Get Your Rocks Off

In de open brief die ik gisteren hier plaatste kwam de song "Get Your Rocks Off" voorbij. Sindsdien zingt die song door mijn hoofd. Er is, als zoiets gebeurt, maar een oplossing: die song door de luidsprekers knallen tot de ramen trillen, de buren klagen en de jonge mussen van schrik uit hun nest donderen. Net gedaan, het werkt.
In 1975 bracht Midget Books uit Manchester een songbook uit met de bladmuziek van zeven Basement-songs aangevuld met "I Wanna Be Your Lover". De titel van dat songbook: Get Your Rocks Off! Op de voorzijde van dat boek staat de foto van een breed lachende Dylan die ook door CBS Nederland is gebruikt voor de hoes van de single "I Want You". Hoewel de foto uit een geheel andere tijd stamt dan de song "Get Your Rocks Off" past die brede lach op Dylans gezicht prima bij de song. Naast de bladmuziek van acht songs bevat Get Your Rocks Off! enkele foto's, een artikel, een advertentie en een persbrief van platenmaatschappij CBS over de gevolgen van Dylans befaamde motorongeluk.
Volgens de informatie achterin het boek zijn de zeven Basement-songs opgenomen "between 1967 and 1971 at 'Big Pink', West Saugerties, N.Y." Waren de mensen van Midget Books er anno 1975 echt van overtuigd dat er tot en met 1971 in de kelder van Big Pink werd opgenomen? Waren zij de enige die dit dachten, of was dit in de Dylanwereld de gebruikelijke veronderstelling?
In 1975 was ik 2 jaar, woonde ik zo'n 160 kilometer van waar ik nu woon en had ik nog nooit van Bob Dylan gehoord. Ik kan dus niet uit ervaring spreken als het gaat over wat men in 1975 wel en niet wist over de Basement Tapes.
1975 is ook het jaar waarin Dylans platenmaatschappij The Basement Tapes op de markt bracht. Publiceerde Midget Books Get Your Rocks Off! voor of na het verschenen van die officiële release vol Basement-songs?
Waarom weet ik niet, maar ik denk er voor. Ondertussen laat ik nog één keer de ramen in de sponningen trillen: "Get Your Rocks Off".

Geen opmerkingen: