aantekening #8062

Je kent het vast, je draait een plaat van een of andere oude blueslegende en denkt 'hey, dat klinkt vaag bekend'. Ik had het net nog. De legende is Lightnin' Hopkins, de song 'Ride In Your New Automobile' en zowel de tekst als de muziek deden me wat denken aan Dylans 'Leopard-Skin Pill-Box Hat'. Niet dat Hopkins' 'New Automobile' identiek is aan Dylans 'Pill-Box Hat', maar er lijken voldoende overeenkomsten te zijn om te denken dat Dylan misschien wel Hopkins' song als uitgangspunt heeft genomen - al dan niet bewust - bij het schrijven van 'Leopard-Skin Pill-Box Hat'. Na wat speurwerk blijk ik er niet meer naast te kunnen zitten: 'Ride In Your New Automobile' is afkomstig van het album The Great Electric Show And Dance, een album dat pas in 1969 verscheen. Als er dus leentjebuur is gespeeld, dan is het andersom, dan heeft Hopkins naar Dylan geluisterd.

~ * ~ * ~

In The Bridge no. 71 staat een interview met bassist Tim Drummond, afgenomen door Scott M. Marshall. In dit interview vertelt Drummond dat hij na de sessies voor Slow Train Coming vertrekt, onder andere om zijn familie te bezoeken.

Drummond: ... They were gonna finish it [Slow Train Coming] up, do a little mixin', do this, do that. But, before I left, I remember we were talkin' about 'Gotta Serve Somebody' an' actually they said that they didn't want it to go on the album. An' Mark Knopfler came up to me and said 'Well you know Tim that's not a very good song' an' I said 'Wait a minute, man, it's a great f****** song'. So that's the only time I ever questioned Mark Knopfler. I have every regard, y'know what I mean? Mark's such a great guy and a great player but that's what he said to me. And then I think I was up in St. Louis, I told Dylan, I mean my 'plane was booked, they were takin' me to the airport, an' I said 'Y'know, dont let 'em f*** with you, man'. An' so I got to St. Louis an' I called him the next day, right? I said 'What's goin' on? What about that?' He said 'Well, y'know, they didn't want to put it on the album, they didn't wanna do this and so forth' I gave him all the encouragement I could. 
Marshall: So when you say 'they' who do you think...
Drummond: It was Wexler.. I wasn't there. He was there amongst them, right? So I called him [Dylan] up an' I said 'What's goin' on?' He said 'Well y'know, I told them that I wanted it to be the single so then it had to go on the album.' I said 'Great man.'

Oké, volgens dit interview met Tim Drummond was Mark Knopfler niet kapot van 'Gotta Serve Somebody' en wilde producer Jerry Wexler de song niet op het album Slow Train Coming hebben, maar doordat Dylan de song tot single bombardeerde, kwam het toch op het album.
Het gekke is dat ik me niet kan herinneren dit ooit eerder gehoord te hebben. Dat is vreemd, want volgens Scott M. Marshall zegt Dylan min of meer hetzelfde in de liner notes van Biograph en die heb ik gelezen. Meerdere malen.
Biograph er dus maar bij pakken. Het staat er inderdaad: ... It was a further irony that Dylan's most famous song from the period was not originally planned for inclusion on Slow Train Coming. When Jerry Wexler began putting together sequences for the album, 'Gotta Serve Somebody' did not appear. Dylan: 'I had to fight to get it on the album, it was ridiculous.'

Ik heb er ook maar even de autobiografie van Wexler op nageslagen. Niks over het niet op Slow Train Coming willen zetten van 'Gotta Serve Somebody', wel: Bob called the record Slow Train Coming. It was a hit, the single 'Gotta Serve Somebody' going to top ten. It also got Bob his first Grammy.
Wexler zat in de zaal toen Bob Dylan die Grammy kreeg voor 'Gotta Serve Somebody'. Zouden zijn gedachten hebben afgedwaald naar de discussie met Dylan over het al dan niet toevoegen van de song aan Slow Train Coming?

~ * ~ * ~

5 opmerkingen:

Patrick zei

Met Hopkins is geen enkel jaartal zeker; die heeft zoveel links en rechts on the road opgenomen, dat je daar geen conclusies aan kunt verbinden.

Anoniem zei

Automobile Blues is uitgebracht in 1961 door Hopkins op het album "Lightnin'". Er is zelfs al een versie van dit nummer in 1949 opgenomen met een behoorlijk afwijkende tekst maar me dezelfde riff. Leopard-Skin lijkt het meest op de versie van 1961.
Groet, Floater

Tom zei

Die autobiografie van Wexler, de moeite ?

tom w zei

Dank Floater,
Dat is inderdaad (min of meer) dezelfde song. Ik heb begrepen dat Hopkins dat vaker deed, detailtje veranderen, opnieuw opnemen.

groet,
Tom

tom w zei

"Die autobiografie van Wexler, de moeite ?"
Ik heb alleen de Dylan-delen gelezen. Aan de hand daarvan zeg ik: niet echt.
groet,
tom