aantekening #7714


Gitarist Harry Sacksioni werd in de jaren zeventig gestalkt door een vrouw. Hij schrijft hierover in zijn nieuwe boek. Douwe Draaisma besteedt hier aandacht aan in de Volkskrant (online 12, papier 13 februari, zie hier.) In 1974 staat Sacksioni met Herman van Veen op de planken in Carré. Een meisje biedt hem na de voorstelling bloemen aan. Nog een dag later komen het meisje en Sacksioni elkaar 'toevallig' tegen in een gitaarwinkel in Utrecht. Draaisma: "'s Avonds zitten hij en zijn vriendin naar een documentaire over Bob Dylan te kijken als de bel gaat: het meisje."

Ik laat het (verontrustende) stalk-verhaal even voor wat het is. Het gaat mij nu om die Dylan-documentaire. Twee lezers van deze blog stelde mij min of meer dezelfde vraag: er van uitgaande dat het om Dont Look Back gaat, werd die film in 1974 op de Nederlandse buis uitgezonden?

Ik weet niks van een uitzending van Dont Look Back op de Nederlandse buis in 1974. De film draaide in de laatste maand van dat jaar wel in de bioscoop in Utrecht. Dat neemt niet weg dat het best waarschijnlijk is dat die film in 1974 op de Nederlandse buis te zien is geweest.  Begin 1974 tourde Bob Dylan samen met The Band door Amerika. Er was flink wat aandacht voor deze tour in de Nederlandse media. Meerdere journalisten en fotografen bezochten een of meerdere van de concerten om hier in woord en beeld verslag van te doen in onder andere OOR, Veronica en VARAGids. De reden daarvoor was simpel: er leefde hoop dat Bob Dylan & The Band aansluitend op de Amerikaanse concerten naar Europa (en Nederland) zouden komen voor een vervolg.

Voor zover ik weet is er op de Nederlandse buis geen aandacht geschonken aan de Amerikaanse tournee van Bob Dylan & The Band, wel op de radio, in het programma Z.O. op 9 maart.

Het is niet ondenkbaar dat door de belangstelling voor Bob Dylan & The Band in begin 1974 een Nederlandse omroep besloot Dont Look Back uit te zenden. Maar welke omroep? En wanneer is dat dan precies geweest?

In mijn zoektocht naar die uitzending van de documentaire over Bob Dylan die Sacksioni in 1974 heeft gezien, hoopte ik na aanleiding van wat Draaisma in de Volkskrant schrijft een datum te kunnen achterhalen. Uit wat hij schrijft blijkt dat die documentaire een dag na een voorstelling van Herman van Veen in Carré, Amsterdam is geweest. Ik heb gezocht naar voorstellingen van Van Veen in Carré in 1974, maar vond alleen informatie over een door Van Veen geschreven toneelstuk met de titel Spinse en televisieprogramma's van Van Veen op de Duitse televisie.

Mocht iemand meer informatie hebben de uitzending van Dont Look Back (of een andere Dylan documentaire) op de Nederlandse buis in 1974, of het optreden van Herman van Veen in Carré in 1974, dan hoor ik dat graag.


~ * ~ * ~


In BOBCast aflevering 19 is de moeder van Chris Kijne te gast. Het draait in de aflevering om de allereerste uitzending rond Bob Dylan op de Nederlandse radio. Het gaat om het door Leo Nelissen gepresenteerde programma Hart, hoofd en hand vragen om woord en wijs, want leven moet je met een lied dat op 28 september 1965 tussen 22:45 en 23:15 uur werd uitgezonden op Hilversum I.

In deze uitzending draaide Nelissen niet de bekende songs van Bob Dylan, zoals de op singles verschenen songs "The Times They Are A-Changin'" , "Subterranean Homesick Blues" en "Like A Rolling Stone", maar onder andere "When The Ship Comes In", "North Country Blues" en "Spanish Harlem Incident". 

Meer over deze uitzending in mijn binnenkort te verschijnen boek over Bob Dylan in Nederland.


~ * ~ * ~



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Je zult er niet veel aan hebben, maar ik weet zeker dat ik Don't Look Back in dat jaar op tv heb gezien. En mijn vermoeden is dat dit op de onvolprezen WDR 3 zender was, te ontvangen in Twente, zo'n beetje de enige zender die ik destijds keek, vanwege de goede films en docu's, toen al vond ik de Nederlandse zenders, op enkele VPRO en VARA bijdragen na, niet om aan te zien. Het is er niet beter op geworden, het komt mijn lezen wel ten goede, maar de laatste echt goede film die ik zag was Masked and Anonymous (de Scorcese versie van Renaldo and Clara, sorry, legt het voor mij af tegen het oorspronkelijke surrealistische werkje).

vriendelijke groet, hans altena

tom w zei

Hallo Hans,
Dank voor de reactie. Het is goed mogelijk dat het inderdaad om een uitzending op WDR gaat.
groet,
Tom

Unknown zei

De gedachte dat het mogelijk om een Duitse zender ging was ook al bij mij opgekomen. Maar volgens mij waren in die tijd de Duitse zenders alleen in de grensgebieden te ontvangen. Ik dacht dat Harry Sacksioni in Utrecht woonde. En was Utrecht niet te ver weg om daar nog ontvangstbereik van de Duitse zenders te hebben?
Groeten, Hans Bosch