Rolling Thunder Revue; A Bob Dylan Story By Martin Scorsese

Als ik me niet vergis was het juni 2019 dat Rolling Thunder Revue; A Bob Dylan Story by Martin Scorsese op Netflix in première ging. Nu is de film ook op dvd en blu ray te krijgen. Ik heb meerdere malen over die film geschreven (zie hier), dat ga ik niet herhalen. Het gaat mij hier om de verschillen tussen wat de Netflix-film en wat de blu ray  te bieden hebben. (dvd heb ik niet gezien)
De blu ray is door Criterion uitgebracht. De schijf zit in een kartonnen hoesje, welke vervolgens weer in een kartonnen buitenhoes geschoven zit. Bij de blu ray zit een dik boekwerkje. Eigenlijk hetzelfde als de Criterion-uitgave van Dont Look Back van een aantal jaren geleden.
Het boekwerk bevat, naast een aantal schitterende foto's en de credits voor de film, een essay van Dana Spiotta, enkele fragmenten uit Rolling Thunder Logbook van Sam Shepard, en gedichten van Allen Ginsberg en Anne Waldman over Rolling Thunder Revue.
Wat opvalt aan Rolling Thunder Stones, de serie gedichten van Allen Ginsberg, in het boekwerkje bij de blu ray, is dat dit boekwerkje meer gedichten bevat dan wat er onder de titel Rolling Thunder Stones in de verzamelde gedichten van Ginsberg is opgenomen. In Collected Poems bestaat Rolling Thunder Stones uit vijf delen, in het boekje bij de blu ray bestaat het uit negen delen.
De blu ray bevat, naast uiteraard de hoofdfilm, de trailer, een kort stukje film over het restaureren van de beelden die in 1975 zijn geschoten en film van drie complete songs: "Tonight I'll Be Staying Here With You", "Romance In Durango" en "Tangled Up In Blue".
Het enige wat de blue ray niet heeft en Netflix wel, is Nederlandse ondertiteling. 
De dvd en blu ray van Rolling Thunder Revue; A Bob Dylan Story by Martin Scorsese is op dit moment, voor zover ik weet, nergens in Nederland te krijgen, helaas. Wie wil kijken zal de dvd of blu ray uit bijvoorbeeld Engeland moeten laten overkomen. Is dat de moeite waard? Ik vind van wel.

Geen opmerkingen: