Jochen Markhorst is een productief Dylan-schrijver. Na boeken over onder andere Blonde On Blonde, Blood On The Tracks, "Mississippi" en "Desolation Row" richt Markhorst zich in boek nummer elf (!) op John Wesley Harding. En wederom is het een boek geworden dat het verdient om gelezen te worden.
Markhorsts werkwijze moge inmiddels bekend zijn: (korte) essays rond een song, beginnend met een verrassende insteek waarna enkele dwarsverbanden met boeken of songs, bijbel of film volgen waar nog (bijna) niemand aan gedacht heeft om af te sluiten met een kort stuk over coverversies, inclusief oordeel. John Wesley Harding; Bob Dylan ontmoet Kafka in Nashville bevat twaalf essays, voor iedere song op Dylans John Wesley Harding een, korte hoofdstukken over de drie opnamesessies voor Dylans 1967-meesterwerk en een afsluitend hoofdstuk over de hoestekst die Dylan voor zijn album schreef.
Er zijn veel Dylan-schrijvers die songs duiden, maar wat Markhorst uniek maakt in dit brede speelveld, is dat hij het verdomt om de meest gangbare interpretaties voor de zoveelste maal na te blaten. Hij denkt zelf na, ziet verbanden die anderen niet zien en schrijft dat in heldere taal op.
Markhorsts essays zijn niet uitputtend. Ze ademen en laten daardoor ruimte aan de lezer om zelf verder te denken, zelf verder op onderzoek uit te gaan, zelf na te denken. In plaats van "ik heb gelijk" zegt Markhorst in zijn boeken "zo kan het ook" en dat zorgt voor een uiterst aangename leeservaring.
Het aardige van John Wesley Harding; Bob Dylan ontmoet Kafka in Nashville is dat de lezer niet alleen wordt uitgenodigd om opnieuw, met nieuwe oren naar John Wesley Harding te luisteren, maar ook verder te kijken. Met dank aan John Wesley Harding; Bob Dylan ontmoet Kafka in Nashville ligt het album Only The Lonely van Frank Sinatra op de draaitafel terwijl ik dit schrijf, ligt naast mij een boek met verhalen van Franz Kafka klaar om herlezen te worden en zocht ik gisteren dat ene verzamelaartje op waarop "Morning Dew" van Bonnie Dobson staat om nog eens naar die song te kunnen luisteren.
Dat is wat een goed Dylan-boek doet: de lezer uitnodigen om verder te kijken, om opnieuw te luisteren naar dat ene album van Dylan, om te kijken voorbij dat album naar de mogelijke invloeden, overeenkomsten en zijsprongen. John Wesley Harding; Bob Dylan ontmoet Kafka in Nashville is een goed Dylan-boek.
O, en voor ik het vergeet: de sleutel is Franz.
John Wesley Harding van Jochen Markhorst is in het Nederlands, Engels en Duits als paperback en kindle te koop bij Amazon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten