Maarten Giltay Veth - Subterranean Homesick Blues

Maarten Giltay Veth - inmiddels verantwoordelijk voor een flink aantal schitterende Dylan-publicaties - heeft voor zijn nieuwste publicatie de tekst van 'Subteranean Homesick Blues' op zijn geheel eigen wijze onder handen genomen & wederom bewijst Giltay Veth dat beeld, dat de visuele ervaring van de tekst - mits juist gepresenteerd - de oren kan openen.

Het lijkt zo simpel & overbodig: een songtekst in stukjes knippen, over een groot aantal bladzijden verdelen, inbinden en als boek verkopen. Wie de songtekst van 'Subterranean Homesick Blues' wil lezen, kan toch ook zijn of haar exemplaar van Lyrics uit de kast pakken, zal de scepticus denken. Natuurlijk is dat waar, het is ook niet de songtekst an sich wat Giltay Veths nieuwste boek zo aantrekkelijk maakt, het is wat hij met die tekst heeft gedaan waardoor ik iedere Dylanliefhebber op het hart wil drukken geen moment te aarzelen en gelijk Subterranean Homesick Blues aan te schaffen voor het te laat is (oplage: 40 exemplaren).

Er is geen Dylansong die zo op slogan-achtige frasen leunt als 'Subterranean Homesick Blues'. Bijna spreekwoordelijk zijn inmiddels 

Don’t follow leaders / Watch the parkin’ meters

en:

The pump don’t work / ’Cause the vandals took the handles

geworden. Door kleur en vooral lettertype en lettergrote weet Maarten Giltay Veth niet alleen het slogan-achtige in die songtekst te benadrukken, maar vooral de ogen te openen voor de delen - voor die losse zinsneden - in het grotere geheel. Neem bijvoorbeeld 'Walk on your tiptoes / Don’t try “No-Doz”'. 

Door 'tiptoes' in een ander lettertype te zetten dan het voorgaande 'Walk on your' valt het belang van het woord 'tiptoes' in die zin op. Hetzelfde deed Giltay Veth in het tweede deel: door 'No-Doz' in een ander - groter - lettertype te zetten dan het voorgaande 'Don't try' wordt duidelijk dat wat belangrijk is in dat korte zinnetje. Doordat de woorden 'tiptoes' en 'No-Doz' een afwijkend lettertype hebben gekregen, valt ineens op wat een opmerkelijk rijm dit is, iets wat je mogelijk, tijdens die honderden keren luidkees meezingen met 'Subterranean Homesick Blues' nog niet was opgevallen. En hoe vaak heb je je tijdens dat zingen afgevraagd wat 'No-Doz' eigenlijk is? Door de manier waarop Giltay Veth de woorden in Subterrnanean Homesick Blues op de pagina heeft gezet, valt het ineens op: 'No-Doz', en komt vanzelf de vraag naar wat dat dan is. (No-Doz zijn cafeïnepillen om wakker te blijven.)

Dit is slechts één voorbeeld van hoe de wijze waarop een tekst gezet is kan bijdragen aan een beter begrip en / of waardering voor een tekst. Bladzijde na bladzijde opent Maarten Giltay Veth opnieuw mijn ogen voor de schoonheid van Dylans 'Subterranean Homesick Blues'. Iedere bladzijde opnieuw is het een herontdekken waarom Dylans woorden zo groots zijn, daarin schuilt de kracht van het drukwerk. Maarten Giltay Veths Subterranean Homesick Blues laat mij naar Dylans gelijknamige song luisteren alsof ik het voor het eerst hoor. 

Voor meer voorbeelden van pagina's uit Subterranean Homesick Blues verwijs ik graag naar de website Vethgedrukt. Niet alleen staan daar meer voorbeelden van pagina's uit Subterranean Homesick Blues, ook geeft die site informatie over de gebruikte technieken en middelen.

Het staat eigenlijk al wel vast dat Subterranean Homesick Blues het best verzorgde Dylan-boek van 2024 is. Onderstaand nog een foto van het opengeslagen boek om een indruk te geven van de schoonheid van het drukwerk en het papier waarop de tekst gedrukt is.

Tot slot: Subterranean Homesick Blues kost €25,-. Voor aanschaf van dit kunstwerk-in-boekvorm kun je het beste rechtstreeks contact opnemen met Maarten Giltay Veth, zie hier. Wees er snel bij, de oplage is beperkt. 



Geen opmerkingen: