aantekening #7963

Zaterdagochtend, terwijl van boven de eerste stommelgeluiden behorende bij ontwakende huisgenoten komen, schuif ik een cd met een opname van Dylans concert op 18 juli 1996 in Oslo in de speler. Ik moet het volume niet te ver opendraaien, nog niet iedereen is wakker.

Tourjaar 1996. Een jaar later kwam Time Out Of Mind en de collectieve herwaardering voor Bob Dylan en zijn muziek. 

Opener "Leopard-Skin Pill-Box Hat" heeft een aardig stukje harmonica, maar het eerste ik-val-even-stil-moment komt een song later, tijdens "Man In The Long Black Coat".

~ * ~ * ~

Dochterlief is geïnteresseerd in grafische vormgeving. Sinds ik schat grofweg een jaar koopt ze van haar zakgeld hier regelmatig boeken over. Afgelopen week kocht ze er weer eentje en terwijl ze zat te bladeren, werd ik er bij geroepen: Bob Dylan staat in het boek, een werk van Tim Marrs.


Wie nu denkt dat het een grappig toeval is, dat de dochter van een Dylan-liefhebber Bob Dylan in een boek over grafische vormgeving tegenkomt, moet ik teleurstellen. In grofweg de helft van de boeken over vormgeving die mijn dochter in het afgelopen jaar kocht, is Dylan te vinden. Vaak is het de Milton Glaser-poster die in 1967 in Amerika bij de elpee Bob Dylan's Greatest Hits zat, maar zeker niet altijd. Blijkbaar is Dylan een geliefd onderwerp voor grafische vormgevers (en / of de samenstellers van boeken over vormgeving.)

In het boek waar het hierboven afgebeelde werk van Tim Marrs in staat, komt Bob Dylan nog twee keer voorbij, zo begreep ik later van dochterlief. Ik heb geen foto's (of een titel van het boek). Toen zij het later die avond ontdekte, lag ik al te slapen en nu kan ik het haar ook niet vragen: het is zaterdagochtend en op zaterdagochtend slapen pubers.

~ * ~ * ~

Iets in mij zegt dat ik eerder over de schitterende "Positively 4th Street" van het '96-concert in Oslo heb geschreven, maar waar en wanneer weet ik niet meer.

Hoewel het Oslo-concert nog draait - en dat ook nog wel even zal doen - groeit het verlangen naar het horen van Hard Rain. Starend naar buiten lijkt het een dag te worden waarop een waterig zonnetje regelmatig door de wolken zal breken. Zo'n dag waarop de winterjas te warm, maar de zomerjas te dun is tijdens de tocht naar noem het maar op. De plannen moeten nog gemaakt worden, de dag ligt nog open. Ergens in die plannen zal het draaien van Hard Rain opgenomen worden. Het is een goede dag voor dat album.

~ * ~ * ~

Bij het woord koopgoot, denkt men aan Rotterdam, maar ook dichter bij huis, in Nijmegen, is een winkelstraat waar de naam koopgoot passend voor is. In die Nijmeegse koopgoot zit boekhandel Dekker van de Vegt, een van de betere boekhandelaren van Gelderland. 

Helemaal achterin die winkel staat één kast van boven tot onderen gevuld met poëzie, bundels die al eerder gelezen zijn en nu op zoek zijn naar een nieuwe eigenaar. Gisteren stond ik voor die kast en trof ik op de onderste plank A Thousand Mornings van Mary Oliver, een bundel uit 2012. Oliver heeft en citaat van Bob Dylan als motto voorin deze bundel gezet. Het gaat niet om een citaat uit een song, maar om iets wat Dylan tijdens een interview heeft gezegd: "Anything worth thinking is worth singing about."

Ik kan het citaat niet direct plaatsen. Na een zoektocht door ruim 1300 pagina's interview, kom ik twee fragmenten tegen die enigszins in de buurt komen van het citaat in Olivers bundel.

Interview met Studs Terkel, 26 april 1963:

ST: But, it seems that you can write about any, it seems, any subject under the sun.

BD: Yeah, anything worth thinking about.

ST: You say “worth thinking about”. What do you mean?

BD: Well, it means about everything (laughs).

ST: About everything?

BD: Yeah!

En het interview met Max Jones van 17 mei 1964:

There’s nothing that’s not worth listening to, that’s not worth thinking about, that’s not worth singing. I learned that.

Heb ik niet op de juiste plek gezocht, of is Mary Oliver creatief omgesprongen met wat Bob Dylan heeft gezegd?

De bundel van Mary Oliver bevat naast het Dylan-citaat het gedicht "And Bob Dylan Too" en dat gedicht begint weer met het eerder genoemde citaat.


And Bob Dylan Too

"Anything worth thinking is worth 

     singing about."


Which is why we have

songs of praise, songs of love, songs

     of sorrow.


Songs to the gods, who have

     so many names.


Songs the shepherds sing, on the

     lonely mountains, while the sheep

          are honoring the grass, by eating it.


The dance-songs of the bees, to tell

     where the flowers, suddenly, in the

          morning light, have opened.


A chorus of many, shouting to heaven,

     or at it, or pleading.


Or that greatest of love affairs, a violin

     and a human body.


And a composer, maybe hundreds of years dead.


I think of Schubert, scribbling on a café

     napkin.

          Thank you, thank you.

~ * ~ * ~

De laatste song van de eerste cd van het Oslo-concert is "Ballad Of Hollis Brown" met John Jackson op banjo. Mede met dank aan die banjo doet deze "Hollis Brown" mij denken aan de "Hollis Brown" die Dylan in mei 1993 opnam met Mike Seeger voor diens album Third Annual Farewell Reunion, een van de meer geslaagde bijdragen van Dylan aan het album van een andere muzikant (luister hier).

~ * ~ * ~

Ik had nog willen schrijven over een boek over Grateful Dead met tips over Dylan-songs die door die band gespeeld zijn, en een artikel dat bijna twintig jaar geleden in een fanzine gepubliceerd werd, maar die gedachten moet ik maar bewaren voor een volgende keer. Voor nu is het genoeg. Druk zat. Eerst de rest van Oslo beluisteren, dan Hard Rain en ergens tussendoor ook nog die "Hollis Brown" met Mike Seeger. En als ik daar mee begin - luisteren naar Dylans bijdragen op albums van anderen - volgt er altijd meer. Voor ik het weet, zit ik naast de cd-speler met een flinke stapel albums waarvan één of twee song gedraaid moeten worden nog voor de dag voorbij is.

Mooie zaterdag.

Geen opmerkingen: