aantekening #7907

Oké, gisteren stond ik met mijn goede gedrag aan de balie van de platenboer waar ik mijn "Blind Willie McTell"-single had besteld. Ik heb het over de single die een week geleden al in Engeland en Amerika over de toonbank ging, maar in Nederland pas een week later zou arriveren. Gisteren was dus de dag van die Nederlandse release. Helaas, jammer dan & pech gehad. De release was - zo vertelde de altijd vriendelijke platenman mij - wederom een week uitgesteld, tot 3 september. Daar kan de man ook niks aan doen, maar vervelend is het wel.

Het wordt nog gekker. Eenmaal thuis stuitte ik op Facebook op een foto van een concurrerende platenboer, ergens in het oosten van het land: "Blind Willie McTell" op voorraad, vanaf nu te koop, aldus het bijschrift.

Hoe is het mogelijk dat deze single later in Nederland uitkomt dan in bijvoorbeeld Engeland en Amerika - terwijl een paar jaar geleden de releasedata voor geluidsdragers wereldwijd gelijk getrokken is - en dat die releasedatum binnen één land ook kan fluctueren? Of om 't kort samen te vatten: WTF??

Net als de releasedatum schommelt ook de prijs van het singletje. Bij verschillende Nederlands winkels heb ik prijzen gezien tussen 9 en 14 (!!) euro. Dat maakt nogal uit...

~ * ~ * ~

Bob Dylan gaat in het najaar weer op tournee. Nadat er eerder deze week via sociale media al een gerucht over een concert opdook, is er nu de bevestiging dat hij op 14 oktober een concert geeft in Lubbock, Texas, de plek waar Buddy Holly op 7 september 1936 werd geboren. Dylans concert is in The Buddy Holly Hall.

aanvulling 3 september: het concert is verschoven naar 31 mei 2022, zie hier.

I saw Buddy Holly two or three nights before he died. I saw him in Duluth [Minnesota], at the armory. He played there with Link Wray. I don’t remember the Big Bopper. Maybe he’d gone off by the time I came in. But I saw Richie Valens. And Buddy Holly, yeah. He was great. He was incredible. I mean, I’ll never forget the image of seeing Buddy Holly up on the bandstand.

[Bob Dylan tijdens een interview met Kurt Loder, 1984]

~ * ~ * ~

Anthony Scaduto publiceerde in 1971 Bob Dylan, de eerste biografie over de muzikant. Scaduto interviewde veel mensen voor zijn boek, waaronder Dylan zelf. Maar liefst 36 uur aan gesprekken met mensen als Suze Rotolo, John Hammond Sr., Joan Baez en Mike Porco nam Scaduto op. Transcripties van deze tapes verschijnen in november in het boek The Dylan Tapes: Friends, Players, and Lovers Talkin' Early Bob Dylan.


Geen opmerkingen: