Has Anybody Seen My Love?

Het jaar 1985 zal in de boeken van veel Dylanliefhebbers genoteerd staan als een mager jaar. Het is het jaar van onder andere Empire Burlesque, Live Aid en de goede doelen single 'Sun City'. Ik moet de eerste Dylanliefhebber nog tegenkomen die Empire Burlesque in zijn Top 3 heeft staan. 
Oké, toegegeven, het uitkomen van Biograph aan het eind van het jaar heeft het jaar 1985 gered, om nog maar te zwijgen van Dylans uitstekende optreden op Farm Aid in september. En met dank aan onder andere Springtime In New York is nog maar eens duidelijk geworden dat de songs op Empire Burlesque prima zijn, het is de eigthies-mix die Empire Burlesque de das omdoet.
Die (vermaledijde?) jaren tachtig brachten de videoclip in Dylans carrière, een medium waarbij de bard zich vooral in die beginjaren niet op zijn gemak leek te voelen. Voor het regisseren van de videoclip van 'Tight Connection To My Heart' - de eerste single van Empire Burlesque - werd Paul Schrader ingehuurd. De in Tokio opgenomen clip van 'Tight Connection To My Heart' is in mijn ogen geen succes. Maar zoals onder andere Springtime In New York leert om met nieuwe oren naar Empire Burlesque te luisteren en zoals Farm Aid Live Aid enigszins doet vergeten, is er nu een handreiking om met nieuwe ogen naar de videoclip van 'Tight Connection' te kijken. Die handreiking komt van William Sanderson. Onder de titel Has Anybody Seen My Love? heeft hij de videoclip van 'Tight Connection' in een comic gegoten. Een schitterende comic die mij met nieuwe ogen naar die video laten kijken.
Has Anybody Seen My Love? van William Sanderson is een aanwinst voor de Dylanbibliotheek. Een opmerkelijke aanwinst, er zijn nog niet zoveel comics geheel rond Bob Dylan verschenen en de aandacht in boekvorm voor de videoclip voor 'Tight Connection To My Heart' is zeer beperkt.
Has Anybody Seen My Love?  is te koop via de website You Can't Go Back voor GBP 4,50 (exclusief verzendkosten). Mocht je interesse hebben, wees er snel bij, de eerste oplage bestaat uit slechts 100 stuks.

 

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Tom, in mijn boek en in mijn herinnering was 1985 een zeer memorabel jaar, waarin onze mediaschuwe held voortdurend in de media opdook. "We Are The World" was een dikke hit, met Dylan toch prominent in beeld. Ik moest aan leeftijdsgenoten uitleggen wie die oude man was die daar zo verloren tussen die sterren stond. Hij bracht singles uit en zoals je al aangeeft een nieuw album èn een verzamelbox (Biograph), maar ook een nieuwe versie van Writings and Drawings (LYRICS 1962-1985). Er was zeer veel media-aandacht rond het uitbrengen van Biograph kan ik me herinneren. Time Magazine besteedde uitgebreid aandacht aan die box (ook stond er die zomer een artikel rond het uitbrengen van Empire Burlesque in dat blad). Hij gaf in 1985 als eerste westerse rock artiest een optreden in de Sovjetunie (Moskou). Verder staat de introductie van Jack Nicholson tijdens Live Aid in mijn geheugen gegrift. Live Aid was weer de aanzet tot Farm Aid, dat in 1985 eveneens de nodige aandacht kreeg. Verder was Dylan dat jaar 25 jaar werkzaam was in de muziekindustrie. Ook hier weer de nodige aandacht. Op MTV kon je regelmatig clips zien, niet alleen van Tight Connection To My Heart maar ook van When The Night Comes Falling. Hij trad op met Mick Jagger in The Lone Star Cafe en gaf voor zover ik weet 2 tv-interviews, een voor ABC-TV en een voor BBC2. Groeten, Floater.

tom w zei

Floater,
Je hebt gelijk, Dylan kreeg in 1985 veel aandacht. Waar ik op doelde met 'mager' is niet de hoeveelheid aandacht die Dylan kreeg, maar op de kwaliteit van zijn prestaties in 1985 in de ogen van veel Dylanliefhebbers.
Ergens is het - in mijn ogen - zeker niet terecht dat de jaren 80 vaak als matige jaren worden bestempeld. Dat - het matig-stempel - geldt zeker ook voor 1985, met dank aan vooral Empire Burlesque en Live Aid. Daarbij wordt vaak vergeten dat Dylan veel moois heeft gemaakt in 1985, ik denk aan Biograph en Farm Aid, om er twee te noemen.
De comic is (voor mij) een manier om met nieuwe ogen te kijken naar een jaren 80 product - de videoclip - dat vaak te gemakkelijk - ook door mij - aan de kant is geschoven als zijnde onder de maat.
groet,
Tom

Anoniem zei

Smaken verschillen, ook onder Dylanliefhebbers, Tom. Ik was destijds heel tevreden met zijn prestaties. Ik geef toe dat zijn optreden tijdens Live Aid niet optimaal was (om het eufemistisch uit te drukken). Maar achteraf was dat te verklaren. Als je jezelf niet kunt horen wordt optreden een moeilijk verhaal. Ik vond "Tight Connection" een prima single. En in de uitvoering van Springtime In New York klinkt hij nog vele malen beter. Maar die clip vond ik toen hilarisch slecht. Vergelijkbaar met zijn optreden in "Hearts Of Fire" een jaar later. Farm Aid heb ik pas in de jaren 90 voor het eerst gezien en gehoord. In 1985 had ik er alleen over gelezen. Tegenwoordig op YouTube is alles in een handomdraai te vinden. Hier een link voor de liefhebbers (een vlammend Maggie's Farm, vanaf 13:09): https://www.youtube.com/watch?v=0nsKtSjHeF0

Groet, Floater