Philosophy Of Modern Song de foto

Op 1 november verschijnt Bob Dylans boek The Philosophy Of Modern Song. Op de website van uitgever Simon & Schuster staat inmiddels ook de foto die op de achterzijde van het boek staat. Het gaat om een foto van een platenzaak uit lang vervlogen dagen. Dat er gekozen is voor een oude foto zal inmiddels niemand meer verrassen. Veel van Dylans platen uit de eenentwintigste eeuw hebben een of meerdere van die foto's die vooral nostalgie lijken op te roepen. Denk aan Modern Times, Together Through Life, Christmas In The Heart en Rough And Rowdy Ways. Hetzelfde geldt voor het boek Chronicles en de foto op de voorzijde van The Philosophy Of Modern Song.

Er zijn mensen die wanneer ze bij iemand op bezoek zijn beginnen met een blik op de boekenkast. Ik ben zo iemand. Ik doe dat niet alleen met boekenkasten, maar ook met muziekcollecties. Mijn nieuwsgierigheid laait niet alleen op tijdens bezoeken aan vrienden en bekenden, ook in de boeken- en platenzaken her en der in het land kan ik me uren vermaken met staren naar wat er allemaal staat. De foto op de achterzijde van The Philosophy Of Modern Song is helemaal in mijn straatje. Van de platen in de kast waar een van de winkelmedewerkers net een album uit lijkt te pakken is geen titel te zien op de foto. Tegen de achterwand van de zaak zijn vele platen in een soort rek tentoongesteld zodat slechts een deel van de hoezen te zien is. De afbeelding is te klein - of mijn ogen te slecht - om ook maar een van de tentoongestelde platen te herkennen.

Twee albums zijn wel duidelijk herkenbaar. De eerste is een in 1947 door Commodore uitgebrachte box met vier 10" platen van Billie Holiday met songs als 'I Cover The Waterfront', 'Lover, Come Back To Me' en 'She's Funny That Way'. Twaalf jaar later bracht Commodore een elpee uit met dezelfde afbeelding van Holiday op de cover. De tweede is een ook in 1947 dit keer op Columbia Records verschenen box met vier 10" platen van trombonist en bandleider Kid Ory. De platen van Ory zitten in een schitterende hoes gemaakt door Jim Flora. Flora is ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de schitterende hoes van Hipsters, Flipsters and Finger Poppin' Daddies Knock Your Lobes van Lord Buckley.

De foto is gemaakt door William P. Gottlieb en is oorspronkelijk zwart-wit. De titel van de foto volgens de website van de Library of Congress is: 'Portrait of Herbie Hill, Lou Blum, and Jack Crystal, Commodore Record Shop, New York, N.Y., ca. Aug. 1947'. Wetende dat de foto is ingekleurd, valt op hoe nauwkeurig de hoezen van de platen van Billie Holiday en Kid Ory zijn gedaan. Vergelijk bovenstaande foto maar met foto's van de oorspronkelijke hoezen hier en hier.

Gottlieb maakte die dag meer foto's, zie bijvoorbeeld hier en hier. Een van Gottliebs foto's werd in augustus 1947 afgedrukt bij een artikel in Downbeat, zie hier.

De foto van Gottlieb werd overigens niet speciaal voor The Philosophy Of Modern Song ingekleurd. Dit werd al eerder, in 2019 gedaan door Marie-lou Chatel, woonachtig in Belgiƫ, zie hier.


Geen opmerkingen: