Springtime In New York; The Bootleg Series vol. 16 (1980 - 1985) deel 2: de Shot Of Love-outtakes

De tweede cd van Springtime In New York, de schijf met outtakes van de sessies voor Shot Of Love, bevat de meest interessante muziek op dit zestiende deel van The Bootleg Series. Van de elf songs op deze cd is slechts één compositie ook op Shot Of Love te vinden. Tijdens de opnamen voor Shot heeft Bob Dylan ongehoord veel songs opgenomen die nooit op het album terecht kwamen, zowel covers als eigen composities. Een mooie afspiegeling daarvan is nu te beluisteren op Springtime. Het wat rauwe, soms tegen rock 'n roll aan schurende geluid dat veel op Shot Of Love kenmerkt, is ook op deze outtakes duidelijk hoorbaar. Deze elf songs, samen met de eerder uitgebrachte Shot Of Love-outtakes op onder andere Trouble No More - het 13de deel van The Bootleg Series uit 2017 -  laten horen hoezeer Dylan op dreef was in de studio in de periode waarin hij zich langzaam maar zeker loszong van de religieuze toon in zijn muziek. Het speelplezier spat van deze opnamen af.

Van de Shot Of Love-sessies circuleren een flink aantal opnamen. Daar zitten veel instrumentale stukken tussen. Deze zijn niet te vinden op Springtime. Van de opnamen die circuleren zijn er slechts een aantal op dit deel van The Bootleg Series terecht gekomen, zoals "Borrowed Time" en "Yes Sir, No Sir". Veel interessanter zijn natuurlijk de opnamen op Springtime die nog niet circuleerden, die nieuw zijn. Dat zijn er nogal wat. 

01. "Angelina" (26/03/1981)

Een van de hoogtepunten van het dertig jaar geleden verschenen The Bootleg Series vol. 1 - 3 is "Angelina". Nu krijgen we op Springtime In New York een tweede versie van deze Shot Of Love-outtake. Ik moet bekennen dat ik, met de The Bootleg Series vol. 1 - 3-versie in mijn achterhoofd, aanvankelijk wat teleurgesteld was door deze versie, maar zoals vaker bij Dylans muziek is er tijd nodig voor een song in een hamerslag-in-het-gezicht verandert. Na enkele malen luisteren is het duidelijk: ook deze "Angelina" is er eentje om te koesteren. Dat orgeltje aan het begin. Het later opgezogen worden in de mix van dat orgeltje. Dylans stem, uiteraard. Net als de eerste cd van Springtime begint de tweede niet met een knaller, een stevige song, maar met een song in een wat rustiger tempo. En ook hier weer werkt het.

02. "Price Of Love" (01/05/1981)

BAM! Daar gaan we: een nooit eerder gehoorde Dylan-compositie. Is het diepzinnig? Zware kost? Nee, maar lekker is dit wel. Een absoluut hoogtepunt op Springtime In New York, het speelplezier spat er van af. Dit is het Shot Of Love-geluid.

03. "I Wish It Would Rain" (01/04/1981)

De eerste cover op deze tweede cd. Luister naar hoe Dylan dit zingt, dat kleine moment dat die stem het bijna begeeft, het hese moment en dan weer terug en verder. Het orgeltje. Heerlijk dit. Hier kan ik de hele dag naar luisteren. Helaas breekt de opname plots af, verder uitstekend.

04. "Let It Be Me" (01/05/1981)

Volgens de liner-notes van Springtime is dit de take die in Europa op de flipside van de single "Heart Of Mine" stond. In Amerika stond "The Groom's Still Waiting At The Altar" op de flipside van die single, "Groom" werd later aan Shot Of Love toegevoegd. Ik heb deze opname nog niet vergeleken met de single, maar ik ga er van uit dat de liner-notes kloppen. Dylan-de-duetzanger. Met Clydie King. Luister goed, dit is alleen orgel, gitaar, bas en die twee stemmen. 

05. "Cold, Cold Heart" (01/04/1981)

Leuke versie van deze country-klassieker, maar ook niet meer dan dat. Het enige wat zwakkere moment op de 2de cd van Springtime. Dit klinkt alsof Dylan en band dit even tussendoor doen. Een lichte noot op deze cd.

06. "Don't Ever Take Yourself Away" (23/04/1981)

Zoals ik eerder meldde is dit zeker niet dezelfde opname als op de soundtrack van Hawaii Five-O zoals de liner-notes van Springtime In New York melden. Dit lijkt wel verdomd veel op die Five-O-versie, maar hetzelfde is het zeker niet. Heerlijk nummer dit. Een oorwurm pur sang. Het lachje van een dame (Clydie King?) ergens aan het begin van de song, is dit echt of gespeeld? Net als "Price Of Love" een Dylan-compositie die Shot Of Love niet haalde. Niet diepzinnig of zwaar, maar wel lekker.

07. "Fur Slippers" (02/04/1981)

HOLY FUCK!! Als ik één reden moet noemen om Springtime In New York te kopen, dan is dat "Fur Slippers". Minimaal instrumentarium. Luister nar hoe Dylan dit zingt. Kippenvel. B.B. King nam dit nummer ooit op, dat was niet groots. Nu het origineel van Dylan voor handen is, kan die King-opname de vergetelheid in. Dit is het echte werk. Héérlijk.

08. "Borrowed Time" (01/04/1981)

Weer een Dylan-compositie die Shot Of Love niet haalde. Een opname van "Borrowed Time" circuleerde al jaren. Het is goed dat dit nu ook officieel is uitgebracht, dit mag gehoord worden. Het ietwat rommelige Shot Of Love-geluid met die stem daaroverheen. Dit is het voor mij.

09. "Is It Worth It?" (02/04/1981)

Nog een Dylan-compositie die al een tijdje circuleert en nu voor het eerst officieel wordt uitgebracht. Rauw & swingend. Dit, "Borrowed Time", "Fur Slippers", enzovoort, enzovoort, het laat horen dat Dylan in het voorjaar van 1981 op zoek was naar een nieuw geluid. Het lijkt soms gedrenkt in de jaren vijftig, in de rock 'n roll, in de muziek uit Dylans jeugd. Een nieuw begin met de voeten in het oude. (Is dat ook de reden dat hij het van Hank Williams bekende "Cold, Cold Heart" opnam?)

10. "Lenny Bruce" (30/04/1981; overdubs 14 & 15/05/1981)

De Shot Of Love-song voorzien van overdubs. Ik herinner mij verhalen van Dylan-liefhebbers die een paar jaar ouder zijn dan ik, die tijdens concerten in 1981 een cassette met Shot Of Love-songs in handen gedrukt kregen nog voor dat album in de winkels lag. Een van die songs op die tape, aldus de verhalen, was een "Lenny Bruce" met cello-overdub. Het lijkt er op dat dit de opname is die tijdens tournee 1981 van hand tot hand ging en daarna in de vergetelheid raakte. Er wordt soms een beetje lacherig gedaan over "Lenny Bruce" in de Dylan-wereld, maar wie goed luistert hoort een uitstekende song.

11. "Yes Sir, No Sir" (02/04/1981)

Een ingekorte versie van wederom een Dylan-song die al jaren onder verzamelaars circuleert. Een heerlijke afsluiter van deze cd. 

Wetende dat er nog meer Shot Of Love-outtakes zijn hoop ik, tegen beter weten in, dat voor een toekomstig deel van The Bootleg Series nogmaals gegrepen zal worden naar deze sessies. Het is jammer dat als het om Shot Of Love - en de opnamesessies voor dat album - gaat velen niet voorbij de slechte reputatie van dit album (en deze sessies) kijken. Bob Dylan musiceerde op de toppen van zijn kunnen in het voorjaar van 1981. Hij schreef veel, zowel lichter ("Price Of Love") als zwaarder ("Angelina") werk. Maar nog meer dan de composities, is het Dylan-de-zanger en muzikant die zijn verrichtingen uit het voorjaar van 1981 maken tot iets groots, tot iets aangenaams. Dylans muziek uit de Shot Of Love-periode behoort tot de beste en meest interessante muziek die hij gemaakt heeft. De kunst is om de oren open te zetten, om de reputatie, de vooroordelen over deze muziek te laten voor wat ze zijn en te luisteren, met nieuwe oren.

Vijf van de elf songs op deze tweede cd van de luxe editie van Springtime In New York zijn ook te vinden op de standaard-cd-editie: "Angelina", "Price Of Love", "Don't Ever Take Yourself Away", "Fur Slippers" en "Yes Sir, No Sir". Een goede selectie waarbij de nadruk ligt op Dylans eigen composities. Op de dubbelelpee is slechts 1 song van deze tweede cd terechtgekomen. Een misser, als je het mij vraagt. Gelukkig is de songkeuze dan wel weer goed: "Fur Slippers".


"Springtime In New York; The Bootleg Series vol. 16 (1980 - 1985) deel 1: de oefensessies voor A Musical Retrospective Tour" lees je hier.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

"Let it be me" op CD2 is een totaal andere, veel mooiere mix (2021 remix?) dan die op de single, verder is het intro en outtro weg ge-edit. Daarmee is de single uniek (en jouw exemplaar van de single nóg unieker ;-))
"Lenny Bruce" bevat inderdaad de cello overdub zoals op die pre-release cassette uit 1981 die je noemt, maar heeft verderop in de track nog additionele string overdubs die nieuw zijn.
"Don't take yourself away" heeft hier inderdaad niet de steel drum overdubs van de Hawaii 5-O soundtrack, maar ook een ander outtro.
De eerder van bootlegs bekende "Borrowed time", "Is it worth it?" en "Yes sir, no sir" zijn hier ge-edit (ingekort), maar hebben ook een andere mix (2021 remix?).

tom w zei

dank voor de mooie / terechte aanvullingen