betaalmuur).
Lucifers bij de brand: Alja stuurde mij een paar dagen geleden foto's van het boekje Lucifers bij de brand van Luc Devoldere. In dit boekje was zij namelijk een aantal malen Bob Dylan tegengekomen, zoals een citaten uit 'My Back Pages' en 'Things Have Changed' en op bladzijde 27: 'Op Sunset Boulevard heeft ze Leonard Cohen op een bankje zien zitten, in Malibu Bob Dylan zien voorbijwandelen met zijn hondje, zwijgend gevolgd door enkele bodyguards.'
Ik werd enthousiast van wat ik las op de door Alja gestuurde foto's en dus kocht ik ergens online een tweedehands exemplaar van Lucifers bij de brand van Luc Devoldere, maar hoe ik ook ook zocht, ik kwam niet op bladzijde 27 die zin over Bob Dylan & zijn hondje tegen. Wel een stuk verder, op bladzijde 73, een uitvoeriger stuk over de Rolling Thunder Revue; A Bob Dylan Story by Martin Scorsese, de Netflix-film. Devoldere: 'Niets blijft ervan over, van deze tour, zegt de bijna tachtigjarige die in die jaren zijn ziel uit zijn lijf zong. Alleen as. Saigon was gevallen. Disco heerste in New York. Dertigers trokken als een circus rond. Dylan bestuurde zelf de camper. Men trok van stad tot stad en dook op in kleine zalen die onder een schuilnaam werden geboekt. Men folderde de dag zelf van het concert. Het mooiste beeld in de film is dat van een meisje, dat op het einde van een concert, verbijsterd rechtstaat, en traag maar zeker begint te wenen. Een ander meisje slaat haar arm om haar. Maar ze beweegt zich los. En verdwijnt. Ontroostbaar. "Life is about creating yourself", zegt de oude bard terugblikkend nog. Joan Baez vergaf hem alles als ze hem op het podium zag muziek maken. Alleen dan is hij echt.'
Er zijn dus meerdere boeken met de titel Lucifers bij de brand van Luc Devoldere. Alja's boekje bevat notities uit de jaren 2020 - 2023, het exemplaar dat ik kocht heeft notities uit de periode 2015 - 2019. Uit het voorwoord in mijn boekje blijkt dat er in 2009 ook al een Lucifers bij de brand van Devoldere werd gepubliceerd en in 2014 verschenen er Lucifers bij de brand in Devoldere's boek Tegen de kruideniers. In de twee laatst verschenen Lucifers bij de brand is dus Bob Dylan te vinden, hoe dat zit bij de eerste twee, is mij nog onbekend. [met dank aan Alja]



1 opmerking:

Anoniem zei

Ik reageer vanwege de afbeelding van een Dylan-Bootleg, in Wageningen is sinds een poosje eindelijk weer een volwaardige platenzaak https://wwrecords.nl/ en het geval wil dat deze zich concentreert op tweedehands, en daarbij is een mooi stel platen van Dylan, ook zeker zo'n vijftien bootlegs. Maar ook verder vind je er platen waar ik al mijn hele leven naar zocht.
met hartelijke groet
hans altena