Bob Dylan & Allen Ginsberg - een aantekening

De naam Elsa Dorfman is er eentje die ergens in de loop der jaren in mijn kop is blijven hangen. Dorfman is een fotograaf, vooral bekend vanwege haar portretten. Ze zette de dichter Allen Ginsberg, met wie ze bevriend was, een aantal malen op de foto. 
Op 2 november 1975 bezocht ze Bob Dylans concert in Lowell, Massachsetts. Tussen twee sets zette ze Bob Dylan en Allen Ginsberg backstage op de foto. Dylan speelt gitaar, Ginsberg kijkt naar Dylans vingers op de hals van de gitaar. "The Music Lesson" is de titel van die foto. Dorfman maakte meer foto's tijdens dat rustmoment tussen twee sets. Ze vertelt er over in de documentaire The B-Side; Elsa Dorfman's Portrait Photography

3 november mocht Amerika kiezen. In een van de reportages over die verkiezingen zag ik twee pubers op straat spelen. De een speelde op zijn gitaar "The Star Spangled Banner" à la Jimi Hendrix, terwijl de ander het gedicht "America" van Allen Ginsberg declameerde. Een ander deel van het straatoptreden bestond uit Dylans "Mr. Tambourine Man". Wat mij ontroerde is dat "the torch had been passed to another generation", zoals Ginsberg het verwoorde in de Dylan-docu No Direction Home. Ook de volgende generatie grijpt naar Ginsberg, Hendrix en Dylan. Op de een of andere manier geeft dat vertrouwen dat het wel goed komt met de wereld.

Van Allen Ginsberg verscheen afgelopen dinsdag het boek The Fall Of America Journals 1965 - 1971. Hoewel ik dat boek afgelopen juni al besteld heb, moet ik minstens nog een week wachten voor ik het in handen kan houden, helaas. De site the allen ginsberg project over deze dagboeken: "the journals contain 'auto poesy' meant for publication, notebook entries, and transcriptions from tape recordings made on a reel-to-reel recorder gifted by Bob Dylan".
Met deze zelfde reel-to-reel recorder nam Allen Ginsberg eind 1965 twee concerten van Bob Dylan op.

~ * ~ * ~

Meer over Bob Dylan en Allen Ginsberg is te vinden in mijn boek Dylan & de Beats.

Geen opmerkingen: