Het Bob Dylan Center in Tulsa

Vandaag is de officiële opening van het Bob Dylan Center in Tulsa, een waar bedevaartsoord voor de Dylanliefhebber. Memorabilia, handschriften, kunstwerken, audio, video, het Center heeft het allemaal. Het Bob Dylan Center is een bevestiging van de waarde en impact van Bob Dylans werk op de (populaire) cultuur van de afgelopen zestig jaar. De man is een grootheid, een geweldenaar en het center is een terechte erkenning van die grootsheid. Bob Dylans teksten en muziek zullen nog tot in lengte van dagen invloed hebben op de ontwikkelingen binnen de muziek en poëzie, het vandaag geopende center biedt de gelegenheid om van Dylans kunst te genieten en te leren.

De foto’s die op internet opduiken van het Bob Dylan Center doen vermoeden dat ik er dagen zou kunnen rondlopen zonder me een seconde te vervelen. De Dylanliefhebber in mij verlangt naar een weekje Tulsa. Of twee weken, nog beter.

Toch is het niet waarschijnlijk dat ik ooit een voet in het Bob Dylan Center zet. De twee voornaamste zaken waaraan het mij op dit moment ontbreekt om de trip te kunnen maken zijn tijd en geld. Aan beiden is iets te doen, het zijn slechts tijdelijke drempels. Geld kan gespaard worden en er ligt altijd wel ergens een vakantie in het verschiet. Toch ga ik niet. Als ik aan Tulsa denk, speelt mijn afkeer van grote reizen mij parten en de reis van hier naar daar is groot. 

Bob Dylan is niet alleen een fenomeen in Tulsa, in Amerika. Liefhebbers van zijn werk wonen verspreid over de gehele wereld. De impact van de mans werk wordt net zo hard in Sydney, Australië of Drammen, Noorwegen gevoeld als in Amerika. De locatie van het Bob Dylan Center betekent niet alleen dat het centrum makkelijk toegankelijk is voor in dit geval Amerikanen, maar ook dat het een drempel is voor niet-Amerikanen. Iets in mij hoopt dat het Bob Dylan Center ergens in de toekomst dit onderkent en aanpakt door (een deel van) de collectie digitaal toegankelijk te maken. Waarom niet? En nee, natuurlijk is van achter mijn laptop virtueel wandelen door de zalen van het Bob Dylan Center niet hetzelfde als een daadwerkelijk bezoek aan Tulsa, maar het zou zeker een mooi alternatief kunnen zijn voor een bezoek aan misschien wel een van de meest interessante musea voor niet alleen Dylanfans, maar voor iedere muziekliefhebber.


1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Tom,

Als jij goede connecties hebt met Arie de Reus hoef jij volgens mij niet helemaal naar Tulsa voor het Bpb Dylan Center.