Dylan kort #3821

"Waar was jij de afgelopen dagen?"
"Juarez."
"Wat deed je daar?"
"Voornamelijk mezelf verliezen."
"Had je een beetje goed weer?"
"Niet echt, regen."

Setlist 29 maart, Memphis, Tennessee: Watching The River Flow (instrumental zonder Dylan) / Watching The River Flow / Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) / I Contain Multitudes / False Prophet / When I Paint My Masterpiece / Black Rider  / I'll Be Your Baby Tonight / My Own Version Of You / Crossing The Rubicon / To Be Alone With You / Key West (Philosopher Pirate) / Gotta Serve Somebody / I've Made Up My Mind To Give Myself To You / Big River / Mother Of Muses / Goodbye Jimmy Reed / Every Grain Of Sand

Na 'I'll Be Your Baby Tonight' liep Bob Dylan het podium af om twee minuten later terug te komen. Reden onbekend. Ergens las ik dat het geluid tijdens dit concert wat te wensen overliet, was dat de reden voor Dylans korte verdwijntruc? Het begin van het concert met een instrumentale versie van 'Watching The River Flow' door de band zonder Dylan is nieuw. Wat is er gaande?

Geen voorstelrondje van de bandleden vanavond.

Setlist 30 maart, Memphis, Tennessee: Watching The River Flow / Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) / I Contain Multitudes / False Prophet / [introduction Bob Britt] / When I Paint My Masterpiece / Black Rider  / I'll Be Your Baby Tonight / My Own Version Of You / Crossing The Rubicon / To Be Alone With You / Key West (Philosopher Pirate) / Gotta Serve Somebody / I've Made Up My Mind To Give Myself To You / Big River / Mother Of Muses / Goodbye Jimmy Reed / Every Grain Of Sand

De tweede avond in Memphis geen instrumentale versie van 'Watching The River Flow' & geen verdwijntruc. Het geluid schijnt deze avond een stuk beter te zijn geweest dan de eerste avond in Memphis. Geen voorstelrondje van alle bandleden, maar wel, al vrij vroeg op de avond - na 'False Prophet' - stelt Bob Dylan gitarist Bob Britt aan het publiek voor. Nogmaals: wat is er gaande?

Setlist 1 april, New Orleans, Louisiana: Watching The River Flow (instrumental zonder Dylan) / Watching The River Flow / Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) / I Contain Multitudes / False Prophet / [introduction Bob Britt] / When I Paint My Masterpiece / Black Rider  / I'll Be Your Baby Tonight / My Own Version Of You / Crossing The Rubicon / To Be Alone With You / Key West (Philosopher Pirate) / Gotta Serve Somebody / I've Made Up My Mind To Give Myself To You / On the Banks of the Old Ponchartrain / Mother Of Muses / Goodbye Jimmy Reed / Every Grain Of Sand

Vanavond wederom een instrumentale versie van 'Watching The River Flow' - net als 29 maart -  en het voorstellen van alleen Bob Britt na 'False Prophet' - net als op 30 maart. Is er dus helemaal niks gaande? Is dit de nieuwe standaard: openen met een instrumentale 'Watching' en alleen Britt in de schijnwerpers zetten? 

Toch is niet alles een herhaling: 'Big River' is vervangen voor 'On the Banks of the Old Ponchartrain'. In 1972 speelde Bob Dylan mee op Doug Sahms versie van 'On the Banks of the Old Ponchartrain', officieel uitgebracht op Genuine Texas Groover [met dank aan Hilda voor de correctie].  

Blik op de toekomst: de eerste geruchten over een aanstaande tournee door Engeland doen de ronde. Dit zou in het najaar van 2024 moeten gebeuren. Hoeveel waarde er gehecht moet worden aan deze geruchten en of eventuele concerten in Europa - waaronder Nederland - ook tot de mogelijkheden behoren, is nog alles behalve duidelijk.

GRANTA: Literair tijdschrift GRANTA #76 (winter 2001) bevat naast een kort artikel over Dylan -  geschreven door Mark Holborn - een pagina met een rebus waarvan de oplossing de eerste paar regels van 'Visions Of Johanna' is [met dank aan Hans]:

Hessel van der Walls album Tussen hangen en wurgen (1982) bevat de song 'Makaber spel'. Het laatste couplet van die song:


wat natuurlijk wel erg op enkele regels uit Dylans 'Masters Of War' van The Freewheelin' Bob Dylan lijkt. [met dank aan Simon]

Plainsong: Voor afsluiter 'Raider' van het album In Search of Amelia Earhart (1972) van Plainsong hebben de schrijvers van de song - Jerry Yester & Judy Henske - of naar Bob Dylans 'Long Time Gone' geluisterd, of naar dezelfde bron die Dylan aan de melodie voor 'Long Time Gone' hielp. Vergelijk zelf: 'Long Time Gone', 'Raider'. 

KIJK: 'Songteksten zijn steeds simpeler geworden', zie hier.

BNNVara: 'Popmuziek is steeds simpeler, agressiever en egoïstischer', zie hier.

Maarten Steenmeijer is in de Volkskrant (30/03/2024) zeer te spreken over de door Joel Selvin geschreven biografie van drummer Jim Gordon. In de Dylanwereld is Gordon vooral bekend door niet met Dylan op tournee te gaan. Zie hier.

A Complete Unknown: Moviepulp, Nieuwsblad, Filmtotaal.

Gabor Maté - De mythe van normaal [met dank aan Martijn]: 


Abbie Hoffman - Revolution for the hell of it: Over het creëren van chaos onder andere via desinformatie in de aanloop naar de protesten tijdens de Democratische conventie in Chicago in 1968: 'I rapped in Lincoln Park thanking Ho Chi Minh for bringing the medical supplies, thanking Bob Dylan for playing in the park, thanking Chairman Mao for the secret plans'. (blz 118)

Ik moest gelijk denken aan onderstaande afbeelding in TLiedboek 26.


Overigens komt Dylan nog enkele keren voorbij in Revolution for the hell of it, maar dit terzijde.

Haruki Murakami - Romanschrijver van beroep: 'Of neem Bob Dylan. toen die midden jaren zestig de puur akoestische stijl van de zogeheten "protest folksong" (die hij van voorgangers als Woody Guthrie en Pete Seeger had overgeërfd) inruilde voor elektrische instrumenten, werd hij door veel van zijn eerdere fans verguisd als een "judas", een "verrader die was overgelopen naar het commercialisme". Maar nu verwijt allicht vrijwel niemand hem nog dat hij een elektrische gitaar begon te gebruiken. Als je zijn oeuvre chronologisch beluistert, snap je immers dat het voor de creatieve artiest Bob Dylan, die was begiftigd met het vermogen om zichzelf te vernieuwen, uiteindelijk een natuurlijke en noodwendige keus was. Maar voor (een deel van) de mensen destijds, die zijn originaliteit in het hokje wilden stoppen van de "protest folksong" in de enge zin, was het je reinste "verraad" en "ontrouw".'

Leo Kenter - de Kameleons: 'Grim was een Dylan-fan, maar stond open voor nieuwe muziek en hij leende af en toe platen van ons.'

Kay Murphy: Het gedicht 'Eighties Meditation' van Kay Murphy begint zo:

The picnic table's carefully etched
with faded JAGGER, DYLAN, ERIC CLAPTON,
HASH, COCAINE, DEEP PURPLE, PURPLE HAZE:
gods we prayed to in the late late Sixties. 

Het is een van de drie gedichten waarin Bob Dylan voorbij komt in het door Jim Elledge samengestelde Sweet Nothings; An Anthology of Rock and Roll in American Poetry. Een vierde gedicht - over Stevie Wonder - bevat een citaat uit het door Wonder gecoverde 'Blowin' In The Wind'. Een van de drie Dylan-gedichten is geschreven door David Wojahn, de man die ooit Dylan op de cover van zijn dichtbundel Mystery Train zette.

update 15:00 uur:

Luister hier naar 'On the Banks of the Old Ponchartrain'. 

Geen opmerkingen: