aantekening #7783

Gitarist Denny Freeman is na een kort ziekbed overleden op 76-jarige leeftijd. In 2012 bracht Freeman het album Diggin' On Dylan uit, een album met 16 instrumentale covers van Dylan-composities, maar in de Dylan-wereld is Freeman vooral bekend als de gitarist die van maart 2005 tot en met augustus 2009 in Dylans tourband speelde. Tijdens bijna 500 concerten stond Freeman samen met Bob Dylan op een podium.
Drie maal was Freeman met Dylan en band in Nederland voor concerten, in 2005, 2007 en 2009. In de periode waarin Freeman deel uitmaakte van Dylans band nam de bard drie albums op: Modern Times, Together Through Life en Christmas In The Heart. Alleen op de eerste is Freeman te horen.

~ * ~ * ~

In de 21ste eeuw bracht Bob Dylan vijf albums uit met eigen composities: "Love & Theft" (2001), Modern Times (2006), Together Through Life (2009), Tempest (2012) en Rough And Rowdy Ways (2020). Hoewel deze vijf albums mij allemaal dierbaar zijn, eindigt Modern Times bij mij in een rangschikking eigenlijk altijd onderaan. Het is van deze vijf ook het album dat ik het minst vaak draai. Nu ik het album weer eens draai, snap ik het toch niet helemaal waarom Modern Times het ondergeschoven kindje is. Songs als "Workingman's Blues #2" en "Nettie Moore" tillen de luisteraar - deze luisteraar - naar een andere wereld. Van song als "Someday Baby" en "Rollin' And Thumblin'" slaat de stoom af.
En ja, ik weet het. Voor (onder andere) deze twee composities heeft Dylan nogal ruimhartig leentjebuur gespeeld bij oude songs zonder dat hij daar melding van maakt in de credits van het album. Dat is niet netjes, maar daar is ook alles mee gezegd. 
Is Modern Times tot op zekere hoogte niet een zoektocht naar de grens van het oorbare? Die grens kan alleen gevonden worden wanneer er ook een stap overheen gezet wordt.

~ * ~ * ~

Is de titel Modern Times een verwijzing naar de gelijknamige film van Charlie Chaplin? In 1961 noemde Bob Dylan Chaplin "my biggest idol on stage". Ik moet daar aan denken bij het luisteren naar Modern Times, de BOBCast waarin ik te gast ben nog in het achterhoofd. In deze podcast komt Dylan-de-humorist kort ter sprake. Het is verleidelijk om te denken dat die albumtitel een verwijzing is naar de Chaplin-film, maar iets in mij zegt dat het eerder om een happy accident gaat.
Er is een contrast tussen de titel Modern Times en de muziek die op het album te vinden is. Die muziek is niet modern, maar juist doordrenkt van oude tijden.

~ * ~ * ~

Zo met het zonnetje op de ramen is het goed naar Modern Times luisteren.

1 opmerking:

BB zei

Wellicht dat Dylan's Workingman's Blues een ode is aan de fabrieksarbeiders in Chaplin's Modern Times.