Trrrring

'Hé, met mij. Alles goed?'
'Je belt me wakker, maar verder wel goed hoor. Vertel, waarvoor bel je.'
'Ik heb een werkelijk fan-TAS-tisch idee.'
'Laat maar horen...'
'Je hebt vast gehoord van de drukte op Schiphol.'
'Ja...'
'Dat mensen uren en uren in de rij staan te wachten voor ze eindelijk op het vliegtuig kunnen stappen.'
'Ik volg ook het nieuws...'
'Als wij nu eens onze gitaren pakken en naar Schiphol rijden. Daar bij die wachtende mensen gaan staan en ons repertoire spelen zoals we dat anders op straat doen.'
'Ik weet niet hoor, zitten die mensen daar wel op de wachten? Op ons?'
'Wat kan mij het schelen waar ze op zitten te wachten! Het gaat er om dat we ze kennis laten maken met het werk.'
'Dus jij wil al die wachtende toeristen "Blowin' In The Wind", "Knockin' On Heaven's Door" en "Like A Rolling Stone" door de strot duwen, terwijl ze geen kant op kunnen, en zo maar hopen dat ze voor de muziek van Dylan vallen?'
'Ik duw niks door niemands strot! Het is onze taak, onze missie om de mensen kennis te laten maken met de beste componist van de afgelopen zes decennia.'
'Ach, houd toch op! Die mensen kunnen geen kant op!'
'Mooi toch? Ze moeten wel luisteren!'
'Helemaal niet mooi. Kijk, als we op straat spelen hebben de mensen nog een keus. Ze kunnen luisteren of gewoon doorlopen, maar dit, dit Schiphol-idee van jou gaat mij wat te ver. De mensen hebben geen keuze. Ze kunnen niet weglopen.'
'En dus is de kans groter dan we mensen weten te overtuigen van de schoonheid van het werk. Ze moeten wel luisteren. Beter kan niet.'
'Dwingen te luisteren, dat is het. Dat heeft niks meer met overtuigen te maken. Ik doe hier niet aan mee.'
'Slappe zak! Dit is een buitenkansje, maar meneer de moraalridder ziet het weer niet zitten, hoor. Ik ga wel alleen!'
'Doe maar, ik ga weer naar bed. Maar denk er om, de naam The Bobbies mag je niet gebruiken.'
'Ik heb die bandnaam verzonnen....'
'The Bobbies is de naam van ons duo, niet als jij daar alleen gaat staan. Hoe kun je nou in je uppie The Bobbies zijn? Bovendien wil ik niet geassocieerd worden met dat slechtdoordachte Schiphol-plan van je.'
'Dan gebruik ik die naam toch niet, het GAAT niet om die naam. Het gaat er om dat de mensen geconfronteerd worden met de muziek van Dylan en zo overstag gaan.'
'Geconfronteerd, zeg maar gerust in hun gezicht gedrukt...'
'Ach, houd toch op! Duik jij je nest toch weer in, slaap je chagrijn uit!'
'Ga ik zeker doen.'
'Oh, voor je ophangt. weet jij toevallig een handige route naar Schiphol?'
'Jij wilt er naar toe! Zoek het dan ook maar lekker zelf uit!'
'Of mag ik dan misschien je navigatie lenen? Kan ik die misschien nu zo even ophalen? Misschien? Alsjeblieft?'
'...'
'Hallo?'
'...'

Geen opmerkingen: