Jan M. Verburg

Ik schaam mij, ik ben nog niet geweest & dat terwijl de expositie vanaf mijn huis gezien op een steenworp afstand is. Lost Paradise van Jan M. Verburg is te zien in de Grote Kerk te Lochem.


De naam Jan Verburg zal lezers van Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984 bekend voorkomen. In dat boek schrijf ik: De meest vreemde plek waar Bob Dylan in 1977 opduikt is het prentenboek Tom Tippelaar. De tekst is van Annie M.G. Schmidt, de tekeningen van Jan Marinus Verburg. Dylan is te vinden op een van de tekeningen van Verburg. Hij wordt omringd door leden van The Band op een podium in de Brontocar. “Van binnen was de Brontocar al even zonderling als van buiten. De muziek bleek niet uit een radio te komen, nee, er was een echt orkest en de muzikanten lachten hem toe, terwijl ze doorgingen met spelen.” Op de zijkant van de piano staat de naam van de band: The Bob Bronto Band. Een fantastisch orkest, aldus Tom Tippelaar.

'Mevrouw Tom' is al naar Lost Paradise geweest. Ze kwam enthousiast terug en liet mij vele foto's zien, waaronder een foto van een portret van Dylan. Verburg plaatst Bob Dylan op de tekening in café 't Zielhoes in het hoge noorden van Groningen.

Ook de originele tekeningen van Tom Tippelaar worden momenteel (tot 4 september) tentoongesteld, maar niet in Lochem. Deze zijn te zien bij boekhandel Praamstra in Deventer. Ook daar moet ik nog naar toe. Morgen maar.

Geen opmerkingen: