Een Tiny Tim film, the Blues, een archivaris, de ritmes van een hoerenkast in New Orleans, Jesse Fuller en enkele boeken

Ergens in mijn achterhoofd zit een 'feitje' dat er ten tijde van the Basement Tapes een film is geschoten. Een filmproject van Dylan waarin muzikant Tiny Tim een rol speelt. Ik meen ook ooit een titel voor die film gehoord te hebben, maar die ik even niet opdiepen uit mijn geheugen. Dat is dan zo'n film waarvan je het bestaan vermoedt, maar ook een film die je waarschijnlijk nooit te zien zal krijgen.
En dan ineens is er hoop, niet op de film, maar op misschien wat fragmenten uit die film in een nieuwe documentaire: Tony Tim: King For A Day.
In Shindig! issue 116 (juni 2021) lees ik over die docu: "The making of the movie [Tiny Tim: King For A Day] has only deepend [Tim-biograaf] Martell's interest in Tiny Tim, and he may even expand [zijn boek] Eternal Troubadour with new information after making the film and meeting 'several essential characters from Mr Tim's story in addition to uncovering some never-before-seen footage, like Bob Dylan's fabled, never-released "circus film" and footage of Tiny performing at Wavy Gravy's hippy commune The Hog Farm.'"
Het gaat mij natuurlijk om die "circus film" die Martell noemt. De film bestaat, Martell heeft het een en ander gezien, maar nou is het de vraag of deze beelden ook in Tiny Tim: King For A Day terecht zijn gekomen.
Toch maar een keer kijken.

~ * ~ * ~

Er zijn vele manieren om de muziek van Dylans "Rainy Day Women #12 & 35" te omschrijven, Jon Savage doet 't in zijn boek 1966; The Year The Decade Exploded zo: "The New Orleans whorehouse rhythms of Bob Dylan's 'Rany Day Women #12 & 35'".
Ik vind 'm schitterend. Kan jij het beter? Laat maar komen: twillems87[at]gmail.com

  * ~ * ~ *


~ * ~ * ~

In het door Kees 't Hart en John Schoorl samengestelde Als een zwerfkei (2015) staat slechts één gedicht waarvan ik niet direct de Dylan-connectie zie (en dus de reden om in deze bloemlezing opgenomen te worden): "Vrijheid is niet wat ik wil" van Delphine Lecompte. 
Nu is er het boek Beschermvrouwe van de verschoppelingen van Lecompte. Op bladzijde 109 schrijft zij: "Mijn eerste plaat was Slow Train Coming. Ik was tien en ik zei tegen de onderpastoor: 'Steek je catechismus in je reet; ik weet alles over het geloof wat er te weten valt dankzij deze plaat!'
Ik schoof de plaat onder zijn neus. Hij brak de plaat en noemde Bob Dylan een smerige jood."

* ~ * ~ *

Het archief van folkarchivaris Alan Lomax staat online. In dit archief staan werkelijk schitterende opnamen van onder andere Mississippi Fred McDowell en Hobart Smith. Luister bijvoorbeeld naar Smiths versie van "Railroad Bill" (hier).
Lomax maakte één opname van een jonge Bob Dylan: een wat ruwe, maar geslaagde versie van "Masters of War", luister hier.

~ * ~ * ~

In 1968 verscheen het door Happy Traum samengestelde songbook The Blues Bag. Het boek bevat naast de bladmuziek van 29 blues songs schitterende foto's van David Gahr. Happy Traum heeft bij de bladmuziek van iedere song een korte inleiding geschreven, in deze inleidingen is Dylan te vinden. Bij de bladmuziek van "Corinna" schrijft hij: "There have been many songs lamenting the loss of this woman, from Blind Lemon's C.C. Rider (Corina Blues) to Bob Dylan's beautiful love-blues on Freewheelin'." En ook bij "House Of The Risin' Sun" krijgt Dylan een vermelding.
Er staan in dit songbook bladmuziek van meer songs die bij mij gelijk een Dylan-associatie oproepen, zoals "Worried Blues" en "You're Gonna Quit Me, Baby".

23 oktober 1961, Izzy Young schrijft in een notitieboekje wat Bob Dylan over zichzelf vertelt: "Met Jesse Fuller in Denver at the Exodus. I was playing in a stripper place. The Gilded Garter. Central City, a little mining town. Came down to Denver 2 summers ago – Jesse was playing downstairs. Upstairs was Don Crawford. Learned the way he does songs – mixed his style in with mine at the time."
Jesse Fullers album San Francisco Bay Blues is natuurlijk een standaardwerk, ik heb het in de kast staan, op cd. Bij die cd ontbreken de liner notes die wel op de hoes van de elpee staan. In deze liner notes komt Bob Dylan voorbij, kan iemand voor mij een foto / scan maken van de achterzijde van de elpee San Francisco Bay Blues van Jesse Fuller zodat ik de tekst achterop kan lezen? Mag naar: twillems87[at]gmail.com. Bij voorbaat dank.

* ~ * ~ *

Er komt een Dylanspecial van het door platenwinkel Concerto / Plato uitgegeven blad Mania. Ergens vanaf deze week in de winkels, nu al online, zie hier.

Geen opmerkingen: