aantekening #7660

Tijdens zijn korte verblijf in en rond San Francisco in december 1965 trok Bob Dylan veel op met Allen Ginsberg, Michael McClure en, in iets mindere mate, Lawrence Ferlinghetti. Hier kwam een eind aan door de verder van San Francisco gelegen concertzalen waar Bob Dylan verwacht werd en het begin van de reis door Amerika van Allen Ginsberg en Peter en Julius Orlovsky vanaf 15 december 1965. Tijdens deze reis gebruikte Allen Ginsberg de met het geld van Bob Dylan gekochte taperecorder om zijn spontaan ontstane gedichten op te nemen. Dit resulteerde onder andere in de dichtbundel The Fall Of America, een bundel waarin Bob Dylan (of verwijzingen naar liederen van Dylan) regelmatig te vinden is.

Bovenstaand fragment is afkomstig uit mijn boek Dylan & de Beats. De dichtbundel The Fall Of America is een van de interessantere bundels in Ginsbergs oeuvre. Een groot deel van de gedichten in deze bundel zijn geschreven met behulp van een taperecorder, gedichten die tijdens het componeren niet worden opgeschreven, maar ingesproken.
The Fall Of America hoort, naar mijn smaak, in iedere Dylancollectie thuis, niet alleen vanwege die gebruikte, door Dylan bekostigde taperecorder, maar ook omdat de bundel Dylan ademt. Zoals de Beats in de taal van Dylan, met name halverwege de jaren zestig, terug te vinden is, is Dylan in de taal van Ginsberg in The Fall Of America terug te vinden. 
Afgelopen zomer werd de publicatie van The Fall Of America Journals 1965 - 1971 van Allen Ginsberg aangekondigd. Een selectie uit de dagboeken die hij schreef in de jaren dat hij werkte aan The Fall Of America, het hoeft denk ik verder geen betoog dat dat boek per direct op mijn wensenlijst kwam. 10 november verscheen het boek, althans in Amerika. Tot mijn grote frustratie heb ik tot de dag van vandaag mijn bestelde exemplaar van The Fall Of America Journals nog niet mogen ontvangen.
Vanochtend las ik enkele Dylan-gerelateerde fragmenten uit het boek op de website the allen ginsberg project. Olie op het vuur van de frustratie. Ik moet geduld hebben, dat boek komt wel. Ooit.

~ * ~ * ~

I was born on the wrong side of the railroad track, like Ginsberg, Corso and Kerouac
Bob Dylan - "Key West (Philosopher Pirate)"

~ * ~ * ~

Een t-shirt van The Cure met daarover een vest met op de rug het logo van Queen, dat is het zelfverkozen uniform van de puber die snuffelt tussen de platen die ik van de hand doe. Na een kwartiertje kijken heeft hij een stapeltje platen, waaronder Bob Dylan's Greatest Hits. Moeder, meegekomen om te betalen, glimt bij het zien van de plaat, vertelt dat zij vroeger ook naar de muziek van Dylan luisterde. Ze vertelt vol trots dat zoonlief meerdere instrumenten speelt, de muziek beluistert en binnen een mum van tijd kan meespelen met de groten.
Binnenkort speelt de puber, zo bedenk ik me, misschien wel mee met "Like A Rolling Stone", "The Times They Are A-Changin'"  of "Mr. Tambourine Man".
Was het niet Allen Ginsberg die in de film No Direction Home vertelt over het doorgeven van de fakkel aan een volgende generatie?

~ * ~ * ~

On plains toward Pasco, Oregon hills at horizon, Bob Dylan's voice on airways, mass machine-made folksong of one soul - Please crawl out your window - first time heard.
Allen Ginsberg - "Beginning of a Poem of These States", het eerste gedicht in The Fall Of America

~ * ~ * ~



Geen opmerkingen: