de boekenlijsten

Na aanleiding van de publicatie in Mojo van een lijst met de tien beste Dylan-boeken vroeg ik lezers van de blog een eigen top 10 te maken en deze naar mij te sturen. Ik heb inmiddels een aantal lijsten ontvangen, soms met toelichting, soms niet. Ik plaats hier de lijsten in de volgorde zoals ik ze ontvangen heb. Het aardige is dat ik dacht dat er binnen de Dylan-wereld wel aardig consensus is over wat de goede Dylan-boeken zijn. Niet dus, zo blijkt uit de zeer gevarieerde lijsten. Het aardige van het doornemen van al die lijsten, vind ik, is dat het kan aanzetten om nog eens kritisch te kijken naar de eigen keuzes. 
Mocht je nog nog geen lijst hebben ingestuurd, maar was je dit wel van plan? Gewoon doen! Meer lijsten betekent meer duidelijkheid over de Dylan-boeken die de moeite van het lezen waard zijn.
Dank aan de mannen die inmiddels een lijst hebben samengesteld en gestuurd.
Cor van Montfort plaatste zijn lijst als reactie op een bericht op deze blog, deze lijst kan hier bekeken worden en zal ik hier niet nogmaals publiceren.

~ * ~ * ~

De lijst van Bert Bunte

Hoi Tom, 

Hierbij mijn lijstje.
Ik hou ook van kinderboeken/ prentenboeken, vandaar hier en daar een wat opmerkelijke titel.

1. Bob Dylan – Kronieken volume 1
2. Bert van de Kamp – ABCDylan
3. Patrick Roefflaer – Bob Dylan in de studio
4. Andrew Muir – One more night: Bob Dylan’s never ending tour
5. Mark Polizzotti – 33 1/3: Highway 61 Revisited
6. Maria Isabel Sanchez Vegara - Bob Dylan (Little People, Big Dreams)
7. Jonathan Cott – Dylan on Dylan
8. Jim Arnosky – Man gave names to all the animals
9. Jim O’Connor – Who is Bob Dylan
10. Meneer Tom – Bob Dylan in Nederland: 1965-1984
Reservebank: Bob Dylan - Tarantula

Met vriendelijke groet,
Bert

~ * ~ * ~

De lijst van Harry Prenger

1 Bob Dylan – Chronicles
2 Larry 'Ratso' Sloman – On The Road With Bob Dylan
3 Sean Wilentz – Bob Dylan In America
4 Patrick Roefflaer – Bob Dylan In De Studio
5 Greil Marcus – Invisible Republic
6 The Bob Dylan Scrapbook 1956-1966
7 Adam Rinzler – Bob Dylan Het Volledige Platenverhaal
8 Howard Sounes – Down The Highway
9 Clinton Heylin – Behind The Shades Revisited
10 Brian Hinton – Bob Dylan Complete Discography
 
Reserve:
Bert van de Kamp – ABC Dylan

~ * ~ * ~

de lijst van John Spoor

Dag Tom, 

Leuk initiatief, ik ben dol op lijstjes.
Heerlijk om alle boeken erbij te pakken.
Met de tape van Bloomington 2021 op de achtergrond heb ik mijn lijstje gemaakt.
Het valt niet om mijn Dylan boeken terug te brengen tot een Top 10.
Maar door ze stuk voor stuk in mijn hand te nemen en ze door te bladeren weet ik, in ieder geval op dit moment (L. van Gaal), dat dit mijn lijst is.😉

Hartelijke groet, John

Top 10 Dylan-boeken  John Spoor 17 november 2021

1. The Double Life of Bob Dylan - Clinton Heylin
2. Bob Dylan Anthology Vol. 3 - Edited by Derek Baker
3. Bob Dylan in America - Sean Wilentz
4. All the Songs - Jean-Michel Guesdon & Philippe Margotin
5. Song and  Dance Man III - Michael Gray
6. Bob Dylan Revisited; 13 songteksten in beeld gebracht
7. No Such Thing as Forever - Paolo Brillo
8. Why Dylan Matters - Richard F. Thomas 
9. Bob Dylan Performing Artist 1974★1986 - Paul Williams
10. Million Dollar Bash - Sid Griffin
11. Bob Dylan in de studio - Patrick Roefflaer

~ * ~ * ~

de lijst van Frits Tromp

10 beste Dylan-boeken

 

  1. Bob Dylan – The Nobel Speech
  2. Howard Sounes – Bob Dylan | Down the highway
  3. Ernst Jansz – Dromen van Johanna
  4. Axel Honneth, Peter Kemper en Richard Klein – Bob Dylan | Ein Kongreß
  5. Jan Donkers & Jan Stroop – Bob Dylan bij benadering
  6. Jochen Markhorst – Street-Legal
  7. Tom Willems – Dylan & The Beats
  8. Suze Rotolo – A Freewheelin' Time
  9. Harm Peter Smilde – How does it feel? Leven met Bob Dylan
  10. Bob Dylan – Writings & Drawings (1974)

 

Reservebank

Levon Helm – This wheel's on fire

 

Een lijstje maken met de tien best Dylan-boeken is eigenlijk niet te doen. De geselecteerde boeken zijn een momentopname. De volgorde is willekeurig. Daarom toch maar een soort toelichting. Die net zo arbitrair is als al het andere.

Nummer 1 en nummer 10, starten en sluiten met Dylan zelf. Dat lijkt me wel het minste wat je kunt doen. De liedteksten horen dan natuurlijk in het lijstje – is het overzicht uit 1974 de beste, omdat het de eerste verzamelde werken zijn? Het had ook het lijvige boek The Lyrics: 1961-2012 van Christopher Ricks kunnen zijn geweest. Een verantwoording op de teksten van Dylan zelf mag ook niet ontbreken; in zijn Nobel Speech, waarmee Dylan de 1 miljoen Zweedse kronen in ontvangst nam, leg hij rekenschap af over zijn liedteksten.

Ernst Jansz moet ook op het lijstje, met zijn vertalingen en toelichting op die vertalingen.

Het boek van de Jannen Donkers en Stroop kreeg ik jaren geleden van mijn oudste broer. Hij noteerde hierbij: “Misschien wel het beste boek dat ooit over Dylan is geschreven.”

Suze Rotolo is het meisje waarmee Dylan gearmd op de hoes van The Freewheelin' Bob Dylan is te zien. Haar herinneringen aan die periode zijn natuurlijk altijd leuk om te lezen.

Bob Dylan | Ein Kongreß is een verslag van een Duitstalig congres over Dylan. Ik kwam het op het spoor door een lezing op de -toen nog- Katholieke Universiteit Nijmegen. Een professor gaf een lunchlezing over zijn 'verborgen passie' Bob Dylan.

Harm Peter Smilde interviewde tal van Nederlandse Dylan-fans. Mag dus ook niet afwezig zijn op een Nederlands lijstje van Dylan-boeken.

Hetzelfde geldt voor de boeken van Tom Willems en Jochen Markhorst. Hun boeken kun je allemaal op het lijstje zetten, maar dan is een top-10 wel heel vlot gevuld. Beide auteurs hebben zo hun charmes: Tom doet aan historisch onderzoek en kan zijn speurwerk goed onderbouwen. Jochen bespreekt de songs per stuk, en weet originele invalshoeken te gebruiken – evenals grappige dwarsverbanden.

Voor op de reservebank de muzikale autobiografie van Levon Helm. De titel is een lied van de hand van Dylan met Band-bassist Rick Danko. Het boek gaat niet zozeer over Dylan, hoewel The Band wel veel te danken heeft aan de korte maar intensieve samenwerking met de bard. En de titel is dus een semi-Dylan-tekst. Reden genoeg voor de reservebank.

~ * ~ * ~

de lijst van Jochen Markhorst

Moin Tom,
het leek me wel zo elegant om jouw en mijn boeken hors category te laten. Anders zou het een nogal monochrome Top 10 worden, natuurlijk.
Grüße!

1. Chronicles – Bob Dylan 
2. Why Dylan Matters – Prof. Richard F. Thomas 
3. Million Dollar Bash – Sid Griffin 
4. Revolution In The Air & Still On The Road – Clinton Heylin 
5. Rolling Thunder Logbook – Sam Shepard 
6. A Simple Twist Of Fate - Andy Gill and Kevin Odegard 
7. Biograph – Cameron Crowe 
8. Short Life of Trouble (True Dylan) – Sam Shepard 
9. The Songs He Didn't Write - Derek Barker  
10. Every Mind Polluting Word - collected interviews 

Reservebank: 
Things Twice - Eyolf Østrem

~ * ~ * ~

de lijst van Hans Beverdam

Hallo Tom

Mijn lijstje; zonder fotoboeken (Rolling Thunder - Ken Regan!) en boeken van Dylan zelf (Writings and Drawings!):

1. On The Road – Larry Sloman (Geweldig verslag van een van Dylan's beste tours)
2. Performing Artist 1&2 – Paul Williams (Niemand kan zo goed verwoorden wat Dylan’s zang zo bijzonder maakt. Zijn What Happened is ook de moeite waard)
3. Rolling Thunder Logbook – Sam Shepard (zie 1)
4. Stolen Moments – Clinton Heylin (Jeugdsentiment; gaf in de jaren 80 richting aan het bandjes ruilen) 
5. No One Else Could Play That Tune – Clinton Heylin
6. Like The Night – C.P. Lee
7. Million Dollar Bash – Sid Griffin
8. All Across The Telegraph – John Bauldie & Michael Gray
9. Blotting Paper Man 1 & 2 – Ben Cruickshank (echte Labour of Love boekjes)
10. Dylan in Minnesota – Dave Engel
11. The Dylanologists -David Kinney (warme beschrijving van aantal Dylan fans)
 
Met dank voor alle energie die je in het blog stopt. Wordt zeer gewaardeerd!


Vriendelijke groet,

Hans Beverdam

~ * ~ * ~

de lijst van Gerben Kroese

Michael Gray –  Song & Dance Man III
Bob Dylan –  Chronicles
Greil Marcus –  Like a Rolling Stone. Dylan at the Crossroads
Christopher Ricks – Dylan’s Visions of Sin
Jochen Markhorst – Meneer de Tamboerijnman en de Regenachtige Vrouwen
Robert Shelton – No Direction Home
Sean Wilentz – Bob Dylan in America
Clinton Heylin – Revolution in the Air
Clinton Heylin - Still on the Road
Michael Gray - Outtakes on Bob Dylan

~ * ~ * ~

de lijst(-en) van Klaas Boonen

Beste Tom,

Naar aanleiding van je herhaalde oproep ben ik gisteravond er eens goed voor gaan zitten.
Voor de lijst van 10 beste Dylan-boeken, titels die in ieder kast zouden moeten staan, die essentieel zijn.
Nou dat was nog een hele klus. Ruim zes meter heb ik in de kast staan.
Eerst maar de boeken uit kast gehaald die goed zijn qua inhoud, levensbeschrijving, muziekduiding, foto’s, en stilistisch.
Toen lag er op mijn bureau een stapel van veertig boeken!
De (echte) fotoboeken heb ik laten afvallen, alsmede de meeste boeken die voornamelijk betrekking hebben op een beperkt periode of slechts één of enkele albums.
Enfin, 5 uur later resteerde een lijst van nog ruim 20 boeken.
 
Vanochtend, zojuist ben ik daar wederom anderhalf uur mee bezig geweest.
Dat resulteert erin dat ik je onderstaand twee lijstjes stuur!
Het enige waarin ze overeenkomen is de nummer 1.
En ook al zijn het er dus veel meer dan 10, ik durf te stellen dat beide lijsten verantwoord zijn.

Goed weekend.
Hartelijke groet, 

Klaas Boonen

 

1. Bob Dylan - Chronicles vol. 1
2. Robert Shelton - No Direction Home
3. David Hajdu - Positively 4th Street
4. Bob Dylan - The Lyrics
5. Paul Williams - Performing Artist I - III
6. John Friedman - Forget about today
7. Ian Bell - The Lives of Bob Dylan (Once Upon A time + Time Out of Mind)
8. Oh no! Not another Bob Dylan Book
9. Sam Shepard - Rolling Thunder Logbook
10. David Kinney - The Dylanologists
Reservebank: Michael Gray & John Bauldie [ed.] - All Across The Telegraph

 

 

1. Bob Dylan - Chronicles vol. 1
2. Sean Wilentz - Bob Dylan In America
3. Clinton Heylin - Behind The Shades
4. Lee Marshall - The Never Ending Star
5. Michael Gray - Song and Dance Man III: The Art of Bob Dylan
6. Larry Sloman - On the road with Bob Dylan
7. Daniel Epstein - The Ballad of Bob Dylan. A Portrait
8. Donald Brown - American Troubador
9. Dylan. Visions, portrait, and Back pages (Mojo)
10. Greil Marcus - Invisible Republic
Reservebank: Tom Willems - Bob Dylan In Nederland 1965-1984

~ * ~ * ~

de lijst van Floater

Beste Tom,

Bijna 10 jaar geleden stuurde ik jou een lijst met 10 boeken die me waren bijgebleven:

PERFORMING ARTIST, BOOK ONE, 1960-1973, Paul Williams
PERFORMING ARTIST, THE MIDDLE YEARS: 1974-1986, Paul Williams
SONG AND DANCE MAN III, THE ART OF BOB DYLAN, Michael Gray
SONGS HE DID NOT WRITE (The), Derek Barker
ALIAS BOB DYLAN REVISITED, Stephen Scobie
LIFE IN STOLEN MOMENTS (A), BOB DYLAN DAY BY DAY: 1941-1995, Clinton Heylin
NO DIRECTION HOME: THE LIFE AND MUSIC OF BOB DYLAN, Robert Shelton
WATCHING THE RIVER FLOW, 1966-1995, Paul Williams
RAZOR'S EDGE: BOB DYLAN & THE NEVER ENDING TOUR, Andrew Muir
LIFE ON THE TRACKS, BOB DYLAN'S SONGS, Guido Bieri

Als ik nu naar bovenstaande lijst kijk dan valt me op dat er nogal wat naslagwerk bij zit.
Kennelijk was dat toch wat mij toen bij boeken over Dylan aansprak. En dat vind ik eigenlijk nog steeds…

 Er zijn de afgelopen 10 jaar enorm veel boeken over Dylan verschenen.
Veel van die boeken heb ik aangeschaft, maar ik moet zeggen dat ze mij vaak tegenvielen.
Ze zien er weliswaar fraai en gelikt uit maar ze voegen inhoudelijk niet al te veel toe.
Als ik nu een top 10 zou moeten maken dan ziet deze er ongeveer zo uit:

PERFORMING ARTIST I-II-III, by Paul Williams (blijft toch de schrijver die mij het meest kan boeien, is ook de enige die ik ooit persoonlijk heb ontmoet..)
BOB DYLAN IN AMERICA, by Sean Wilentz, 2010
NO DIRECTION HOME: THE LIFE AND MUSIC OF BOB DYLAN, by Robert Shelton, 2011
A RESTLESS HUNGRY FEELING, by Clinton Heylin, 2021 (Ik kijk zeer uit naar het vervolg. Clinton is arrogant maar dat vind ik niet zo’n probleem, aangezien hij wel wel veel kennis van zaken heeft)
BOB DYLAN, THE NEVER ENDING STAR, by Lee Marshall
DYLAN & ME, by Louie Kemp, 2019 (geeft een aparte inkijk in het leven van onze held, waarbij ik wel vind dat Louis ons wil doen geloven dat hij ook een held is..)
SONG AND DANCE MAN III, THE ART OF BOB DYLAN, by Michael Gray, 1999 (geen gemakkelijke kost, maar bevat veel interessante inzichten)
BOB DYLAN IN NEDERLAND 1965-1984, by Tom Willems, 2021 (niet om te slijmen, gewoon prachtig vormgegeven boek dat inhoudelijk wèl een toegevoegde waarde heeft)
BOB DYLAN ILLUSTRATED,  by Theo Bogart, 2013 (een lust voor het oog)
NO ONE ELSE COULD PLAY THAT TUNE, by Clinton Heylin, 2018

Reservebank:
Het verzameld werk van Jochen Markhorst (als dat ooit gaat uitkomen…)

N.B. Het zijn allemaal boeken van anderen over Dylan. Dus ik heb Dylan de Schrijver buiten beschouwing gelaten.

Groeten,

Floater

~ * ~ * ~

de lijst van Tom Willems


1. Bob Dylan - Lyrics
2. Bob Dylan - Tarantula
3. Paul Williams - Performing Artist I - III
4. Clinton Heylin - Revolution In The Air / Still On The Road
5. Sean Wilentz - Bob Dylan in America
6. John Bauldie - The Ghost Of Electricity
7. David Yaffe - Bob Dylan Like A Complete Unknown
8. Jochen Markhorst - Desolation Row 
9. Sean Latham [ed.] - The World Of Bob Dylan
10. Arthur [ed.] - Every Mind Polluting Word

reservebank: fanzines Isis en The Bridge

Ruim negen jaar geleden stelde ik - net als veel anderen - al eens een Dylan-boeken-top-tien samen voor Bob Dylan in (het) Nederland(s). Ik had verwacht wanneer ik - zonder spieken - een nieuwe lijst zou maken, deze min of meer identiek zou zijn aan de lijst van negen jaar geleden. Niet dus. Slechts twee titels staan zowel op mijn lijst van negen jaar geleden als op bovenstaande lijst: Tarantula en de fanzines.

Dylans verzamelde songteksten moesten mijn lijst aanvoeren, dat is de kern. Het probleem is alleen welke versie? Je kunt grijpen naar The Lyrics 1961 - 2012 voor het meest complete overzicht van de songteksten, maar in dit boek ontbreken dan weer hoesteksten e.d. die wel in bijvoorbeeld Writings & Drawings zijn opgenomen. Of wat te denken van de tekstvarianten die in Mondo Scripto zijn te vinden? Mijn nummer 1 is  eigenlijk een niet bestaand droomboek. Het wordt tijd dat het verschijnt, misschien in delen zodat het in de loop der jaren met nieuwe delen aangevuld kan worden: Dylans verzamelde teksten.

Tarantula zou natuurlijk onderdeel moeten zijn van die verzamelde teksten. In eerste instantie stond dit dan ook niet op mijn lijst. Dat voelde niet goed. Tarantula is een boek voor het leven, een boek dat keer op keer herlezen kan worden. Ik heb altijd een leesexemplaar van Tarantula binnen handbereik, alleen daarom al verdient het een eigen plekje op mijn lijst.

De Performing Artist-serie van Paul Williams is uniek in de Dylan-bibliotheek omdat Williams als geen ander ingaat op de performer Dylan. Er zijn niet veel boeken in de Dylan-bibliotheek die ik meer dan één keer gelezen heb. De Performing Artist-serie heb ik drie maal gelezen en als ik ooit de tijd vind, komt daar een vierde keer lezen bij.

Clinton Heylin schreef een eigen Dylan-bibliotheek bij elkaar (en hij gaat nog door). Er zijn weinig mensen met zo veel kennis van Dylans leven en werk als Heylin. Hij schreef onder andere biografieën, boeken over de tournee van 1966, Dylans opnamesessies, Dylans religieuze periode en Blood On The Tracks naast deze twee boeken over de Dylan-songs. Er is geen boek van Heylin dat niet de moeite van het lezen waard is en vol staat met nieuwe feiten en inzichten. De man is een wandelende Dylan-encyclopedie. Van alle Heylin-boeken die de moeite waard zijn, heb ik gekozen voor het duo Revolution In The Air en Still On The Road omdat dit de titels zijn die ik het meest regelmatig uit de kast pak om nog eens wat in op te zoeken.

In Bob Dylan in America plaatst Sean Wilentz Dylan in de Amerikaanse cultuur, van Beat-schrijvers tot moderne muziek. Origineel uitgangspunt, zeer lezenswaardig.

The Ghost Of Electricity van John Bauldie verscheen voor het eerst in 1988 in een zeer beperkte oplage. In 2016, twintig jaar na de dood van Bauldie en vijftig jaar na tournee 1966 - het onderwerp van The Ghost Of Electricity - werd een expanded and updated versie van het boek uitgebracht. Het is deze editie die op mijn lijst staat. Met dank aan het lezen van dit boek begrijp ik iets meer van tournee 1966 en de reacties waar Dylan & band iedere avond mee geconfronteerd werden.

Met name het hoofdstuk over het (vermeende) plagiaat van Bob Dylan maakt Like A Complete Unknown van David Yaffe tot een boek dat gelezen moet worden.

Dylans songs worden veelvuldig in boekvorm en online geïnterpreteerd. Het gros van de interpreteerders kopieert van of bouwt voort op voorgangers. Jochen Markhorst is een uitzondering. Zijn stukken over Dylans songs zitten altijd vol unieke inzichten, invalshoeken en interpretaties. Zijn  boek over "Desolation Row" is zijn beste, maar dat neemt niet weg dat al zijn boeken de moeite van het lezen waard zijn.

The World Of Bob Dylan is een recent verschenen verzameling essays van verschillende auteurs. The World Of Bob Dylan is in tegenstelling tot veel van dit soort bloemlezingen aangenaam goed.

Every Mind Polluting Word is een PDF - een e-book, zo je wilt - van bijna veertienhonderd pagina's interviews met Dylan. Essentieel. Laat alle andere boeken met interviews achter zich, simpelweg door de omvang.

Op de reservebank fanzines, een aantal malen per jaar verschijnende tijdschriften vol artikelen over Bob Dylan. Artikelen die vaak dieper, verder gaan dan welk boek ook. Er zijn nog twee titels die regelmatig verschijnen: Isis en The Bridge.

~ * ~ * ~

Geen opmerkingen: