If Dogs Run Free

Ik heb al een aantal malen eerder aandacht geschonken aan de schitterende boeken over Bob Dylan die Maarten Giltay Veth drukt. Het gaat altijd weer om vakwerk, om schitterend vormgegeven boeken, zoals de drie delen van Tangled Up In Blue. Nu is er een nieuwe Dylan-uitgave van de hand van Giltay Veth: If Dogs Run Free
Wie If Dogs Run Free openslaat, ziet de tekst van deze song. Als ik dat zo zeg, lijkt dat misschien niks bijzonders, maar de manier waarop Giltay Veth deze tekst heeft gedrukt zorgt er voor dat de lezer als voor het eerst met die tekst geconfronteerd wordt. Giltay Veth heeft de tekst niet alleen in twee kleuren gedrukt met een verspringend begin van de regel, ook heeft hij hoofdletters en kleine letters op een ongebruikelijke manier gecombineerd waardoor de lezer haast als met nieuwe ogen naar de tekst van If Dogs Run Free kijkt. Na het bekijken van If Dogs Run Free werd ik overvallen door de behoefte om de gelijknamige song weer eens te draaien, gelijk.
Een indruk van Giltay Veths If Dogs Run Free kan men hier krijgen, al moet ik er bij zeggen dat het boekje in het echt veel indrukwekkender is dan de afbeeldingen op die website doen vermoeden. 
If Dogs Run Free is er voor de Dylanliefhebber met een zwak voor druktechniek, voor vakmanschap en kunst. Met If Dogs Runs Free heeft Giltay Veth zichzelf overtroffen, dit is veruit het best ogende Dylanboek dat ik in lange tijd in mijn handen heb mogen houden.
If Dogs Run Free is gepubliceerd in een genummerde en zeer beperkte oplage van 28 stuks. Bij interesse doe je er verstandig aan zo snel mogelijk contact op te nemen met Maarten Giltay Veth via maarten.mgv[at]kpnmail.nl. If Dogs Run Free kost €20,- (inclusief verzendkosten).

1 opmerking:

Anoniem zei

Kuifje's Bobbie op de cover?