a fan favorite

Het is 4 juli, Onafhankelijkheidsdag in Amerika. Op 4 juli 1987 gaven Bob Dylan en The Grateful Dead een concert samen, het eerste van zes. Van deze korte tournee verscheen in februari 1989 het album Dylan & The Dead. Op dit album staan twee song die werden opgenomen tijdens het concert van 4 juli 1987 in Foxboro: "Slow Train" en "Joey".

Omdat dit eerste gezamenlijke concert vandaag precies 34 jaar geleden was, werd op Dylans officiƫle pagina op Facebook eerder vandaag een foto van Bob Dylan & The Grateful Dead geplaatst. Het gaat om de foto die ook te vinden is op de hoes van Dylan & The Dead.

An sich is dit niks bijzonders. Wat de foto op Facebook opmerkelijk maakt is dat in de korte begeleidende tekst het album Dylan & The Dead "a fan favorite" wordt genoemd. 

Ik kocht Dylan & The Dead eind 1989, begin 1990, schat ik. Het was een van de eerste albums van Dylan die ik hoorde. De plaat maakte indruk op mij. Tussen alle overgeproduceerde platen die met name eind jaren tachtig / begin jaren negentig op de markt werden geslingerd en in die tijd de radio-uitzendingen domineerden, sprong Dylan & The Dead er in mijn oren uit door de aangename losbandigheid waarmee op dit album wordt gemusiceerd. En nog steeds heb ik een zwak voor dit album.

Tuurlijk, ik hoor ook dat Dylan & The Dead niet tot het beste werk van zowel Dylan als The Grateful Dead behoort, maar dat neemt niet weg dat het een album is dat ik graag draai.

Ik ben de uitzondering, er zijn niet veel Dylan-liefhebbers die "iets" hebben met Dylan & The Dead. Daar is niks geheim of opmerkelijk aan. In lijstjes met de beste Dylan-albums eindigt Dylan & The Dead steevast in de onderste regionen. Dat gegeven maakt het zo opmerkelijk dat het album op Dylans pagina op Facebook het album tot een "fan favorite" wordt bestempeld. 

Vierendertig jaar na de tournee is het goed om opnieuw te luisteren naar de concerten van Bob Dylan & The Grateful Dead, al is het alleen om het eigen oordeel over die korte tour nog eens te toetsen. Mogelijk blijken bij herbeluistering de concerten toch beter of juist slechter te zijn dan het geheugen dicteert.

Voor wie (opnieuw) wil duiken in de concerten van Bob Dylan & The Grateful Dead, ze zijn te beluisteren op Relisten To The Grateful Dead.

Geen opmerkingen: