aantekening # 7746: open brief

Mister D,

Over 65 dagen is het 24 mei, de dag waarop u 80 wordt. Er zijn ongetwijfeld mensen die al wisten dat het er 65 zijn, ik niet. Ik heb de dagen net geteld, twee keer, ik vertrouw mijn eigen tellen niet. Ik vier al jaren mijn eigen verjaardag niet meer. Het boeit me niet. Stoort me eerder al die feestvreugde. Maar uw verjaardag vier ik wel. Niet groots met ballonnen, slingers en visite, maar bescheiden, met een stukkie muziek. O, en ik heb ook nog een boek geschreven, dat komt op uw verjaardag uit. De mens is een raar wezen en ik ben er een schoolvoorbeeld van.

Geen idee wat u doet, maar ik excelleer vandaag in het wezenloos uit het raam staren. Ondertussen draait Fisherman's Box van The Waterboys. Dat is een boxje met zes cd's met daarop opnamen gemaakt tijdens de sessies voor het album Fisherman's Blues. Goed album. Op dit boxje staan een aantal covers van uw songs, zo uit mijn hoofd gaat het om "Girl From The North Country", "I'll Be Your Baby Tonight", "Nobody 'Cept You", "When The Ship Comes In" en "Buckets Of Rain". Achterin het boekwerkje bij Fisherman's Box staat uw naam in de lange lijst met namen van mensen die bedankt worden. Staat uw naam in deze lijst vanwege deze covers of is er een andere reden?

Is het gek dat ik me ergens zorgen om u maak nu u noodgedwongen thuis zit opgesloten in plaats van langs de concertpodia trekt?

Ik ben nogal een hamster en het probleem van mij hamstergedrag is dat er meer goederen het huis in gesleept worden dan de beschikbare ruimte kan bergen, zo lijkt het soms. Gisteren, na de aanschaf van wat nieuwe meubelen, heb ik een en ander van de woonkamer naar de zolder verplaatst waardoor een boekenkast te voorschijn kwam die ik de afgelopen twee, drie maanden niet gezien heb. In die kast staan twee dichtbundels van Ellyn Maybe die ik broodnodig moet herlezen, maar waar ik voorlopig niet aan toe zal komen, en het fotoboek Ferlinghetti Portrait van Christopher Felver. Ik heb gisteren in dat boek zitten bladeren. Op een van de foto's draagt Ferlinghetti een t-shirt van The Last Waltz. Met het zien van die foto dacht ik aan de brief die ik me ooit voornam te schrijven aan de grote dichter. In die brief wilde ik veel zeggen en nog meer vragen, onder andere of hij en u elkaar spraken tijdens The Last Waltz. Die brief heb ik nooit geschreven en nu is de grote dichter dood. Ik denk veel aan Ferlinghetti en nu hij dood is nog meer.

Een plank boven de bundels van Ellyn Maybe staan drie delen van The Umbrella Academy, comics door Gerard Way geschreven. Way is de zanger van My Chemical Romance. Deze band nam "Desolation Row" op voor de soundtrack van de film Watchmen. Die film is gebaseerd op het gelijknamige serie comics, geschreven door Alan Moore. In deze comics komen enkele citaten uit uw songs voorbij.

Mijn zoon luister naar My Chemical Romance. Ik niet. U?

Er zijn nog tientallen zaken waarvan ik me lang geleden voorgenomen heb ze u te schrijven, maar nu ik daadwerkelijk schrijf, weet ik niet meer wat die zaken zijn.

Er is een door Tracy Johnson samengesteld boek, uit 2000 als ik me niet vergis. Titel is me even ontschoten. In dat boek staan de verhalen van mensen, liefhebbers van uw muziek, die u ontmoet hebben, toevallig tegen het lijf gelopen zijn. Voor mij is dat een heerlijk boek om te lezen. Ik kan me voorstellen dat het u minder aanspreekt. Hoe zou het zijn wanneer de rollen omgedraaid zijn? Wanneer u uw ontmoetingen met fans, met mensen die u aanklampen, lastig vallen, achtervolgen opschrijft en bundelt. Ik probeer me voor te stellen hoe zo'n boek leest, maar het lukt me niet. Als u het schrijft, zal ik het lezen.

Twee planken onder de bundels van Ellyn Maybe ligt plat op een rijtje boeken van Richard Brautigan het boek The American Book Of The Dead, een door Oliver Trager geschreven encyclopedie rond Grateful Dead. U heeft een eigen lemma in dit boek gekregen, inclusief foto, maar het is een vrij leeg lemma. Trager geeft uw geboortenaam, -datum en -plaats en een lijstje titels van door u geschreven songs die elders in de encyclopedie voorbij komen. Daarnaast bevat dit boek lemma's voor de albums Down In The Groove, Dylan & The Dead en Greatest Hits vol. 3. Leest u dit soort boeken?

Stoort het u dat ik u schrijf? Ik zal u vandaag niet meer lastig vallen. Ik ga zo nog even doen waar ik goed in ben: wezenloos uit het raam staren terwijl de muziek door de kamer schalt.

groet,

T.

Geen opmerkingen: