eenentwintigste open brief

Mister D,

Ik herinner mij dat ik als kind een aantal dagen voor mijn verjaardag werd geplaagd door zenuwen. Dat uitte zich in minder goed in slaap komen, piekeren over welke cadeautjes er van het verlanglijstje mij wel of niet te beurt zouden vallen. In de loop der jaren zijn die zenuwen verdwenen. Ik kreeg al vrij snel een (lichte) afkeer van het vieren van mijn verjaardag. Toen ik 12 werd wilde ik niet trakteren op school, ik had geen behoefte aan die belangstelling. Rond mij 24ste ben ik helemaal gestopt met het vieren van mijn verjaardag. Geen behoefte aan.
Dat veranderde toen ik vader werd. Voor mij was mijn verjaardag dan misschien niet belangrijk, voor mijn (jonge) kinderen wel en dus ging ik het weer vieren met de kinderen. Ik zat op de dag dat ik een jaartje ouder werd in een ballenbak of bezocht ik de bioscoop of de dierentuin, om de dag af te sluiten met een maaltijd bij McDonalds. Dat is wat de kinderen wilden, dus dat deden we.
Toen de kinderen wat ouder werden, werd de dag niet meer gevuld met de ballenbak en McDonalds, maar met sjouwen over het strand en vis eten bij de beste viskraam van het land: Kaatje aan de Zeeweg in IJmuiden. 

Hoe is dat: 80 worden, merken dat de hele wereld met je aanstaande verjaardag bezig lijkt te zijn terwijl je zelf de luwte zoekt? 

In 2017 verscheen het boek 100 Songs. Het staat hier in de kast. Dat boek bevat 100 van je songteksten in chronologische volgorde, van "Song To Woody" tot "Early Roman Kings". Ik pak dat boek zelden uit de kast, staar wel zo nu en dan naar de rug, me ondertussen afvragend wie ooit de keuze heeft gemaakt voor de in dit boek opgenomen 100 songs. Welke criteria zijn gebruikt? Zou mijn keuze ongeveer gelijk zijn, of zou ik - als het er op aankomt - andere songs kiezen? Natuurlijk zou mijn keuze afwijken, het zou wel heel toevallig zijn als ik precies dezelfde songs zou kiezen. Ik mis bijvoorbeeld "Dirge" van Planet Waves. Maar sterk afwijken zal mijn keuze niet.

Stel je voor, je krijgt van een uitgever als cadeau voor je 80ste verjaardag de mogelijkheid om 100 songteksten van wie dan ook te bundelen, wat zet je er in? Wat zijn nou de 100 songteksten waarvan jij vindt dat men daar kennis van moet nemen? Guthrie? Robert Johnson? Jack White misschien? Phil Ochs? Tom Waits? Jij mag 't zeggen. 
Denk er eens over na.

groet,
T.

Geen opmerkingen: