Dylan kort #3792

Setlist 30 oktober 2023, Schenectady, NY; Proctors Theatre: Watching The River Flow / Most Likely You Go Your Way ( And I'll Go Mine) / I Contain Multitudes / False Prophet / When I Paint My Masterpiece / Black Rider / My Own Version Of You / I'll Be Your Baby Tonight / Crossing The Rubicon / To Be Alone With You / Key West (Philosopher Pirate) / Gotta Serve Somebody / I've Made Up My Mind To Give Myself To You / Truckin' / Mother Of Muses // [band introductions] // Goodbye Jimmy Reed / Every Grain Of Sand

'That Old Black Magic' en 'Dance Me To The End Of Love' hebben plaats gemaakt voor 'Truckin'', een song van the good old Grateful Dead. Dylan pakte tijdens het concert in Schenectady zijn mondharmonica niet op.

Het concert van 1 november is - om technische problemen in de concertzaal - verschoven naar 12 november. Er is een concert toegevoegd aan het tourschema: 16 november, Beacon Theatre, New York. 

Jochen Markhorst heeft net weer een nieuw boek gepubliceerd en dat is altijd goed nieuws. De titel: Bob Dylans Rough And Rowdy Ways - Kant B. Zoals we inmiddels van Markhorst gewend zijn is het boek in meerdere talen als paperback en kindle te verkrijgen via Amazon. Voor de Nederlandstalige editie, zie hier.

Record Collector nr. 551 (december 2023) heeft een korte, zeer lovende recensie van het boek Bob Dylan: Mixing Up The Medicine. Het is me opgevallen dat in de aanloop naar de publicatie van dit boek er her en der gemopperd werd over voornamelijk twee zaken: de hoge prijs en het (grote) aantal eerder geziene foto's die in het boek zijn opgenomen. Nu het boek gepubliceerd is, lijkt het gemopper meer plaats te maken voor positieve reacties. 

Ik heb het boek nu een paar dagen in huis en ben nog niet veel verder gekomen dan wat bladeren, staren naar de afbeeldingen - het zijn er ruim 1000, dus er valt wel wat te zien - en mijn eerste indrukken zijn zéér positief, moet ik bekennen. Dit is een boek waarvan ik ga watertanden. Voor wie de reis naar Tulsa (voorlopig) niet kan betalen, is Mixing Up The Medicine een goed alternatief.

Energy Follows Thought; The Stories Behind My Songs is een nieuw boek van Willie Nelson waarin hij het verhaal achter 160 van zijn songs vertelt. Of het samen met Bob Dylan geschreven 'Heartland' ook in Energy Follows Thought voorbij komt, weet ik niet, maar uit een foto op de Facebookpagina van Willie Nelson blijkt wel dat Energy Follows Thought een foto van Nelson en Dylan bevat, gemaakt tijdens het verjaardagsfeest voor Nelsons 60ste verjaardag.

Mixing Up The Medicine, de elpee heeft - in tegenstelling tot het gelijknamige boek - weinig te bieden. Dat de tracklist op z'n zachts gezegd nogal voorspelbaar is, is eerder hier besproken. Ik had gehoopt dat de plaat - vooral omdat de hypesticker op de voorzijde van de hoes meldt dat de plaat een 'companion piece to the Mixing Up The Medicine book' is - een boekwerkje zou bevatten met verbluffende, niet eerder geziene foto's en uitvoerige informatie over de 12 songs op dit album. En als het dan geen boekwerkje is, dan een bedrukte binnenhoes. Niets van dat alles. De hoes bevat op voor- en achterzijde een bekende foto van Dylan. De tracklist op de achterzijde bevat - behalve de titels - geen enkele informatie over de twaalf songs. Er is geen boekwerkje, geen bedrukte binnenhoes. De labels zijn slechte replica's van Amerikaanse Columbia-labels uit de jaren zestig. Er is niets dat deze plaat aantrekkelijk maakt voor de Dylan-liefhebber die al een aantal platen heeft, waaronder een goed verzamelalbum zoals bijvoorbeeld The Essential Bob Dylan. Voor de doorgewinterde Dylan-liefhebber is de elpee Mxing Up The Medicine er eentje om van weg te blijven. Jammer, afgaande op het gelijknamige boek is er nog meer dan afdoende beeldmateriaal in de archieven te vinden om ook een simpele verzamelalbum als dit ook aantrekkelijk te maken voor 'de fan die alles al heeft gezien'. Een misser.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb het boek vorige week ontvangen en ik ben er vooralsnog niet bepaald enthousiast over. Niet alleen staan er betrekkelijk weinig niet eerder geziene foto’s in, ook de kwaliteit van de afgedrukte foto’s laat nogal te wensen over. De afdrukken van foto’s in de bekende muziektijdschriften zijn over het algemeen van (veel) betere kwaliteit. Van een boek met een dergelijke prijs mag je meer verwachten, dunkt me. Groet, Floater.

Ton zei

Het klopt dat de foto's door het gebruikte papier kwalitatief minder lijken. Ik schrijf bewust lijken want de oorzaak is inderdaad gelegen in het gebruikte papier.
Echter, ik vrees dat als er inderdaad glanspapier was gebruikt de prijs, die nu al fors is, nog veel hoger had gelegen.
Het boek voldoet in ieder geval aan mijn verwachtingen voorzover ik dat nu al kan beoordelen. Ben er bijzonder blij mee.

Vriendelijke groet,

Ton