Time Out Of Mind live - wachten op Fragments

Kan de productie van een album de composities op die plaat negatief beïnvloeden? Het is een vraag waar ik al langer over nadenk en met de aanstaande release van Fragments; Time Out Of Mind (1996 - 1997); the Bootleg Series vol. 17 is die vraag weer actueel geworden. Is Time Out Of Mind zoals dat in september 1997 verscheen, het album dat Bob Dylan voor ogen had? Ik twijfel daar aan. Om duidelijk te maken waarom ik twijfel, moet ik 25 jaar terug in de tijd.

Time Out Of Mind werd kort na verschijnen door de media ontvangen als een meesterwerk. Begin 1998 kreeg Bob Dylan een aantal Grammy's in armen gedrukt om nog eens te bevestigen hoe goed Time Out Of Mind is. Tijdens die Grammy-uitreiking speelde hij 'Love Sick'. In de zomer van 1998 - zo rond de tijd dat Bob Dylan en band door Europa trokken voor een serie concerten - werd 'Love Sick' op single uitgebracht, of liever 2 singles. Eén single waarop de albumversie van de song wordt aangevuld met drie concertopnamen en één single met niet de albumversie van 'Love Sick', maar de Grammy-versie, aangevuld met nog eens drie concertopnamen. Van de zeven concertopnamen op deze twee singles, zijn er maar liefst drie songs die oorspronkelijk op Time Out Of Mind stonden. Het is opmerkelijk - en vrij uniek - dat Bob Dylan zo kort na het uitbrengen van een studioalbum songs van dat album in een concertversie uitbrengt. En dit was nog maar het begin. Na het uitbrengen van concertopnamen van 'Love Sick', 'Cold Irons Bound' en 'Can't Wait' op single in de zomer van 1998, volgden nog een aantal singles, promo's, bonusdiscs en albums met een of meerdere concertopnamen van Time Out Of Mind-songs. 'Million Miles', 'Tryin' To Get To Heaven', een tweede live-versie van 'Cold Irons Bound', 'Make You Feel My Love' en 'Highlands', van al deze songs werden concertopnamen officieel uitgebracht op cd. Acht concertopnamen van TOOM-songs op cd. Voor Dylan-begrippen is dat veel. Wie twijfelt, kijk maar eens in je platenkast:  hoeveel concertopnamen zijn er uitgebracht van songs van "Love And Theft", het album dat na Time Out Of Mind verscheen? Of van Modern Times, het album daarna?

Het bleef echter niet bij de acht concertopnamen van TOOM-songs op cd. In december 1997 kreeg de website www.bobdylan.com een nieuw onderdeel: online performances, vooral concertopnamen die (tijdelijk) online beluisterd konden worden. De eerste concertopname van een TOOM-song kwam in januari 1998 online te staan: 'Cold Irons Bound' opgenomen op 16 december 1997, de versie die een paar maanden later op de 'Love Sick'-single zal verschijnen. Nog weer een maand later kwam de eerste concertopname van een TOOM-song die niet op cd zou verschijnen online te staan: ''Till I Fell In Love With You', opgenomen op dezelfde dag als 'Cold Irons Bound'. Uiteindelijk werden er zeven TOOM-songs in een liveversie die niet op cd verschenen online gezet. Voeg daar nog een achtste track bij: een concertversie van 'Love Sick' opgenomen op 26 juli 1999 werd als bonustrack toegevoegd aan de iTunes-versie van Tell Tale Signs.

Binnenkort verschijnt Fragments. De vierde cd van de luxe editie bevat 12 concertopnamen van Time Out Of Mind-songs (inclusief TOOM-outtake 'Mississippi') waarvan slechts één opname eerder op cd is verschenen: 'Make You Feel My Love'.

Dat zijn ongehoord veel concertopnamen van Time Out Of Mind-songs die in de loop der jaren zijn uitgebracht. Hieronder een gesimplificeerd overzicht: achter iedere song de datum van opname en 'cd' voor de songs die voor Fragments op cd zijn uitgebracht, 'online', voor de songs die op www.bobdylan.com hebben gestaan en 'Fragments' voor de opnamen die op dit zeventiende deel van The Bootleg Series staan.

Love Sick 25/02/1998 cd, online

Love Sick 24/06/1998 Fragments

Love Sick 06/02/1999 online

Love Sick 26/07/1999 iTunes

Standing In The Doorway 06/10/2000 Fragments

Standing In The Doorway 06/03/2001 online

Million Miles 31/01/1998 Fragments

Million Miles 19/02/1999 cd

Tryin' To Get To Heaven 07/04/1999 online

Tryin' To Get To Heaven 20/09/2000 Fragments

Tryin' To Get To Heaven 05/10/2000 cd, Fragments

Tryin' To Get To Heaven 04/04/2004 online

'Till I Fell In Love With You 16/12/1997 online

'Till I Fell In Love With You 05/04/1998 Fragments

Not Dark Yet 22/09/2000 Fragments

Cold Irons Bound 16/12/1997 cd, online

Cold Irons Bound 19/05/2000 Fragments

Cold Irons Bound 11/06/2004 cd, Fragments

Make You Feel My Love 21/05/1998 cd, online, Fragments

Make You Feel My Love 03/02/1999 online

Can't Wait 20/12/1997 cd

Can't Wait 06/02/1999 Fragments

Can't Wait 19/05/2000 Fragments

Highlands 27/07/1999 online

Highlands 16/03/2000 cd

Highlands 24/03/2001 Fragments

Mississippi 15/11/2001 Fragments

Ik heb wel eens gedacht dat de keuze om zoveel Time Out Of Mind-songs in een concertversie uit te brengen voortkomt uit een ontevredenheid over de productie van het album Time Out Of Mind. Door de songs in een concertversie uit te brengen, laat Dylan horen dat deze song prima composities zijn en dat de songs - in veel gevallen - in de liveversie beter klinken dan in de albumversie. Dat ik denk dat Bob Dylan concertversies van TOOM-songs in de loop der jaren heeft uitgebracht uit ontevredenheid over de productie van, het 'geluid' van deze songs op Time Out Of Mind, zegt waarschijnlijk vooral iets over hoe ik tegen Time Out Of Mind aankijk, daar ben ik mij terdege bewust van. Maar het feit dat de eerste cd van Fragments bestaat uit het album Time Out Of Mind waarbij het 'geluidsausje' dat naderhand over de opnamen is gelegd te niet wordt gedaan zodat het album voor het eerst gehoord kan worden zoals het tijdens de opnamen in de studio klonk, lijkt mijn theorie te bevestigen. Bob Dylan was niet tevreden over de productie van Time Out Of Mind, wel over de opnamen en de composities, maar het 'geluidsausje' irriteerde hem, zo lijkt.

Fragments is in de inmiddels ruim dertig jaar bestaande The Bootleg Series uniek. Nooit eerder werd een nieuwe mix van een bestaand album als uitgangspunt voor een deel van The Bootleg Series genomen. Nu Time Out Of Mind aan de beurt is voor de Bootleg Series-behandeling wordt dit voor het eerst wel gedaan. Dat is - samen met de grote hoeveelheid TOOM-songs die in concertversie zijn uitgebracht - veelzeggend.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb vandaag weer eens geluisterd naar het album, zijn derde grote comeback (Infidels had daartoe kunnen behoren, maar stond te alleen, baarde geen mooie serie van goede albums ondanks goede songs die hij schreef, en leed veel meer dan Blood on the Tracks onder verkeerde keuzes, en was ook qua productie iets zwaarder gehandicapt dan Time out of Mind). Het liet me voor een groot deel schrikwekkend koud. Nu ben ik al destijds geen groot bewonderaar van dit album geweest, hoewel ik voelde dat hij op een nieuwe wijze weer diep ging, dat dwong bewondering af, maakte me blij. Maar de teksten vond ik wel heel kaal en met te veel herhaling, Highlands evenwel greep me, ook literair, bij de keel, Not Dark Yet etste zich in mijn ziel vanwege die drie woorden, Love Sick was een goede blues. Door Tell Tale Signs zou ik later begrijpen dat hij zijn teksten bewust had gekortwiekt, wat ik zelf jammer vond, maar ik zag er de artistieke keuze in die ik waardeerde. Bij het voor het eerst sinds tijden weer luisteren merkte ik evenwel dat ik, zonder de vreugde van het terugvinden van een geïnspireerde Dylan, me ergerde aan zijn stem, zo veraf, de artificiële effecten. Kortom, had ik het geld zou ik denk ik blind gaan voor deze Bootleg Series, het belooft wat! Geniet ervan! Hartelijke groet, hans altena.

Anoniem zei

Je was er eentje vergeten:
Love Sick 26/07/1999 online

tom w zei

Klopt dat ik die vergeten ben. Dat was in iTunes een bonustrack bij Tell Tale Signs, ik had op Searching For A Gem alleen gekeken bij Online Performances (bobdylan.com), daardoor is die fout ontstaan.
Dank voor de aanvulling.