Meer dan enig eerder deel van The Bootleg Series nodigt Fragments niet uit om de cd’s een voor een van begin tot eind te beluisteren. Ik merk dat ik al luisterend veel met schijfjes aan het wisselen ben, een nummer van het ene schijfje luisteren roept de behoefte op om vervolgens naar een andere versie van diezelfde song op een andere schijf te luisteren en te vergelijken. Vergelijken niet om te bepalen welke beter is, maar om dieper in de muziek te kunnen kruipen. Het is een manier van luisteren die mij goed bevalt. Sommige opnamen op Fragments heb ik inmiddels vier, vijf of zes keer gehoord, andere songs nog helemaal niet. Ik merk dat bij dat heen en weer hippen van opname naar opname de nadruk toch vooral ligt op de twee cd’s met niet eerder uitgebrachte outtakes. Voor mij zijn deze tweede en derde cd de grote verrassing van Fragments en de voornaamste reden om iedereen aan te raden de luxe editie van dit zeventiende deel van The Bootleg Series aan te schaffen. Luisteren naar Fragments laat opnieuw horen hoe ongehoord sterk de composities op Time Out Of Mind zijn.
Voor de komende delen van mijn bespreking van het nieuwste deel van The Bootleg Series neem ik Time Out Of Mind als uitgangspunt. Ik bespreek kort de verschillende versies van de elf songs die in 1997 op dit album verschenen, steeds beginnend met een overzicht van de officieel uitgebracht versies van bewuste song waarbij de opnamen die op Fragments te vinden zijn vet gedrukt worden. Vervolgens komen de vier outtakes van de sessies voor Time Out Of Mind aan bod. Bij de bespreking van de outtakes neem ik ook de verrassende opener van de tweede cd van Fragments mee: ‘The Water Is Wade’. Wie zegt dat Bob Dylan niet kan zingen, zou opgesloten moeten worden in een donkere kamer met op de geluidsinstallatie niets anders dan deze opname.
Love Sick
1. Time Out Of Mind albumversie
2. Radio edit van Time Out Of Mind-versie
3. Victoria Secrets promo-mix van Time Out Of Mind-versie
4. 2022 mix van Time Out Of Mind-versie
5. Fragments versie 1 14/01/1997
6. Fragments versie 2 14/01/1997
7. Fragments versie 2 14/01/1997 video edit
8. 25/02/1998 Grammy-editie
9. 24/06/1998 live
10. 06/02/1999 live website
11. 26/07/1999 live bonus Tell Tale Signs
Het is opmerkelijk hoeveel verschillende versies van Time Out Of Mind-opener 'Love Sick' zijn uitgebracht. Ik kom bij een vlugge telling tot elf!
De twee studioversies van ‘Love Sick’ die nu op Fragments zijn verschenen zijn op dezelfde dag opgenomen. De eerste versie is ook te vinden op de 2 cd versie van Fragments. De eerste versie ‘ademt’ wat meer dan de Time Out Of Mind-versie. Hoewel deze versie muzikaal al sterk lijkt op de versie op TOOM, is er wat meer ruimte in de muziek dan op de albumversie. Hier en daar wijkt de tekst iets af van de uiteindelijke versie. Het gaat om hier een daar een paar woorden – zoals de laatste regel van het eerste couplet – maar niet veel.
De tweede versie van ‘Love Sick’ is met name in het begin muzikaal nog opener dan de eerste versie. Let vooral ook even op de spaarzame, maar o zo effectieve basgitaar. Schitterend dit. Deze tweede versie heeft een couplet dat niet te vinden is in de Time Out Mind-versie of de eerste outtake-versie. Dat couplet begint met: ‘Below me desolation in every direction’. Voor de video van deze opname is het instrumentale stuk op tweederde van de song verwijderd.
De live-opname van ‘Love Sick’ op de vierde cd van Fragments valt mij wat tegen. Er zijn betere live-opnamen van deze song en ook de geluidskwaliteit laat wat te wensen over.
Dirt Road Blues
1. Time Out Mind albumversie
2. 2022- mix
3. Fragments versie 1 12/01/1997
4. Fragments versie 2 20/01/1997
De korte recht-toe-recht-aan song ‘Dirt Road Blues’ blijkt voor het de Time Out Of Mind-versie werd een heerlijk schuddend vehikel voor Dylan-de-zanger te zijn geweest die in de eerste versie muzikaal niet alleen een stuk spannender is dan de uiteindelijke versie, maar ook nog eens zo’n twee minuten langer duurt dan de uiteindelijke versie. Van de vijf coupletten van de uiteindelijke versie, bevatten de laatste twee flink wat andere tekst in deze vroege versie. Daarnaast bevat deze versie een flink aantal coupletten die Time Out Of Mind nooit gehaald hebben. Deze eerste outtake-versie is ook te vinden op de 2 cd-versie van Fragments.
De tweede outtake-versie heeft een iets hoger tempo dan de eerste versie. Deze versie heeft een afwijkend vierde couplet in vergelijking met de TOOM-versie.
Er staat geen live-versie van ‘Dirt Road Blues’ op Fragments. Bob Dylan speelde de song slechts een keer na het opnemen van Time Out Of Mind: op 16 juli 2002 tijdens het gefilmde concert voor Masked and Anonymous, dus nooit tijdens een regulier concert.
Standing In The Doorway
1. Time Out Of Mind albumversie
2. Radio-edit van Time Out Of Mind-versie
3. 2022-mix
4. Fragments versie 1 13/01/1997
5. Fragments versie 2 13/01/1997
6. 06/10/2000 live
7. 06/03/2001 live website
Voor beide outtakes geldt dat ze muzikaal al sterk lijken op de Time Out Of Mind-versie. Hier en daar wijkt de tekst iets af van de uiteindelijke Time Out Of Mind-song (‘I know this horse I’m riding could trow me, but it don’t’). Vanaf het tweede couplet komt Dylan-de-zanger los en blijkt dit een erg sterke versie te zijn van ‘Standing In The Doorway’.
Tekstueel wijkt de tweede outtake minder sterk af van de uiteindelijke Time Out Of Mind-versie dan de eerste outtake. Dit is de versie die ook op de 2-cd-versie staat.
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de live-versie van ‘Standing In The Doorway’ op de derde cd van Fragments. Opvallend is het erg lange muzikale intro. Dit is een van die opnamen die laten horen dat Bob Dylan anno 2000 een begenadigd live-artiest was.
Million Miles
1. Time Out Of Mind albumversie
2. 2022-mix
3. 31/01/1998 live
4. 19/02/1999 live
‘Million Miles’ is de grote afwezige op Fragments. Er is geen studio-outtake van deze song op dit zeventiende deel van The Bootleg Series te vinden. Is er geen outtake doordat Dylan de song in één keer op de band zette? Zijn er wel outtakes van ‘Million Miles’, maar bleken deze niet goed genoeg voor gebruik op Fragments? Geen idee.
Er is alleen een concertopname van deze song is op Fragments, een opname van 31 januari 1998, gemaakt niet lang na het verschijnen van Time Out Of Mind. Het staccato-effect in de muziek van ‘Million Miles’ kenmerkt lijkt hier nog wat extra aangezet te zijn.
De volgende keer aandacht voor onder andere ‘’Till I Fell In Love With You’, de enige song waarvan drie outtakes op Fragments te vinden is, en het schitterende ‘Not Dark Yet’ dat met dank aan de 2022-mix en vooral de beide outtakes nog beter tot z’n recht komt dan het al deed op Time Out Of Mind.
1 opmerking:
Dat heen en weer zappen tussen opnames doe ik ook altijd, dus je hebt me overtuigd. Ik neem de luxe editie. Het ding lijkt alsmaar duurder te worden, maar bij webwinkel Large heb ik de goedkoopste versie gevonden voor één cent minder dan €125. Misschien een tip voor wie 'm nog niet heeft.
Een reactie posten