Dylan vinden waar hij niet of nauwelijks is #196


Boeken kopen is een sneeuwbaleffect. Ik koop een boek, blader het door, lees het en vervolgens zorgt het enthousiasme over dat boek er voor dat er twee, drie andere boeken op de verlanglijst komen te staan. Dat sneeuwbaleffect zorgde voor de aanschaf van het boek waar bovenstaand kunstwerk met foto van een jonge Bob Dylan in te vinden is. 

Laat ik beginnen bij het begin, aanstaande zondag twee weken geleden bezochten 'mevrouw Tom', zoon- en dochterlief (inclusief aanhang), en ik museum No Hero in Delden. Een klein, maar niet onaardig museum. Hoewel er geen werk van de man in het museum hing, werd in de shop het boek Photographs 1961 - 1967 van Dennis Hopper verkocht. Bij het zien van dat boek moest ik denken aan Dennis Hopper: A Keen Eye, een tentoonstelling begin 2001 in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Die tentoonstelling maakte toen indruk op mij en hoewel ik de catalogus van die tentoonstelling nog steeds heb, kon ik het niet laten om ook Photographs 1961 - 1967 aan te schaffen.

Eenmaal thuis, bladerend in Photographs 1961 - 1967 zag ik in de bibliografie een boek dat ik ook heb, de catalogus van een tentoonstelling in het Whitney Mueum waar ik niet geweest ben: Beat Culture And The New America 1950 - 1965 en inderdaad, in dat boek staan enkele foto's van Dennis Hopper, zag ik bij het doorbladeren. Maar meer dan de foto's van Hopper, was ik onder de indruk van enkele werken van Wallace Berman zoals Papa's Got A Brand New Bag uit 1964 en de verschillende door Berman voorkanten van het literaire tijdschrift Semina bij de hernieuwde kennismaking met Beat Culture And The New America 1950 - 1965.

Zonder echt op zoek te zijn naar meer Wallace Berman, vond ik een week later in een boekwinkel tegen de Duitse grens Looking For Mushrooms; Beat Poets, Hippies, Funk, Minimal Art; San Francisco 1955 - 68, wederom een catalogus, dit keer van een tentoonstelling in Museum Ludwig in Keulen. Ook in dit boek weer enkele werken van Berman, waaronder Untitled (Lenny Buce), een collage eerder gepubliceerd in Semina 8. 

Ik merkte dat ik steeds weer die catalogus pakte en bladerde naar de werken van Berman. Ik wilde meer. Ergens een bericht op internet vertelde mij dat Wallace Berman slechts een keer een solotentoonstelling heeft gehad, in 1992 in Amsterdam en dat er van die tentoonstelling een catalogus is: Support the Revolution. Mocht je in Engeland of Amerika wonen, dan is dat een duur boek, zo leren de webwinkels, maar in Nederland niet. Voor de prijs van twee broden kocht ik het (en gezien het overzicht achterin het boek heeft Berman vaker een solotentoonstelling gehad, maar dit terzijde).

Nog een tweede terzijde: met dank aan Support the Revolution weet ik nu dat Wallace Berman - net als Bob Dylan - is afgebeeld op de hoes van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

Ik ben er bijna. Mijn enthousiasme voor de werken van Berman zorgden er voor dat ik verder ging zoeken en tijdens dat zoeken zag ik afbeeldingen van het boek Semina Culture; Wallace Berman & His Circle en die afbeeldingen deden mij verlangen naar dat boek. Wat bleek? Een overbekende internetwinkel had het boek in de uitverkoop gedaan & dus werd het me een uurtje geleden overhandigd door de vriendelijke bezorger van DHL. Bladerend door dat boek, stuitte ik op het werk met Bob Dylan. Het staat op bladzijde 24. Het is een poster, in 1965 gedrukt in een oplage van 150 stuks. De door Berman gebruikte foto van Bob Dylan is in 2018 ook gebruikt door het label RoxVox voor het album Live NYC 1963 van Bob Dylan.

Is dit belangrijk? Zeker niet. Maar aangenaam is het wel, zo tussen de boeken.

Geen opmerkingen: