Gisteren schreef ik in 'aantekening #8478' kort over Dylans optreden tijdens het U-M Folk Festival [U-M = University of Michigan] op 22 april 1962. Michael Erlewine - zo schreef ik- zette mij op het spoor van dit optreden door een stuk online waarin hij onder andere schrijft: This was Monday April 23, 1962 and Dylan had played at set the night before in the Michigan Union Ballroom as part of the U-M Folk Festival that had featured the incredible Jesse Fuller (from San Francisco). They even spelled Dylan’s name wrong, that’s how new he was to publicity, calling him “Bob Dillon.” I have been told by others that I helped work on setting up that gig, but I don’t remember that.
Kort na het plaatsen van het stuk vulde ik dit aan met een link naar de website Come Writers And Critics waar een kort stuk staat over Dylans optreden tijdens het U-M Folk Festival. Daar is onder andere de schitterende aankondiging van dit festival te zien.
Ik wilde meer weten en dus heb ik een tijdje zitten struinen door de archieven van The Michigan Daily, waar ik redelijk wat heb gevonden. Het geheel laat - naar mijn idee - een aardig verhaal zien.
De eerste melding van het festival is te vinden in de krant van 5 april 1962. In deze krant staat een advertentie voor het festival. Het is de advertentie die ook op Come Writers And Critics te vinden is. Uit de advertentie blijkt dat het festival drie dagen duurt. Op vrijdag 20 april speelt Jesse Fuller. Zaterdag 21 april is er een workshop een lezing en een Hootenanny en op zondagmiddag om 2 uur is het de beurt aan Bob Dylan. Hij speelt in de Union Ballroom en een kaartje kost 90 cent. Bob Dylans naam is in deze advertentie fout geschreven, er staat 'Bob Dillon'. Dat is natuurlijk ook niet zo vreemd, we hebben het over begin april 1962, Dylans debuutelpee ligt pas enkele weken in de winkels. Gezien de verkoopcijfers van Bob Dylan kunnen we rustig stellen dat Dylan nog niet heel bekend is in april 1962. De eerste opnamedag voor The Freewheelin' Bob Dylan is pas twee dagen na het M-U Folk Festival. Daarna duurt het nog ruim een jaar voor deze plaat in de winkels ligt.
Een dag later, op 6 april 1962, staat er een kort bericht in de krant. Het gaat om de goedkeuring voor studentsponsered activities. Het bericht laat zien dat het Dylan-concert is georganiseerd door Folklore Society. Ook in dit bericht wordt Dylan geschreven als 'Dillon'. Verder is de aanvangstijd van het concert volgens dit bericht niet 2 uur, maar half 3. (in later berichten in de krant is er steeds weer sprake van 2 uur).
Er gaat vervolgens anderhalve week voorbij voor er weer iets in The Michigan Daily te vinden is over het concert. De krant van 17 april bevat een (geestige) rectificatie:
Dezelfde krant bevat op dezelfde pagina als waar de rectificatie staat een nieuwe aankondiging van het Folk Festival, dit keer met Dylans naam correct geschreven.
Niet alleen is Dylans naam nu correct geschreven, ook zijn workshop en lezing van het programma verdwenen. Daarnaast wordt Dylan voor het eerst in The Michigan Daily aangekondigd als 'Columbia Recording Star' in deze advertentie en als Çolumbia Recording Artist' in de rectificatie. Wie heeft de organisatie van het U-M Fok Festival gewezen op de schrijffout in Dylans naam? En is dit dezelfde persoon die heeft verzocht om een vermelding van 'Columbia Recording Star / Artist' in de advertentie voor het optreden? Iemand rond Dylan?
Dezelfde advertentie ter aankondiging van het U-M Folk Festival staat een dag later, op 18 april nogmaals in de krant.
Weer een dag later, op donderdag 19 april en op vrijdag 20 april 1962 staat er een andere, kleine advertentie in The Michigan Daily.
Deze advertentie is of niet heel duidelijk opgesteld, of adverteert alleen het zaterdagprogramma van het U-M Folk Festival. In dit laatste geval zou dat betekenen dat zowel Jesse Fuller als Bob Dylan naast hun eigen concert - respectievelijk op vrijdag en zondag - ook zaterdag tijdens de Hootenanny spelen.
Een artikel in
The Michigan Daily van 20 april over het U-M Folk Festival geeft antwoord op bovenstaande vraag:
A Hootenanny is scheduled for 8.30 p.m. tomorrow [21 april 1962]
in Trueblood Aud. [Jesse]
Fuller and [Bob]
Dylan will join former University students Perry Lederman [een naam ook door Michael Erlewine genoemd, zie
hier]
and Mike Sherker, Marc Silber, '63, and folk musicians from other colleges.
Bob Dylan heeft dus tijdens het U-M Folk Festival in april 1962 niet alleen een concert gegeven op zondagmiddag 22 april, maar ook deel genomen aan een Hootenanny een dag eerder.
Twee dagen na Dylans optreden, op dinsdag 24 april, publiceert The Michigan Daily een door Hugh Holland geschreven recensie van Dylans optreden onder de titel 'Dylan Delights Public, Prefers Motorcycle'. Holland is opgetogen over het optreden van the most promising new star in Folk en noemt twee titels van door Dylan gespeelde songs: 'Walk In My Shoes' en 'Talking John Birch Society Paranoid Blues'. De eerste titel is niet bekend en hoogstwaarschijnlijk door Hugh Holland verzonnen na het horen van de song. Welke song is dit dan wel? Hollands beschrijving van 'Walk In My Shoes' geeft duidelijkheid: a serious ballad on the present American emphasis on death and bomb shelters. Het lijkt mij dat 'Walk In My Shoes', afgaande op Hollands beschrijving, 'Let Me Die In My Footsteps' is.
Het is aardig om te lezen dat in april 1962 de recensent oor heeft voor Bob Dylans opmerkelijke en aantrekkelijke manier van zingen. Hugh Holland: While the guitar playing was intricate and strong it was the combination of his frantic harmonica and his trance-like, searching voice that most enthralled the audience. Catching a note, Dylan would wrestle with it and squeeze every meaning and emotion from it only to go after another and another.
Uit de laatste paragraaf van de korte recensie blijkt dat Hugh Holland Bob Dylan (kort) heeft gesproken. Dylan bekende aan Holland dat hij liever rijdt op zijn motor dan dat hij zingt.
Tot zover alle informatie die ik heb kunnen vinden in de archieven van The Michigan Daily over Dylans bijdrage aan het U-M Folk Festival van april 1962. De belangrijkste punten op een rijtje:
- Op zaterdag 21 april 1962 is Bob Dylan - naast onder andere Jesse Fuller - een van de deelnemers tijdens de Hootenanny in het Trueblood Auditorium;
- Op zondag 22 april 1962 treedt Bob Dylan op in de Union Ballroom van The University of Michigan;
- Op 22 april speelt Bob Dylan onder andere 'Let Me Die In My Footsteps' en 'Talking John Birch Society Paranoid Blues'. Twee songs die hij zal opnemen voor The Freewheelin' Bob Dylan - op respectievelijk 25 en 24 april 1962 - maar die uiteindelijk niet op het album terecht zullen komen (behalve op de teruggetrokken versie van Freewheelin', maar dat is een verhaal voor een andere keer).
2 opmerkingen:
Mooi historisch terugblik. Vaker doen.
De toevoeging 'Columbia Recording Star' zou erop kunnen duiden dat de organisatie op een geheven moment een promo exemplaar van de eerste lp in handen kreeg met die zilveren sticker op de voorkant waarop dat staat. En zo wist men ook meteen de juiste naam van de artiest.
Dank. Misschien wel vaker, maar niet vaak zo'n stuk. Om dit te kunnen doen moet ik ergens op stuiten, helaas liggen dit soort bronnen niet altijd voor het oprapen, maar ik ga mijn best doen.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben m.b.t. Dylans eerste elpee. Dank voor de aanvulling.
Een reactie posten