aantekening #7805 (Nana Mouskouri en The Joker)

Wie mij gezegd zou hebben dat ik ooit nog eens in een stuk over Bob Dylan zowel Nana Mouskouri als The Joker uit de Batman-comics zou noemen, zou ik voor gek verklaren. Ten onrechte blijkt vandaag: in dit stuk zijn zangeres Mouskouri en beroepscrimineel The Joker te vinden.
Eerst maar Mouskouri.
Als puber associeerde ik de muziek van Nana Mouskouri met vage tantes en hun foute vrienden. Dat was de muziek waarmee ik nog niet dood gevonden wilde worden. Zelfs mijn ouders vonden het zeikmuziek, het moest dus wel héél erg zijn, zo concludeerde ik zonder ooit een noot gehoord te hebben.
Niet lang na de komst van internet stuitte ik op een foto van Nana Mouskouri en Bob Dylan samen. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid, helemaal toen ik ontdekte dat miss Mouskouri songs van Dylan had opgenomen. De Griekse zangeres, zo wist ik uit ervaring, is de ongekroonde koningin van de kringloopwinkel. Er is geen kringloop in het land, of er wordt wel een rijtje platen van haar aangeboden. Ik hoefde dan ook niet lang te zoeken voor ik een plaat vond met een Dylan-song, "Adieu Angelina" was dat, als ik me niet vergis. Ik beluisterde het thuis en wist gelijk: dit is niet voor mij.
Voor wie wel wat met Mouskouri heeft: op 21 mei - aanstaande vrijdag dus - verschijnt Every Grain Of Sand; Nana Mouskouri Sings Bob Dylan met Dylansongs in het Engels, Frans en Duits.
Goed, The Joker. Van al Batmans aartsvijanden, misschien wel de meest verwerpelijke misdadiger. Bij het horen van de naam The Joker, heb ik gelijk twee Dylanassociaties. Natuurlijk allereerst de openingsregel van "All Along The Watchtower": "'There must be some way out of here,' said the joker to the thief" en als tweede "Jokerman", de openingssong van Infidels. Wat ik niet had verwacht ooit nog eens tegen te komen is The Joker die een song van Bob Dylan citeert. Het gebeurt in Detective Comics 1022 van juli 2020. Eerst is op een van de plaatjes in deze comic te zien dat The Joker zegt "what a real song and dance man you are". Dat roept natuurlijk al associaties op bij de Dylanliefhebber, maar dit kan nog toeval zijn. Een paar bladzijden verder wordt duidelijk dat er zeker geen sprake is van toeval, daar zegt The Joker eerst "you're a pawn in my big game" om vervolgens - niet helemaal word perfect - "I And I" te citeren. Inderdaad, "I And I" van het album Infidels, het album dat begint met "Jokerman".


~ * ~ * ~

Lezend in de krant, afgelopen zaterdag, vanochtend, over Sywert van Lienden en het al dan niet geld verdienen aan de mondkapjesdeal met het Rijk, moet ik steeds denken aan die ene regel uit Dylans "Foot Of Pride":

Sing “Amazing Grace” all the way to the Swiss banks

Het is een voorbeeld van hoe flarden Dylan door mijn gedachten wandelen, vaak niet eens bewust. Alsof mijn hoofd een opslagplek is geworden van toepasselijke quotes die mijn bewustzijn in geknald worden op de momenten dat de zoekende geest daar om vraagt. 

Geen opmerkingen: