Subterranean Homesick Blues 2022

Het gonst al een paar dagen door Dylanland: hij heeft een nieuwe versie van 'Subterranean Homesick Blues' opgenomen en de première is vandaag. Terwijl ik dit schrijf, liggen er nog zo'n vijf uur wachten voor mij voor ik die nieuwe versie kan beluisteren. Nieuwsgierig? Uiteraard!

Het is zeker niet de eerste keer dat Bob Dylan een oude song nieuw leven inblaast. Voor de concert-Dylan zou je dit nieuw leven blazen in oude songs zijn modus operandi kunnen noemen. In de studio komt deze werkwijze minder vaak voor, maar er zijn zeker wel enkele voorbeelden te bedenken: 'Girl From The North Country' op Nashville Skyline, 'A Hard Rain's A-Gonna Fall' uit 2008 voor de Expo Zaragoza en recent de songs opgenomen voor Shadow Kingdom.

De oude 'Subterranean Homesick Blues' zoals we die kennen als openingssong van Bringing It All Back Home is een spervuur van woorden. De toen 23-jarige Bob Dylan ratelt in een moordend tempo door de woorden van de song. Ik kan er finaal naast zitten, maar ik verwacht dat de nieuwe versie een lager tempo heeft, een tempo meer passend bij een man van 80, maar vooral een tempo waarin de tekst van 'Subterranean Homesick Blues' goed tot z'n recht kan komen. Een tempo waardoor er meer van die tekst blijft hangen dan de inmiddels tot mantra's verworden regels 'Don’t follow leaders / Watch the parkin’ meters' en 'You don’t need a weatherman / To know which way the wind blows'.

Nog vijf uur wachten om lachend te ontdekken dat ik het waarschijnlijk bij het verkeerde eind heb. Om te horen dat die oude knakker het nog steeds in zich heeft. Nog vijf uur op mijn handen zitten, nagels bijten en staren naar de wijzers van de klok in de hoop dat ze in een iets hoger tempo gaan draaien.



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dan weten we ook of het een Shadow Kingdom outtake is, of toch een geheel nieuwe opname.
Peter

BB zei

Een nieuwe video dus... geen nieuwe muziek. Dat is jammer.
Vier maanden geleden verscheen ook een nieuwe video voor My Sweet Lord van George Harrison, leuk aardigheidje maar denk niet dat iemand hier oprecht geïnspireerd door raakt.

Groeten,
Bert.

Ton den Ambtman zei

Alleen de clip is nieuw, niet de audio lijkt me