oktober 2007

Bladerend door oude tijdschriften stuitte ik op een advertentie die me terugbracht naar oktober 2007, eigenlijk iets daarvoor. De weblog Bob Dylan in (het) Nederland(s) was er nog niet. Daarmee zou ik vier, vijf maanden later beginnen.

Dylans platenmaatschappij kondigt de release aan van een nieuwe verzamelaar met de songs van Bob Dylan. DYLAN wordt uitgegeven als enkele cd, een 3cd versie, een luxe 3 cd editie en als download. Om wat extra aandacht te genereren voor deze nieuwe verzamelaar, heeft Mark Ronson een remix gemaakt van Dylans 'Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine)'. En bij die remix is een videoclip gemaakt. Ik herinner mij de dag waarop die clip de wereld in werd geslingerd niet thuis te zijn geweest. Ik zag die clip voor het eerst op een vreemde computer aan de andere kant van het land. In de eerste aankondigingen - zo herinner ik mij - stond dat Ronsons remix op DYLAN zou komen te staan, maar toen ik op 1 oktober de enkele cd, de 3 cd en de luxe editie van DYLAN kocht, bleek die remix te ontbreken op DYLAN. Vreemd.

Niet dat die Ronson-versie van 'Most Likely You Go Your Way' nou zo geweldig is, maar ik wilde 'm wel hebben. En dus werden er singles aangeschaft met die mix. 

Hoelang na die eerste oktober 2007 het was weet ik niet meer, maar tijdens een bezoek aan onze oosterburen vond ik in een platenzaak een 2 cd versie van DYLAN, afgaande op de papieren insert met reclame voor de Todd Haynes-film I'm Not There, was deze 2 cd-versie bedoeld voor de Duitse markt (en ik kan me ook niet herinneren deze versie ooit in Nederland in de schappen te hebben gezien). Die 2 cd-versie van DYLAN is simpelweg de enkele cd met een bonus-cd. Op die tweede cd staan twee versies van 'Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine)': de Ronson-remix en Dylans originele versie van Blonde On Blonde.

Het kan uiteraard nog vreemder. Een paar jaar na het verschijnen van DYLAN kocht ik op een platenbeurs een promo-cd met Ronson-remix. Bij thuiskomst bleek die cd een instrumentale versie van Ronsons 'Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine)' te bevatten. Hoeveel Dylan er nog op die versie te horen is? Nul komma nul.

2 opmerkingen:

Roel zei

Ben zelf geen verzamelaar maar wel interessant dit Tom! Voor details over deze uitgaven zie https://www.searchingforagem.com/2000s/2007.htm en dan op die pagina zoeken op Ronson (30 treffers) of instrumental (1 treffer). Die laatste treffer zal dan jouw Bobless promo-cd zijn.

groet, Roel

tom w zei

Dank voor de aanvulling Roel, ik moet even nakijken of mijn promo met de instrumentale versie dezelfde is als op SFAG staat, waarschijnlijk wel.