de houthakkers komen eraan

In een essay over de poëzie van H.H. ter Balkt schrijft Piet Gerbrandy: "De grootste boetprediker uit de popmuziek is Bob Dylan." Die zin spookt door mijn hoofd sinds ik 'm gisteravond las. Wat ik me tijdens dat spoken vooral afvraag is of die zin wel klopt, is Bob Dylan wel de grootste boetpredikant van de popmuziek zoals Gerbrandy beweert?

In oktober 2016 schreef Gerbrandy een alleraardigst essay over Bob Dylan & zijn Nobelprijs voor De Groene Amsterdammer (zie hier) waardoor ik geneigd ben alles wat hij over Dylan zegt of schrijft serieus te nemen. Vreemd hoe dat werkt.

Ik denk niet dat ik Dylan ooit eerder als boetprediker heb gezien. Ben ik doof geweest? Misschien. Is het voor mij haalbaar om Dylans oeuvre opnieuw te  beluisteren, maar dit keer met slechts die ene vraag in mijn achterhoofd?

Het gekke is dat ik die vraag alweer begin los te laten, wederom met dank aan Piet Gerbrandy. Het is nu meer en meer Tarantula dat mij bezig houdt en dan vooral de afsluitende zin van dat boek die Gerbrandy in zijn Groene-stuk citeert: 

there are only three things that continue: Life – Death & the lumberjacks are coming

Met dat in 't achterhoofd wordt 't Tarantula lezen dit weekend.

De houthakkers komen immers eraan. 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet om te muggenziften, de door mij ook hooggewaardeerde Gerbrandy citeert verkeerd, het is Life - Death & the lumberjacks are coming.
Jarenlang heb ik vanwege het onderschatte Tarantula dat mooie teken & gebruikt in mijn teksten... Ooit had ik een discussie met een liefhebber van Rimbaud, die Tarantula wegzette als nonsens, tot ik met hem vroeg een paar bladzijden uit Une Saison en Enfer te verklaren, terwijl ik dat deed met een paar hoofdstukjes uit Tarantula... Nee, ik ging niet over tot het uitleggen en analyseren, zoals zoveel dorre geesten doen die niets kunnen met ambivalentie of dubbelzinnigheid, ik vertolkte mijn eigen indruk van wat ik eruit opmaakte, wat ik erdoor zag... Sindsdien staat het boekje ook bij hem...
Veel plezier met lezen Tom en dank weer voor deze warmmaker!
groet hans altena

tom w zei

Ha Hans,
Muggenziften mag, kan zelfs alleen maar toegejuicht worden. Ik heb Gerbrandy's vergeten & er alsnog tussen gezet (was me niet eens opgevallen... ik las die & zonder dat 'ie er staat :-))