reactie op aantekening # 8625 door Rein

 Ha Tom,

Al weer een tijd geleden dat we contact hadden. Ten eerste, ik vind je blog nog altijd geweldig en ik lees je nieuwe stukjes altijd met veel plezier. Ik schrijf dit naar aanleiding van je opinie betreffende de NET als uitgave van de Bootleg Series. Voor mij, als ik kon kiezen, zou ik eerst een Street Legal uitgave willen zien — alternate/outtakes, Rundown rehearsals, en live versies van de 1978 toer. Maar daarna toch wel de NET. Plus, er is verder niet zo meer over. En ik zou geen probleem hebben met NET # 1, NET # 2, etc.

Ik heb nu al meer dan 50 concerten van die toer gezien, allemaal in de VS, en hoewel die shows van wisselende kwaliteit waren, ben ik voortdurend onder de indruk van de evolutie van zang, songs en band door de jaren heen. Vooral beginnend met 1994 (misschien niet toevallig ook het jaar dat Bob stopte met drinken), is de kwaliteit heel hoog gebleven. Denk maar, Supper Club en “beyond.” Vanaf die tijd heb ik voor mezelf heel wat live compilaties gemaakt, eerst op cassette, daarna op CD, en dan met FLAC files. In het begin d.m.v. bootleg CDs en DVDylan.com (herinner je je Jan Tempelman nog?), daarna via het internet. Vaak was m’n focus op tours waar ik zelf lange stukken van heb meegemaakt, bv het hele West Coast gedeelte van voorjaar/zomer 1995, hele West Coast 2001, inclusief de eerste show in Tacoma (vlak na 9/11, met debuts van “Love and Theft”), en de vijf shows in het El Rea Theatre, LA, vlak na TOOM), om er maar een paar te noemen.

Maar, genoeg opgeschept. Om op m’n compilaties terug te komen, ik luister er nog graag naar, al had ik ze liever in soundboard kwaliteit in plaats van als “field recordings.” Er zitten natuurlijk wel wat mooie soundboards tussen. En ja, voor de Bootleg Series zouden complete concerten ook wel mooi zijn, maar naar mijn smaak zijn er niet veel die van begin tot einde op herhaling het beluisteren waard zijn. Het zijn niet de “fillers,” de “war horses,” denk Rolling Stone, Watchtower, Highway 61, maar de meer unieke nummers (Every Grain, McTell, etc.), en ook de betere covers waar het mij om gaat. En, als het om de Bootleg Series gaat, zie ik alles liefst in chronologische volgorde — alles door elkaar gemixt werkt niet. Ze kunnen alles best in elkaar laten vloeien. En ook naar mijn smaak zijn de ballads beter dan de rockers.

Ok Tom, dit is dan mijn “ten cents” wat de NET als onderdeel van de Bootleg Series betreft. Ik ben benieuwd wat je ervan vind.

Het allerbeste en “keep up the good work.”

Rein

Geen opmerkingen: