Dylan kort #3694

Europese tournee 2022: nog niet op Dylans website, al wel op de site de promotor, de aankondiging van een nieuw concert: 7 november in Dublin. Aangezien het laatste concert voor Dublin op 31 oktober is, geeft dit nogal wat ruimte voor meer concerten. Zie hier de website van de promotor.

The Philosophy Of Modern Song: Op sociale media is de inhoudsopgave van het in november te verschijnen boek opgedoken. Ieder hoofdstuk heeft als titel een songtitel, wat vrij logisch is gezien de opzet van dit boek. Die enorm lange lijst songtitels roept natuurlijk gelijk een heleboel verwachtingen, associaties en vragen op over het boek. Dat sommige titels bekend zijn en andere totaal niet, is uiteraard vrij logisch (en voor ieder persoon weer anders). De songs / hoofdstukken van The Philosophy Of Modern Song met in sommige gevallen cursief wat associaties van mij:

1. Detroit City

2. Pump It Up In de aankondiging van het boek werd al gezegd dat in ieder geval één song van Elvis Costello in dit boek behandeld wordt door Dylan, dit is 'm.

3. Without A Song

4. Take Me From This Garden Of Evil

5. There Stands The Glass Mijn herinnering zegt mij dat er een fragment van deze song in een Dylan-film zit, ik denk No Direction Home, maar ben niet helemaal zeker van mijn zaak.

6. Willy The Wandering Gypsy And Me

7. Tutti Frutti Little Richard, mocht niet ontbreken.

8. Money Honey Ergens in huis een opname van Dylan die dit zingt. Waar? Volgens Olof's Files speelde Dylan 'Money Honey' in 1964, 1994 en 1999. 

9. My Generation The Who, kan niet missen.

10. Jesse James De Woody Guthrie-song? Guthrie zal niet de enige zijn met een song met deze titel. Ik had eerlijk gezegd 'This Land Is Your Land' van Guthrie in dit boek verwacht. Niet dus.

11. Poor Little Fool

12. Pancho And Lefty In denk gelijk aan het duet dat Bob Dylan en Willie Nelson in 1993 tijdens Willie's Big 6-O van deze Townes Van Zandt-song speelden, zie hier.

13. The Pretender 'Oh yes, I'm the great pretender...'

14. Mack The Knife Op de hoesfoto van Dylans Bringing It All Back Home is de hoes van Lotte Lena Singt Kurt Weill te zien. Ik heb altijd gedacht dat op dit album 'Mack The Knife' - of zoals de song eigenlijk heet 'Die Moritat von Mackie Messer' - staat. Niet dus, mijn fout. Lotte Leyna heeft de song (uiteraard) wel opgenomen, luister hier.

15. Wiffenpoof Song

16. You Don't Know Me Door Dylan meerdere malen live gespeeld in 1989 en 1991.

17. Ball Of Confusion

18. Poison Love Heerlijk nummer, staat onder andere op Doug Sahm And Band. Op deze opname speelt Dylan gitaar, al krijgt hij daar op de hoes van het originele album geen credits voor.

19. Beyond The Sea

20. On The Road Again Dit zal niet de Dylan-song van Bringing It All Back Home zijn, denk ik, maar de Willie Nelson-klassieker.

21. If You Don't Know Me By Now Simply Red? 

22. The Little White Cloud That Cried

23. El Paso 'Out in the West Texas town of El Paso I fell in love with a Mexican girl'

24. Nelly Was A Lady

25. Cheaper To Keep Her

26. I Got A Woman Dat moet de Ray Charles-klassieker zijn. Ik ontdekte laatst dat Snooks Eaglin een heerlijke versie van dit nummer heeft opgenomen. Luister hier.

27. CIA Man

28. On The Street Where You Live

29. Truckin' The Grateful Dead, laatste song van de klassieker-die-iedereen-in-huis-zou-moeten-hebben: American Beauty. In 1987 gingen Bob Dylan en The Grateful Dead samen op (een korte) tournee. Wat zei Dylan ook al weer na het overlijden van Dead-voorman Jerry Garcia? Ik heb het even opgezocht: 

There's no way to measure his greatness or magnitude as a person or as a player. I don't think eulogizing will do him justice. He was that great – much more than a superb musician with an uncanny ear and dexterity. 

He is the very spirit personified of whatever is muddy river country at its core and screams up into the spheres. He really had no equal.

To me he wasn't only a musician and friend, he was more like a big brother who taught and showed me more than he'll ever know. There are a lot of spaces and advances between the Carter family, Buddy Holly and, say, Ornette Coleman, a lot of universes, but he filled them all without being a member of any school. 

His playing was moody, awesome, sophisticated, hypnotic and subtle. There's no way to convey the loss. It just digs down really deep.”

30. Ruby, Are You Mad?

31. Old Violin

32. Volare

33. London Calling Dylan speelde deze Clash-song live tijdens twee concerten in Londen in november 2005.

34. Your Cheatin' Heart Hank Williams, mag niet ontbreken, uiteraard.

35. Blue Bayou

36. Midnight Rider

37. Blue Suede Shoes Gaat Dylan het vooral over Elvis hebben, de man die de song wereldberoemd maakte, of over de schrijver van de song, Carl Perkins, die dit ook opnam? Beiden misschien?

38. My Prayer

39. Dirty Life And Times

40. Doesn't Hurt Anymore

41. Key To The Highway

42. Everybody Cryin' Mercy

43. War Bruce Springsteen of Bob Marley? Of nog een andere song / versie?

44. Big River Johnny Cash, kan niet ontbreken, lijkt mij.

45. Feel So Good

46. Blue Moon Door Dylan op Self Portrait gezet.

47. Gypsies, Tramps & Thiefs

48. Keep My Skillet Good And Geasy

49. It's All In The Game

50. A Certain Girl Bij mij vooral bekend in de versie van The Yardbirds.

51. I've Always Been Crazy

52. Witchy Woman

53. Big Boss Man Bij mij vooral bekend in de versie van - zijn ze weer - The Grateful Dead, gezongen door Ron 'Pigpen' McKernan. Heerlijke blues, luister hier. Er komt relatief weinig blues voorbij in The Philosophy Of Modern Song, of ligt dat aan mij?

54. Long Tall Sally Little Richard, Elvis, The Beatles? Of misschien toch de versie van Pat Boone met aangepaste tekst?? 

55. Old And Only In The Way

56. Black Magic Woman Santana

57. By The Time I Get To Phoenix

58. Come On-A My House

59. Don't Take Your Guns To Town Nogmaals Johnny Cash?

60. Come Rain Or Come Shine Ook recent door Dylan opgenomen (en ook ooit door schrijver Jack Kerouac opgenomen...) Beoordeel zelf of de auteur kan zingen, hier.

61. Don't Let Me Be Misunderstood Bij de aankondiging van The Philosophy Of Modern Song werd al aangekondigd dat een song van Nina Simone voorbij zou komen. Iets in mij zei dat dat 'Mississippi Goddamn' zou worden. Niet dus, het is 'Don't Let Me Be Misunderstood'. Verrassende keuze. Er is uiteraard ook een mooie versie van The Animals.

62. Strangers In The Night Eerste associatie: Frank Sinatra.

63. Viva Las Vegas Elvis. Betekent dat dat bij 'Money Honey' en 'Blue Suede Shoes' Elvis verzwegen wordt om geen overdosis van The King in The Philosophy Of Modern Song te krijgen?

64. Saturday Night At The Movies Geen idee - zonder te spieken - van wie dit nummer is, maar bij het zien van de titel zingt het gelijk in mijn hoofd.

65. Waist Deep In The Big Muddy

66. Where Or When

3 opmerkingen:

Frans zei

Het origineel van War is van Edwin Starr. Gezien Dylan's geringe interesse in reggae lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij een nummer van naamgenoot Marley zou kiezen. En als ik de lijst met titels bekijk zou "The philosophy of classic American song" een beter titel zijn.

Anoniem zei

Hai Tom, Black Magic Woman is van Peter Green van de eerste (en beste) Fleetwood Mac, maar iets zegt me dat Santana wel ter sprake zal komen.

hartelijke groet hans altena

BB zei

Het valt me in eerste instantie op dat een flink aantal nummers door Elvis Presley zijn vertolkt, ik kom zelf tot 9 nummers, maar misschien zijn het er wel meer. Ik verwacht ook dat alleen Viva Las Vegas aan Elvis wordt gekoppeld. Blijft de vraag welk nummer van Bruce Springsteen wordt geselecteerd, kan me niet voorstellen dat deze wordt overgeslagen.