In tekst en vooral beeld zet Andrea Brillo in Basement Tales alle uitgaven met Basement-songs - bootlegs en officiƫle releases - op een rijtje met van iedere bootleg verschenen voor 1975 - het moment waarop Columbia / CBS de dubbelelpee The Basement Tapes uitbracht - uitvoerige informatie over onder andere tracklist, maker(s) en kwaliteit. Van al die bootlegs zijn in Basement Tales afbeeldingen van hoezen, platen en labels opgenomen. Van iedere bootleg is daarnaast - indien van toepassing - iedere bekende variant beschreven. Wist jij bijvoorbeeld dat er van Little White Wonder maar liefst acht varianten zijn verschenen en van Daddy Rolling Stone zes, om het maar even bij de eerste twee in Nederland vervaardigde bootlegs te houden. Afbeeldingen van al die varianten zijn te vinden in Brillo's boek.
De vele varianten van de verschillende bootlegs met Basement-songs zoals afgebeeld in Basement Tales maakt van dit boek inderdaad een essentieel naslagwerk voor de bootleg-verzamelaar, maar juist doordat het boek zich beperkt tot Basement Tapes is het boek van Andrea Brillo ook voor niet verzamelaars van bootlegs interessant, want laten we niet vergeten dat de geschiedenis van The Basement Tapes onlosmakelijk verbonden is met bootlegs. De eerste Dylan-bootleg ooit was Great White Wonder, een dubbelalbum met enkele Basement-songs. Al snel na deze eerste bootleg werden steeds meer bootlegs - of 'witte platen' zoals dat toen heette - geproduceerd, soms met uitsluitend Basement-songs. Zo halverwege de jaren zeventig waren er dusdanig veel Basement-songs via bootlegs tot de Dylanwereld doorgedrongen dat Columbia / CBS zich welhaast verplicht leek te voelen om een kleine selectie Basement-songs zelf uit te brengen op The Basement Tapes om zelf nog een graantje mee te kunnen pikken. Ik vraag me of of Columbia /CBS The Basement Tapes in 1975 had uitgebracht, als de markt al niet overspoeld was met bootlegs met Basement-songs. Zonder bootlegs was de officiƫle release The Basement Tapes nooit verschenen, zo lijkt het. Dat maakt de bootleg-markt - zoals zo adequaat door Brillo in kaart gebracht in Basement Tales - een essentieel onderdeel van het verhaal van The Basement Tapes. (En natuurlijk nogmaals in 2014 met het elfde deel van The Bootleg Series nadat in de jaren negentig de Basement-kraan door bootleggers werd opengezet met het uitbrengen van de 5 cd's tellende serie Genuine Basement Tapes.)
Starend naar de tientallen, misschien wel honderden afbeeldingen in Basement Tales, de informatieve beschrijvingen bij de afbeeldingen lezend, krijgt de lezer van Basement Tales de geschiedenis van The Basement Tapes voorgeschoteld, niet de opnamesessies, maar hoe die opnamen vanuit Big Pink langzaam maar zeker steeds meer in meer terecht kwamen op de platenspelers (en later in de cd-spelers) van de Dylanliefhebbers.
Basement Tales van Andrea Brillo is zo'n boek doet je na lezing keer op keer weer pakt om nog even wat na te kijken, om je nogmaals te vergapen aan al die afbeeldingen van bootlegs. Basement Tales is een aanrader voor een ieder met een interesse in Bob Dylans Basement Tapes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten