Dylan kort #3680

In Glory Days (aflevering 3), een programma van Guus Meeuwis en Frank Lammers, komt kort Bob Dylans 'The Times They Are A-Changin" voorbij, zie hier. [met dank aan Hilda]

Dagblad van het Noorden van 23 mei heeft een pagina vullend overzicht van Dylans leven en carrière. Deze pagina uit de krant is als poster (A3) te bestellen voor slechts €3,- (inclusief verzendkosten), zie hier. [met dank aan Hans]

Allen Ginsberg en Simon Vinkenoog: Het zal volgers van Expecting Rain niet ontgaan zijn, afgelopen dinsdag besteedde The Allen Ginsberg Project aandacht aan Bob Dylans verjaardag. Een van de aardigste dingen in het artikel is een ansichtkaart die Allen Ginsberg vanuit Nederland naar Bob Dylan stuurde. Op de kaart krabbelde Simon Vinkeoog - bij wie Ginsberg op dat moment verbleef - nog een aantal woorden. Met dank aan een link in het artikel op The Allen Ginsberg Project, dacht ik aanvankelijk dat de kaart uit 1965 is, maar - met dank aan Joep Bremmers - is nu duidelijk dat de bewuste kaart pas acht jaar later, in 1973, werd verstuurd. Zie hier.

'Blowin' In The Wind': Bob Dylan heeft ter promotie van T Bone Burnetts nieuwe geluidsdrager 'Blowin' In The Wind' opnieuw opgenomen. Een exemplaar van die nieuwe geluidsdrager met daarop dus 'Blowin' In The Wind' wordt op 7 juli geveild. Verwachtte opbrengst: tussen de zeshonderdduizend en een miljoen Pond. De opname kan op afspraak in Londen en New York beluisterd worden, zie hier.

Peter Mabelus schreef een verhaal over een ontmoeting met Bob Dylan. Die ontmoeting zou plaats hebben gevonden in Hotel des Indes in Den Haag op 6 juni 1984, na Dylans concert in Rotterdam. Tijdens deze ontmoeting zou Dylan een nieuw nummer - 'I Feel Like A Car Wreck' - hebben geschreven en het stukje papier met de tekst aan Mabelus hebben overhandigd. Op 17 september vorig jaar plaatste Mabelus 'Mijn ontmoeting met Bob Dylan (1984)' op zijn website. Het verhaal eindigt met de door Dylan geschreven tekst. Diezelfde dag wordt dit verhaal door Mabelus op de website Hoe mannen denken gezet. Het enige verschil is dat dit keer de songtekst die door Dylan zou zijn geschreven in het Nederlands is gegeven. Opvallend daarbij is dat de Nederlandse tekst rijmt, waar de Engelse tekst dat op veel plaatsen niet doet. Bovendien loopt de Nederlandse tekst wat beter. Het moge duidelijk zijn: alles wijst er op dat de Nederlandse tekst er eerst was, daarna werd er een Engelse vertaling gemaakt. Mabelus heeft een grote duim. Een iets gewijzigde versie van dit sprookje is nu onder de titel 'Bob Dylan (1984)' opgenomen in het boek Van Kluun tot Clinton.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De op 7 juli te veilen versie van 'Blowin' in the wind' is een zgn "Shadow Kingdom outtake", opgenomen in mei 2021. T-Bone Burnette was de producer van de sessies waarop andere musici Dylan begeleidden dan de play-backende musici die in "Shadow Kingdom" te zien zijn.
Frits

Peter Mabelus zei

Beste Tom Willems,

Iemand wees mij op het feit dat er op jullie prachtige website een stukje is geplaatst over mijn korte reportage over mijn ontmoeting met Bob Dylan, die in 1984 zou hebben plaatsgevonden.
Ik val met de deur in huis: het verhaal is inderdaad uit mijn duim gezogen. In mijn vierde boek 'Van Kluun tot Clinton' (ik publiceerde eerder twee romans en een verhalenbundel), verschenen op 25 april van dit jaar, staan 30 reportages over mijn ontmoetingen met een reeks Groten Der Aarde.
Een deel van de reportages (ongeveer de helft) heeft exact plaatsgevonden zoals in het boek beschreven staat. In een kwart van de reportages is non-fictie met fictie verweven en in het laatste kwart van de reportages is alles fictie, waaronder het verhaal over mijn ontmoeting met Bob Dylan (overigens ben ik al een kleine 40 jaar een groot bewonderaar van Dylan en heb veel van zijn concerten bezocht).
Veel van de verhalen uit 'Van Kluun tot Clinton' zijn eerder gepubliceerd op websites, in verhalenbundels, etc. Het was elke keer afwachten of de lezers van de reportages elk woord klakkeloos zouden geloven of niet. Het hilarische was dat in de praktijk praktisch elke reportage voor waar werd aangenomen en ik ben zelfs door een vermogende fan van Dylan benaderd om de originele tekst van 'I feel like a car wreck' voor een vermogen te verkopen.
Laat ik daarom mijn complimenten geven aan de spitsvondige lezer van jullie website die mijn "bedrog" aan het licht heeft gebracht. Ondanks dat elk woord van mijn ontmoeting met Dylan op verzinsels berust heb ik heel wat fans van Dylan een leuke leeservaring geboden. Het had ook zomaar allemaal echt gebeurd kunnen zijn.
Ik ben blij dat ik op toevallige wijze achter het bestaan van jullie prachtige website ben gekomen.

Keep up the good work!

Ciao,

Peter Mabelus

Anoniem zei

Hoe het ook zei en hoe hoog ik Dylan ook heb, in de opnames van T-Bone voor zijn onbetaalbare nieuwe medium heb ik nul interesse, 'let the rich eat the rich', en ook zit ik niet te wachten op heropnames van oude nummers. Live verdient een nieuwe versie aandacht, Shadow Kingdom had vervreemdende kunstzinnige kanten die het project waarde verleenden, maar dit... non passeran.
Hartelijke groet hans altena
(ik zet Hard Rain maar weer op, verklankt precies mijn emotie)

Frans zei

Dat die tekst nep is blijkt al uit het gebruik van het woord petrol. Een Amerikaan zou gas zeggen.