De gesprekken verschillen sterk in lengte en inhoud, afhankelijk van hoe lang een muzikant met Bob Dylan gespeeld heeft en hoeveel een muzikant bereid is los te laten. Met name op dit laatste punt heeft Padgett wat mij betreft wat steken laten vallen. Doorvragen, vooral wanneer een geïnterviewde muzikant aanvankelijk niet zo veel loslaat, is niet Padgetts sterkste kant. In sommige gesprekken had meer gezeten, had Padgett meer aangedrongen. Een gemiste kans. Dat neemt niet weg dat ik het ruim 400 pagina's tellende boek verslonden heb. Veelvuldig komen dezelfde punten naar voren: Dylan is onvoorspelbaar in songkeuze en speelwijze. Er wordt weinig vooraf doorgenomen tijdens repetities, 'het moment' is essentieel voor de muziek.
Echte verrassende verhalen zijn weinig te vinden in Pledging My Time, maar ze zijn er wel degelijk, zoals het verhaal over Winston Watsons dochtertje, Duke Robillards visie op zijn vertrek uit Dylans tourband en Benmont Tench die tussen neus en lippen door vertelt dat 'Murder Most Foul' tijdens de sessies voor Rough And Rowdy Ways is opgenomen (en dus niet los van dit album staat) en dat er een tweede, eerdere take van deze song bestaat. Meer zal ik niet verklappen.
Pledging My Time is een aardige aanvulling voor de Dylanbibliotheek door een auteur die een andere insteek heeft gekozen om het Dylanverhaal te vertellen. Een aardig boek om deze zomer eens op te pakken en af en toe een stuk in te lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten