aantekening #7640


Nog voor 50th Anniversary Collection 1970 is verschenen, is deze zeer gelimiteerde uitgave al weer uitverkocht. De uitgave is dan ook niet bedoeld voor het laten horen van de muziek aan de liefhebbers, of om geld te verdienen, maar om de copyrights voor de opnamen te behouden.
Drie cd's bevat 50th Anniversary Collection 1970, met daarop onder andere de opnamesessies van Bob Dylan met George Harrison en veel outtakes van de sessies voor New Morning
Hoewel ik Sony snap, ervaar ik de uitgave van zo'n copyright-behoudende box iedere keer weer als pijnlijk. Pijnlijk omdat de uitgave slechts voor een zeer klein deel van de liefhebbers beschikbaar wordt gemaakt. Pijnlijk omdat een deel van de exemplaren naar de ebay-bloedhonden zal gaan die de boxjes voor exorbitante prijzen zullen proberen door te verkopen.
Op de afbeelding van de achterkant van het hoesje, bij dit bericht afgebeeld, is de tracklist te zien. Er is veel om naar uit te kijken, zoals "Alligator Man", een song die Bob Dylans platenmaatschappij aanvankelijk op het wraak-album Dylan wilde zetten, maar dat op het laatste moment van de tracklist verdween, en "Jamaica Farewell".

Een geluidsband van Bob Dylan - toen nog Robert Zimmerman - opgenomen tijdens zijn bar mitswa is gevonden. De opname is van 22 mei 1954, 2 dagen voor Dylans 13de verjaardag. Zie hier.
Is dit nieuws? Is dit een tape die ik wil horen en als ik de tape te horen krijg, leert het mij dan iets over de latere muzikant Bob Dylan?
Ik denk niet dat ik de tape wil horen, mocht zich de mogelijkheid voordoen. Er ligt ergens een grens die de nieuwsgierigheid en het respect voor privacy van elkaar scheidt. Wat op de tape staat heeft niets te maken met de muzikant Bob Dylan, de publieke figuur. De inhoud van deze tape is privé, ik wil 't niet horen.

Geen opmerkingen: