Fragments, Time Out Of Mind Sessions (1996 - 1997) #5

Na het bespreken van de verschillende versies van de Time Out Of Mind-songs op Fragments, ga ik in dit vijfde deel in op de outtakes van de sessies voor Time Out Of Mind. Een groot aantal van die outtakes werd in 2008 uitgebracht op Tell Tale Signs, het achtste deel van The Bootleg Series. Deze opnamen zijn ook op cd 5 van de luxe editie van Fragments te vinden. In de aanloop naar het verschijnen Fragments was er hier en daar wat gemopper te horen over die vijfde cd: waarom betalen voor een hele cd met muziek die al eerder uitgebracht is? Als Sony daadwerkelijk de kosten voor die vijfde cd heeft doorberekend aan de klant, dan is dat misser, maar mocht deze vijfde cd daadwerkelijk een bonus disc zijn – zoals aangekondigd – en dus een schijf waar niet voor betaald wordt door de klant, dan is dit een uitstekende service van Sony.

Mississippi

1. “Love And Theft”

2. Fragments versie 1 11/01/1997

3. Fragments versie 2 11/01/1997

4. Tell Tale Signs versie 1 9/1996

5. Tell Tale Signs versie 2 17/01/1997

6. Tell Tale Signs versie 3 17/01/1997

7. 15/11/2001 live

Van de zeven versies van ‘Mississippi’ die inmiddels officieel uitgebracht zijn, zijn er zes op Fragments te vinden. Alleen de “Love And Theft”-versie is niet te vinden op het zeventiende deel van The Bootleg Series. De drie versies van ‘Mississippi’ die eerder op Tell Tale Signs verschenen staan in een wat rare volgorde op de vijfde schijf van Fragments: het begint met versie 1, waarna versie 3 volgt en daarna pas versie 2. Vreemd.

Tekstueel wijken de twee nieuw verschenen versies van ‘Mississippi’ niet echt af van de “Love And Theft”-versie. Muzikaal zijn beide nieuw verschenen versies van ‘Mississippi’ aardig, stevig met de gehele band. Wat opvalt is dat versie 2 bijna een minuut korter is dan versie 1. De eerste van de twee begint met een fade in. Wat heeft daarvoor plaats gevonden in de studio, wat houden de samenstellers van Fragments voor ons verborgen?

Hoe goed ‘Mississippi’ is, het blijft een goede keuze om deze song niet op Time Out Of Mind te zetten.

‘Mississippi’ is de enige van de TOOM-outtakes waarvan ook een concertversie op Fragments te vinden is. Het is zeker niet de beste live-versie van deze song.


Dreamin’ Of You

1. Fragments 10/01/1996

2. Tell Tale Signs 10/01/1996

3. Single edit van Tell Tale Signs-versie

Het is opmerkelijk dat beide versies van ‘Dreamin’ Of You’ die nu officieel zijn uitgebracht op dezelfde dag zijn opgenomen, vooral omdat de twee versies nogal verschillen van elkaar. De Fragments-versie duurt zo’n twee minuten langer dan de Tell Tale Signs-versie. Dat zit deels in een langere tekst. Het eerste couplet van de Fragments-versie is nieuw. In dit couplet zijn – net als verderop in de song – enkele regels te vinden die later een plek kregen is ‘Standing In The Doorway’. Het tweede couplet komt deels overeen met de Tell Tale Signs-versie. Voor de rest van de song zijn de songteksten van de twee versies van ‘Dreamin’ Of You’ nagenoeg identiek. De door piano gedreven muziek van de Fragments-versie is nogal anders dan de stevige muziek van de TTS-versie. 

De nieuw uitgebrachte versie past naar mijn smaak muzikaal beter bij Time Out Of Mind dan de Tell Tale Signs-versie.


Red River Shore 

1. Fragments versie 1 26/09/1996

2. Fragments versie 2 19/01/1997

3. Tell Tale Signs versie 1 19/01/1997

4. Tell Tale Signs versie 2 08/01/1997

Wie de vier versies van ‘Red River Shore’ in chronologische volgorde wil horen, moet even goed kijken. De eerste opgenomen versie is de laatste op Fragments waarna versie 2 van Tell Tale Signs volgt.

Die eerst opgenomen versie, de eerste op Fragments komt niet uit de verf. Dylan lijkt niet echt goed in de song te kunnen kruipen. De tweede versie op Fragments, die van 19 januari '97, spreekt mij veel meer aan. Deze versie lijkt sterk op een van de versies op TTS. Van de vier versies van ‘Red River Shore’ verdient deze tweede versie op Fragments mijn voorkeur. Deze versie had uitstekend op Time Out Of Mind gepast. Muzikaal sterk, maar het is vooral Dylan-de-zanger die hier de song draagt. 


Marchin’ To The City

1. Fragments 05/01/1997

2. Tell Tale Signs versie 1 05/01/1997

3. Tell Tale Signs versie 2 06/01/1997

In 2008 bracht Tell Tale Signs ons al twee sterk uiteenlopende versies van ‘Marchin’ To The City’, de een nog heerlijker dan de ander. De net op Fragments verschenen versie is op dezelfde dag opgenomen als de eerste TTS-versie, maar is bijna 2 minuten korter. Logischerwijze bevat deze Fragments-versie dan ook een stuk minder tekst dan de eerste TTS-versie, met ergens in het tweede deel van de song enkele unieke regels tekst.

De muziek laat zich misschien het best omschrijven als in ‘wandeltempo’ met een belangrijke rol voor het orgel. ‘Marchin’ To The City’ was een van de aangename verrassingen op Tell Tale Signs, dat geldt nu ook voor Fragments


The Water Is Wide

Wat is het, een inzingertje om de schuifjes in de controlekamer goed te zetten? Een song om de stembanden op te warmen? Een serieuze kandidaat voor Time Out Of Mind? Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.

Het is de enige niet door Bob Dylan geschreven song op Fragments.

Na het beluisteren van Fragments van voor naar achter, was dit het eerste dat ik aan ‘mevrouw Tom’ liet horen. Aan het einde van de song zei ze alleen: ‘mooi’. Spijker op de kop, ik heb daar niks aan toe te voegen.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Tom. Volgens mij is versie 1 van Red River Shore op Fragments opgenomen in Teatro op 26 september 1996. Dat is daarmee de oudste opname die van dit nummer is uitgebracht. Groet, Floater.

tom w zei

Ha Floater,
Je hebt helemaal gelijk, ik heb een en ander aangepast. Dank!
groet,
Tom