Shot Of Love

Veertig jaar geleden, in augustus 1981, verscheen Shot Of Love, Bob Dylans vierentwintigste album - verzamelalbums niet meegeteld. Shot Of Love was, na Slow Train Coming en Saved, Dylans derde religieuze album, aldus de geschiedschrijvers die niet goed naar het album geluisterd hebben.  Shot Of Love is het album van een twijfelaar, het album markeert de overgang van de Christelijke songs op Slow Train Coming en Saved naar de wereldse songs op Infidels. 

Veertig jaar al krijgt Shot Of Love zelden tot nooit de credits die het verdient. Shot Of Love is Dylans beste album van de jaren tachtig, veruit. Het laat hoogtepunten als Infidels en Of Mercy uit een decennium in Dylans carrière waar ten onrechte vaak wat meesmuilend over gesproken wordt in het stof bijten. De eerste minuut van de titeltrack van dit album is van meer waarde en zeggingskracht dan het verzamelde oeuvre van Michael Jackson, Madonna en Dire Straits samen - om maar drie verkoopkanonnen uit hetzelfde decennium te noemen.

Het moet diep in de jaren negentig geweest zijn dat ik Shot Of Love voor het eerst hoorde. Of eigenlijk hoorde ik het echte album niet. Ik hoorde de tweede versie. Een cd met tien tracks. Bij eerste beluistering was ik niet onder de indruk. Gevalletje dichtzittende oren, verstopt met de vooroordelen over dit album die ik hier en daar in Dylan-literatuur had gelezen: religie, zwakke songs (m.u.v. "Every Grain Of Sand"), lelijke hoes, et cetera, enzovoort. 

Wat later kocht ik Shot Of Love op elpee: geen tien, maar negen tracks. Voor het eerst hoorde ik het echte Shot Of Love en het was deze elpee die mijn oren eigenwijs maakte. Voor het eerst hoorde ik niet wat de vakliteratuur dicteerde, maar wat ik zelf vond: heerlijke plaat, dit Shot Of Love. Het vuur van opener "Shot Of Love", het bijna blijmoedige voortkabbelende "Heart Of Mine", het muzikale fileermes "Property Of Jesus", het op het randje van de kitsch balancerende, maar net aan de goede zijde blijvende "Lenny Bruce", het  bijna tegendraads gezongen "Watered-Down Love", de reggae-onderbreking "Dead Man, Dead Man", de pure schoonheid "In The Summertime" (harmonica!), de schop in de donder voor de grote finale "Trouble" en het manifest van de twijfelaar "Every Grain Of Sand".

Nee, Shot Of Love is niet Dylans beste album. Ja, ijzersterke songs als "Angelina" en "Caribbean Wind" werden wel voor het album opgenomen, maar kwamen er niet op terecht, maar om Shot Of Love echt te horen moet dat vergeten worden.

Vergeet & luister.

Zoals waarschijnlijk iedere Dylan-liefhebber wel eens doet mijmer ik zo nu en dan over de momenten uit de mans carrière waar ik graag bij was geweest. Tournee 1966, bijvoorbeeld. Isle of Wight. Iedereen heeft ongetwijfeld zo'n lijstje. Op mijn lijstje staat onder andere de Europese tournee juni en juli 1981. Niet alleen speelde Bob Dylan tijdens deze tournee songs van het dan nog te verschijnen album Shot Of Love, maar ook werden tijdens deze tour cassettes met songs van Shot Of Love onder bezoekers uitgewisseld. Moet je je voorstellen dat je tijdens een van deze concerten een cassette in handen krijgt gedrukt met songs van een nog te verschijnen album. Stel je voor dat je die songs na het concert, onderweg naar huis voor het eerst hoort. Stel je voor dat je een maand later, na het verschijnen van Shot Of Love ontdekt dat die songs op die cassette niet altijd helemaal identiek zijn aan wat het album biedt. Het moet een maffe tijd geweest zijn. Ik was er graag bij geweest.

We zijn veertig jaar verder. Wat rest is Shot Of Love opzetten en dagdromen. Wegvaren op de klanken van "In The Summertime", "Lenny Bruce" en "Every Grain Of Sand". En als dat album dan voor de zoveelste keer gedraaid is, als iedere stembuiging, iedere nuance in de muziek weer in de hersenpan gegrift staat, dan is het tijd om verder te gaan. Om te grijpen naar de outtakes. Naar "Let It Be Me" en "The Groom's Still Waiting At The Altar" op de singles, naar "Angelina", "Need A Woman" en al die andere songs op de verschillende delen van The Bootleg Series, naar de zogenaamde work tapes die circuleren met songs als "Yes Sir, No Sir" en "Is It Worth It?" en al die instrumentale songs. En na het horen van al dat moois wordt het verlangen naar het volgende maand te verschijnen Springtime In New York met nog meer outtakes van Shot Of Love alleen maar groter.

Shot Of Love verdient het om gehoord te worden. De plaat is te goed voor de "o ja, die is er ook nog"-gedachte. Het is geen plaat voor de koptelefoon of de achtergrond. Shot Of Love is er eentje om op vol volume door de kamer te laten knallen zodat die heerlijke rammel die dit album van de eerste tot de laatste noot kenmerkt binnenkomt, niet alleen via de oren, maar ook via het meetrillende borstbeen, de dansende benen en de meebrullende mond. Shot Of Love is een album voor het hele lijf.


Meer over de ontvangst van Shot Of Love in Nederland en de van dit album uitgebracht singles is te lezen in mijn boek Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoewel ik in het kamp blijf van degenen die The Groom 's Still Waiting At The Altar een zeer welkome aanvulling vinden, en het toch een beetje betreuren dat de tekstueel hier en daar wat magere eerste kant niet Property Of Jesus en Watered Down Love vervangen waren door respectievelijk Carribean Wind en Angelina (waarmee de plaat net als de oorspronkelijk Infidels voor mij hoog in de top tien zouden komen), dit prachtige pleidooi voor Shot Of Love is me uit het hart gegrepen, de sound is heerlijk... En ik heb er je magnifieke (ook qua vormgeving) boek nog maar eens bij gepakt!

hartelijke groet hans altena

Ronald Lamars zei

Tom, dank voor deze ode aan Shot of Love. Ik dacht altijd dat ik gek was om deze lp bovenaan mijn lijstje van beste Dylan-platen te hebben staan. Het geluid. Het plezier dat er vanaf straalt. Ik weet nog dat ik hem kocht, op de dag dat hij uitkwam en ik op mijn studentenkamertje tegenover de luidsprekers zat. Ik dacht terug aan de concerten in Londen en Avignong die ik dat jaar had mogen meemaken. Geweldige plaat.

Mirte zei

Een van de beste platen van Dylan. Hij gaat helemaal los in het titelnummer, met een enorme power, zoals de tekening op de hoes, en dan in het laatste nummer Grain of Sand pure ontroering, met een harmonica die door merg en been gaat. Niemand kan zo harmonica spelen.

Anoniem zei

Het blijft me verbazen dat je zo enthousiast bent over deze plaat. Oh Mercy is echt stukken beter en ik hou niet eens van die geluidsbrouwerij van Daniel Lanois, kun je nagaan. Shot of Love is een bak herrie, Heart of Mine gaat wel, pas bij Property of Jesus wordt het echt goed. Lenny Bruce snap ik niet, ik weet nauwelijks wie die man was. Dat heeft me bij Hattie Carroll of George Jackson ook nooit tegengehouden om het nummer goed te vinden, maar nu wel. Watered Down Love is wel aardig. En dan heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer om kant 2 op te zetten.
Kortom, net als Infidels is dit een plaat die me echt niks doet. Ik wil nog wel de komende Bootleg Series horen, misschien doet dat me van gedachten veranderen.
Overigens, fijn dat je weer terug bent, Tom, het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

tom w zei

Misschien maak ik het een (beetje) bij je goed door te melden dat voor mij Oh Mercy vlak achter Shot Of Love aankomt als het gaat om Dylans platen uit de jaren tachtig.
Dank, het is goed om terug te zijn.