Zevende open brief

Mister D,

Ik luister graag naar Hard Rain. Dat album is natuurlijk geen verslag van een concert zoals dat daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, maar een selectie van songs van twee concerten. En toch klinkt Hard Rain als een concert. Als ik luister ben ik bij dat concert. Dat gevoel er bij te zijn maakt Hard Rain tot een goede plaat.

Wat mij al een tijdje stoort is het volgende: van juni 1988 tot het moment dat corona je eind 2019 dwong te stoppen ben je bijna constant op tournee geweest met een eigen band. Ruim drieduizend concerten in ruim dertig jaar tijd. We kunnen rustig stellen dat deze concerten een substantieel deel vormen van je oeuvre. Toch is er nooit een echt live-album van deze periode verschenen. Oké, Unplugged is verschenen en twee handen vol concertopnamen op singles en samplers, maar dit dekt niet de lading. Unplugged is misschien wel een album, maar zeker geen verslag van een regulier concert uit deze periode en al die songs op singles en samplers zijn leuk, maar het is geen album. Waarom niet een album zoals Hard Rain met concertopnamen uit 1988 of 1996 of vul maar een jaar in? Zeker wanneer de concerten zo'n belangrijk deel van je oeuvre zijn is het wenselijk - lijkt mij - om hier ook iets van uit te brengen. Weet je niet waar te beginnen in die enorme berg concertopnamen? Er lopen genoeg liefhebbers rond die je graag helpen.

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier staat de magnolia volop in bloei. Dat stemt altijd hoopvol, het voorjaar is binnen handbereik, de eerste wat warmere dagen zijn er. Er kunnen plannen gemaakt worden voor het weekend, de dagdroom als uitgangspunt, zittend op het bankje in de tuin, kop koffie binnen handbereik, degene van wie je houdt naast je. Soms is het maken van een plan belangrijker dan het verwezenlijken er van.

Ik zit vanochtend alleen op dat bankje. De dame van wie ik houd is aan het werk. De achterdeur van het huis staat open, de klanken van Hard Rain dwarrelen de tuin in. Niet te hard, sommige buren zijn thuis. Hoewel het voor mij moeilijk voorstel is, zijn er ook mensen die niet van Hard Rain houden. Het is belangrijk om compassie voor deze mensen op te brengen, ze missen iets.

groet,

T.

Geen opmerkingen: