Soundz

Soundz is er vroeg bij. Ik pak 'm net van de deurmat: nummer 1 van 2021 met Bob Dylan op de cover. Soundz viert Dylans tachtigste verjaardag met een artikel van Joris Heynen. Ik vreesde een beetje het zoveelste carrière-overzicht geschreven door een tikker met een wikipedia-fetisj. Mijn vrees was ongegrond. Joris Heynen heeft op aandringen van de hoofdredacteur van Soundz een persoonlijk verhaal geschreven. Een verhaal over hoe de muziek van Bob Dylan via de moeder van Heynen in zijn leven kwam. Door de persoonlijke tint leest dit artikel lekker weg. En nee, ik ben het in veel opzichten niet eens met Heynen, maar dat maakt niet uit voor het leesgenot. Het is juist goed om voorbij je eigen (voor-)oordelen te lezen.

Toch wil ik wat vraagtekens bij het artikel zetten, Joris Heynen houdt van de muziek van Dylan, met een voorkeur voor de albums tot en met Street-Legal. Dat is prima, ieder zijn / haar voorkeur. Maar is het gepast om alles na Street-Legal af te doen met een sneer in een artikel waarin leven en werk van een (bijna) tachtigjarige worden herdacht? Ik vind van niet. Het is jammer dat Heynen de noodzaak heeft gevoeld om ook nog even uit te halen, het komt de kwaliteit van zijn artikel niet ten goede. Dat gezegd hebbende: heren & dames journalisten, graag veel, heel veel persoonlijke verhalen rond Dylans tachtigste verjaardag. Neem het artikel uit Vrij Nederland rond Dylans vijftigste verjaardag als voorbeeld, of de eerste helft plus epiloog van Joris Heynens verhaal in Soundz en het zal een gedenkwaardige verjaardag worden.

~ * ~ * ~

Soundz nummer 1, 2021 bevat naast het artikel van Joris Heynen een verrassende advertentie van platenmaatschappij Columbia bestaande uit een foto van Bob Dylan (1966) en de titels van vierentwintig Dylansongs inclusief enkele regels songtekst (waaronder "Wigwam"), en een korte recensie van Chris van Oostrom van de recente heruitgaven op wit vinyl van John Wesley Harding en Nashville Skyline.


Geen opmerkingen: