Dylan, Cash, Wilson, Smith & Poole


Will his kisses be long l
ike his six minutes songs on Time Out Of Mind, dat is wat Rita Wilson zich afvraagt in haar song "I Wanna Kiss Bob Dylan". Ik wil met Dylan best een bakkie doen, een kaartje leggen, funshoppen of desnoods wadlopen als het moet, maar kussen? Nee, bedankt. Dylan zal best een aardige vent zijn, maar mijn lippen bewaar ik voor andere zaken.
Alle gekheid terzijde, "I Wanna Kiss Bob Dylan" is een draak van een song. GĂȘnant en pijnlijk. En toch heb ik het tot het eind uitgezeten, gekke bekken trekkend onder de blikken van een schaterende puberdochter (niet mijn gedrag, maar de song werkte op haar lachspieren). 

Minstens net zo pijnlijk als "I Wanna Kiss Bob Dylan" is het idee om de songs van Johnny Cash te voorzien van overdubs door The Royal Philharmonic Orchestra. Het resultaat is inmiddels op cd en elpee verschenen. Een van de songs op dit album is "Girl From The North Country", het duet van Bob Dylan en Johnny Cash. Een prima song, kapot gemaakt door orkestrale toevoegingen. Johnny Cash and The Royal Philharmonic Orchestra zal een van de weinige albums waarop Bob Dylan te vinden is zijn die ik niet koop. 

In 1997 verscheen een heruitgave op cd van het door Harry Smith samengestelde The Anthology Of American Folk Music. Ik kocht die boxset gelijk, ik heb de zes cd's vaak gedraaid. 
Ik begin te twijfelen aan mijn geheugen, aan hoe goed ik geluisterd heb. Ik had een artikel van Gavin Selerie in The Bridge no. 67 nodig om te horen dat "White House Blues" van Charlie Poole and the North Carolina Ramblers wel een erg bekend begin heeft. Dat nummer begint met:

McKinley hollered, McKinley squalled
Doc said, "McKinley I can't find the cause
From Buffalo to Washington"

Met dat in het achterhoofd luister ik deze ochtend naar de song met een identiek begin: "Key West (Philosopher Pirate)" van Rough And Rowdy Ways. Dat is een verademing na het debacle "I Wanna Kiss Bob Dylan" en de orkestrale versie van "Girl From The North Country". 

People tell me that I’m truly blessed

Zo is 't.

Geen opmerkingen: