aantekening #7689

OPGAAF

De bus begeeft
zich van a naar b over
een lijnstuk van 2,8 km
in de bus zitten zes mensen
van wie er twee een paspoort bezitten
de knikkers hebben een doorsnee van 1 cm
vraag: hoeveel kubieke cm lucht moet
de fluitist in de fluit blazen
om 1x de zauberflöte te spelen
en hoeveel bedraagt
dit aantal kubieke cm lucht
voor blowing in the wind?
bereken het verschil

Bovenstaand gedicht is te vinden in de bundel De Minderweter van Pieter de Bruijn Kops. Het eerste dat mij opvalt, is dat De Bruijn Kops heeft nagelaten om The Freewheelin' Bob Dylan uit de kast te pakken ter controle. Had hij dit wel gedaan, had hij geen 'blowing', maar 'blowin'' geschreven. Is niet belangrijk. het valt alleen op.

~ * ~ * ~ * ~


Is er een Dylan-liefhebber bij wie het niet op het netvlies gebrand staat? Newport 1963, Bob Dylan zingt "Blowin' In The Wind". Hij doet dit niet alleen, maar samen met Joan Baez, The Freedom Singers, Pete Seeger en Peter, Paul & Mary. 
Vanmiddag pakte ik het nog ongelezen boek When We Were Good van Robert Cantwell uit te kast om aan een mede-Dylanliefhebber te laten zien. Op de achterkant van dat boek staat een foto van Newport 1963, van links naar rechts, de handen ineen geslagen: Peter, Paul & Mary, Joan Baez, Bob Dylan, The Freedom Singers en Pete Seeger. Die foto is niet gemaakt tijdens "Blowin' In The Wind", maar tijdens dat andere moment, tijdens "We Shall Overcome".
In augustus 2019 verschenen de cd en dvd Peter, Paul And Mary at Newport 1963 - 1965. Dat wist ik niet, dat ontdekte ik net bij toeval. Op zowel de cd als de dvd staat een "Blowin' In The Wind", maar is dit de versie met Dylan, Baez, Seeger en The Freedom Singers, zo vroeg ik me af. Gezien de credits die in verschillende webwinkels worden vermeld, denk ik het niet, maar toch is er de twijfel. Aanschaffen of toch nog even wachten?

~ * ~ * ~ * ~

Wie mij kent, weet dat ik zelden voor de Dylan-cover ga, bijna altijd voor het origineel. Toch is er een tijd geweest, niet eens zo lang geleden, dat ik iedere single of ep van Peter, Paul and Mary met daarop "Blowin' In The Wind" die ik wist te vinden kocht. Niet dat ik PPM's versie van "Blowin'' nou zo goed vind, zeker niet in vergelijking met Dylans origineel, maar toch heb ik een fascinatie van dit trio's versie van misschien wel Dylans bekendste song. Dat komt aan de ene kant door de soms werkelijk schitterende hoesjes waar die singles en ep's in de vroege jaren zestig in werden gestoken en aan de andere kant door het belang van deze versie van "Blowin'' voor het bij een groter publiek naamsbekendheid krijgen voor Bob Dylan in de begindagen van zijn carrière. Dat geldt voor Amerika, in Nederland ging 't allemaal wat anders en wat later. Binnenkort schijnt daarover een boek te verschijnen...

~ * ~ * ~ * ~

Voor mij is "Blowin' In The Wind" voor altijd verbonden met de aanschaf van mijn eerste gitaar. Nog voor ik zelf goed en wel een poging kon doen om geluid uit 't ding te krijgen, werd het instrument uit mijn handen gepakt door een gladjanus pur sang. Hij zette "Blowin' In The Wind" in, Stevie Wonder-style. Je weet wel, in het refrein: "blo, blo, blowin' in the wind...". Ik wilde heel hard "FOUT" in zijn gezicht brullen, maar was te nat achter de oren, te belegen om wat dan ook te zeggen. Toen hij klaar was, pakte ik de gitaar aan. Ik bezwoer mezelf "Blowin'" te leren spelen en het goed te zingen. 

~ * ~ * ~ * ~

Bijzonder stukje Dylangeschiedenis: "Blowin' In The Wind", Rotterdam, 6 juni 1984. Zoek 't maar op. 

~ * ~ * ~ * ~

Geen opmerkingen: